Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen

Pitkän aikavälin muutosvoimista erityisesti digitalisaatio ja globalisaatio – sekä repivämmät toimintaympäristön muutokset kuten globaali pandemia ovat vaikuttaneet musiikin toimialaan ja sen tulonmuodostukseen merkittävästi. Tasatakseen muutosten vaikutuksia ja muovautuakseen uudenlaiseen ympäristö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Niiva, Minni
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92447
_version_ 1826225722406993920
author Niiva, Minni
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niiva, Minni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niiva, Minni Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niiva, Minni
datasource_str_mv jyx
description Pitkän aikavälin muutosvoimista erityisesti digitalisaatio ja globalisaatio – sekä repivämmät toimintaympäristön muutokset kuten globaali pandemia ovat vaikuttaneet musiikin toimialaan ja sen tulonmuodostukseen merkittävästi. Tasatakseen muutosten vaikutuksia ja muovautuakseen uudenlaiseen ympäristöön on musiikin alalla toimivien tahojen ymmärrettävä yhä syvemmin ilmiöitä ja vaikuttimia musiikin kuluttamisen takana – eräs näistä lisäymmärrystä kaipaavista ilmiöistä on artistibrändi. Vaikka artistibrändejä on rakennettu jo kauan ennen muun henkilöbrändäyksen yleistymistä, on aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa edelleen aukko artistibrändin käsitteen määrittelemisen ja artistibrändin vaikutusten ymmärtämisessä. Aiemmassa tutkimuksessa artistibrändin käsitettä on tuotu esiin taiteen ja taidemaalarien kontekstissa, mutta musiikin toimialan näkökulmasta käsite on jäänyt määrittelemättä. Tämän tutkimuksen tavoite on lisätä ymmärrystä artistibrändin ulottuvuuksista määrittelemällä käsitettä ihmisbrändin ja palvelubrändin ominaisuuksia yhdistäen ja selvittää artistibrändin ulottuvuuksien vaikutuksia kuluttajan brändiasenteeseen ja brändiuskollisuuteen. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkossa kyselylomakkeen avulla ja analyysi tehtiin SmartPLS 4 - ja SPSS-ohjelmilla. Vastauksia saatiin yhteensä 214. Tutkimuksen tulokset esittävät, että artistibrändin kahdesta ulottuvuudesta, brändin todisteista ja brändin kuulopuheesta, erityisesti brändin todisteilla on myönteinen vaikutussuhde kuluttajan brändiasenteeseen ja brändiuskollisuuteen. Tämän ulottuvuuden alaulottuvuuksista etenkin brändin yhteensopivuus johtaa kuluttajien kokemaan myönteiseen brändiasenteeseen ja brändiuskollisuuteen. Yhteenvetona tutkimus ehdottaakin ihmisbrändi- ja palvelubrändi-käsitteiden ymmärryksen pohjalta artistibrändin ulottuvuuksia ja luo tietoa näiden ulottuvuuksien suhteesta kuluttajan brändiasenteeseen ja brändiuskollisuuteen. Tutkimus lisää ymmärrystä artistibrändistä ja sen vaikutuksista, rikastaakseen tutkimuskenttää ja tukeakseen artistibrändin parissa työskenteleviä henkilöitä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:42Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mero, Joel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niiva, Minni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-21T09:35:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-21T09:35:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92447", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pitk\u00e4n aikav\u00e4lin muutosvoimista erityisesti digitalisaatio ja globalisaatio \u2013 sek\u00e4 repiv\u00e4mm\u00e4t toimintaymp\u00e4rist\u00f6n muutokset kuten globaali pandemia ovat vaikuttaneet musiikin toimialaan ja sen tulonmuodostukseen merkitt\u00e4v\u00e4sti. Tasatakseen muutosten vaikutuksia ja muovautuakseen uudenlaiseen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n on musiikin alalla toimivien tahojen ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4 yh\u00e4 syvemmin ilmi\u00f6it\u00e4 ja vaikuttimia musiikin kuluttamisen takana \u2013 er\u00e4s n\u00e4ist\u00e4 lis\u00e4ymm\u00e4rryst\u00e4 kaipaavista ilmi\u00f6ist\u00e4 on artistibr\u00e4ndi.\r\n Vaikka artistibr\u00e4ndej\u00e4 on rakennettu jo kauan ennen muun henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4yksen yleistymist\u00e4, on aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa edelleen aukko artistibr\u00e4ndin k\u00e4sitteen m\u00e4\u00e4rittelemisen ja artistibr\u00e4ndin vaikutusten ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Aiemmassa tutkimuksessa artistibr\u00e4ndin k\u00e4sitett\u00e4 on tuotu esiin taiteen ja taidemaalarien kontekstissa, mutta musiikin toimialan n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4site on j\u00e4\u00e4nyt m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4tt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoite on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 artistibr\u00e4ndin ulottuvuuksista m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ll\u00e4 k\u00e4sitett\u00e4 ihmisbr\u00e4ndin ja palvelubr\u00e4ndin ominaisuuksia yhdist\u00e4en ja selvitt\u00e4\u00e4 artistibr\u00e4ndin ulottuvuuksien vaikutuksia kuluttajan br\u00e4ndiasenteeseen ja br\u00e4ndiuskollisuuteen.\r\n Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin verkossa kyselylomakkeen avulla ja analyysi tehtiin SmartPLS 4 - ja SPSS-ohjelmilla. Vastauksia saatiin yhteens\u00e4 214. Tutkimuksen tulokset esitt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 artistibr\u00e4ndin kahdesta ulottuvuudesta, br\u00e4ndin todisteista ja br\u00e4ndin kuulopuheesta, erityisesti br\u00e4ndin todisteilla on my\u00f6nteinen vaikutussuhde kuluttajan br\u00e4ndiasenteeseen ja br\u00e4ndiuskollisuuteen. T\u00e4m\u00e4n ulottuvuuden alaulottuvuuksista etenkin br\u00e4ndin yhteensopivuus johtaa kuluttajien kokemaan my\u00f6nteiseen br\u00e4ndiasenteeseen ja br\u00e4ndiuskollisuuteen.\r\n Yhteenvetona tutkimus ehdottaakin ihmisbr\u00e4ndi- ja palvelubr\u00e4ndi-k\u00e4sitteiden ymm\u00e4rryksen pohjalta artistibr\u00e4ndin ulottuvuuksia ja luo tietoa n\u00e4iden ulottuvuuksien suhteesta kuluttajan br\u00e4ndiasenteeseen ja br\u00e4ndiuskollisuuteen. Tutkimus lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 artistibr\u00e4ndist\u00e4 ja sen vaikutuksista, rikastaakseen tutkimuskentt\u00e4\u00e4 ja tukeakseen artistibr\u00e4ndin parissa ty\u00f6skentelevi\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-21T09:35:13Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-21T09:35:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelubr\u00e4ndi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "henkil\u00f6br\u00e4ndi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "artistibr\u00e4ndi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndiasenne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndiuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Artistibr\u00e4ndin vaikutus kuluttajan br\u00e4ndiasenteeseen ja -uskollisuuteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312218441", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihdetaiteilijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "imago", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6br\u00e4nd\u00e4ys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92447
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1a972f53-c5dc-48d9-bb34-17df3140b3eb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312218441.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niiva, Minni Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen palvelubrändi henkilöbrändi artistibrändi brändiasenne brändiuskollisuus Markkinointi Marketing 20423 brändit kuluttajat brändäys markkinointi tutkimus viihdetaiteilijat imago henkilöbrändäys
title Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
title_full Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
title_fullStr Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
title_full_unstemmed Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
title_short Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
title_sort artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja uskollisuuteen
title_txtP Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
topic palvelubrändi henkilöbrändi artistibrändi brändiasenne brändiuskollisuus Markkinointi Marketing 20423 brändit kuluttajat brändäys markkinointi tutkimus viihdetaiteilijat imago henkilöbrändäys
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi artistibrändi brändiasenne brändit brändiuskollisuus brändäys henkilöbrändi henkilöbrändäys imago kuluttajat markkinointi palvelubrändi tutkimus viihdetaiteilijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92447 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312218441
work_keys_str_mv AT niivaminni artistibrändinvaikutuskuluttajanbrändiasenteeseenjauskollisuuteen