Luokanopettajien näkemyksiä alakoulun seksuaalikasvatuksesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä alakoulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkimus kuvaa, miten luokanopettajat toteuttavat seksuaalikasvatusta työssään. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisena luokanopettajat näkevät koulun ja kodin tekemän yhteistyön lapse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ranto, Mikaela, Vuorela, Veera
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92480
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä alakoulun seksuaalikasvatuksesta. Tutkimus kuvaa, miten luokanopettajat toteuttavat seksuaalikasvatusta työssään. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisena luokanopettajat näkevät koulun ja kodin tekemän yhteistyön lapsen seksuaalikasvatuksessa. Tutkimus on toteutettu laadullisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin viideltä luokanopettajalta teemahaastatteluin tammikuussa 2023. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimus tuotti uutta tietoa alakoulun seksuaalikasvatuksesta luokanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksemme mukaan opettajat suhtautuvat myönteisesti alakoulussa tehtävään seksuaalikasvatukseen ja näkevät sen kokonaisvaltaisena osana opetusta. Opettajalla nähtiin olevan merkittävä vaikutus seksuaalikasvatuksen määrään ja laatuun. Tulokset osoittivat, että opettajat eivät juuri suunnittele tekemäänsä seksuaalikasvatusta. Seksuaalikasvatusvastuu nähtiin koulun ja kodin yhteisenä. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja se antaa tärkeää uutta tietoa alakouluissa toteutettavasta seksuaalikasvatuksesta. Kokonaisvaltaisen seksuaalikasvatuksen lisääntyessä luokanopettajat tarvitsevat toimivia työkaluja seksuaalikasvatuksen toteuttamiseen alakoulussa.