Vaativan monialaisen tuen luokan tiimityö onnistumisten ja haasteiden tarkastelua

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien ohjaajien ja opettajien näkemyksiä tiimityön onnistumisista ja haasteista. Tutkimuksen tavoitteet ovat käytännönläheisiä: Tavoitteena on saada tietoa monialaisesta tiimityöstä, lisätä ymmärrystä ja löytää käyttöke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Turja, Hilkka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92487
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien ohjaajien ja opettajien näkemyksiä tiimityön onnistumisista ja haasteista. Tutkimuksen tavoitteet ovat käytännönläheisiä: Tavoitteena on saada tietoa monialaisesta tiimityöstä, lisätä ymmärrystä ja löytää käyttökelpoisia malleja tiimityöhön käytettäväksi. Tutkimuksen aineisto on koottu syksyllä 2023 erään yhtenäiskoulun vaativan monialaisen erityisen tuen luokkien erityiskoulunkäynninohjaajien ja erityisluokanopettajien kirjoitelmista. Kirjoitelmat pohjautuvat tutkimustehtävään liittyviin kysymyksiin. Aineiston analysointiin käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulosten perusteella tiimin toiminta ja toimintakulttuuri vaikuttaa eniten tiimin tavoitteiden saavuttamiseen. Tämän tutkimuksen mukaan tiimityöntekijät kokivat oppilaan onnistumisen tärkeäksi tavoitteeksi tiimityössä. Lisäksi keskeisiksi tekijöiksi tiimityön onnistumisessa koettiin yhteiset toimintatavat ja yhteistyö työn kehittämisessä. Toimiva kommunikaatio ja vuorovaikutus koettiin olevan merkityksellisiä onnistuneelle tiimityölle. Todettiin myös, että vapaa-aika vaikuttaa työntekijän hyvinvointiin ja parantaa tiimityötä. Tiimityön haasteeksi koettuja tekijöitä löytyi runsaasti tiimin toiminnasta ja toimintakulttuurista. Toiminnan ja toimintakulttuurin osalta koettiin haasteeksi yhteisten sääntöjen puuttuminen tai niiden noudattamatta jättäminen, kommunikaatiohaasteet ja eriävät mielipiteet. Resurssien puutteesta johtuvista haasteista tuotiin esille haasteet ajan puute, työn aikatauluttamisen vaikeus, haastavat oppilastilanteet ja sijaispula. Myös työroolien asettamat vaatimukset koettiin haasteiksi.