Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin

Nuoren koulussa tapahtuvalla elämällä on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, elämään tyytyväisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Työn tavoitteena on tutkia yhteyksiä sosiaaliseen kouluympäristöön liittyvien peruskoulukokemusten ja tulevaisuuden hyvinvointiin, yhteiskuntaan k...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pitkänen, Aino
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92445
_version_ 1828193045355429888
author Pitkänen, Aino
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkänen, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkänen, Aino Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkänen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Nuoren koulussa tapahtuvalla elämällä on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, elämään tyytyväisyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Työn tavoitteena on tutkia yhteyksiä sosiaaliseen kouluympäristöön liittyvien peruskoulukokemusten ja tulevaisuuden hyvinvointiin, yhteiskuntaan kuulumisen kokemukseen, opiskeluun ja työhön liittyvien haasteiden välillä. Aineistona toimi vuoden 2017 koulutusteemainen puhelinhaastatteluina kerätty Nuorisobarometri (n = 1902). Analyysit tehtiin tilastollisin menetelmin. Analyysimenetelminä käytettiin faktorianalyysiä, reliabiliteettianalyysiä, korrelaatiokertoimia, klusterianalyysiä sekä riippumattomien otosten t-testiä. Vastaajien menneisyyden peruskoulukokemuksista muodostettiin uudet muuttujat “Vertaussuhteet ja kuuluminen” sekä “Opettajien toiminta”, joiden lisäksi tutkittiin myös itsenäisesti vertaisten kiusaamisen uhriksi joutumisen yhteyksiä myöhempään elämään. Kaikki tarkastellut peruskoulukokemukset olivat yhteydessä mm. vastaushetken subjektiiviseen hyvinvointiin, työttömyyteen, myöhempien opintojen keskeyttämiseen sekä siihen, että keskeyttämiseen yhdistyi monia syitä sekä vastaushetken matala hyvinvoinnin ja yhteiskuntaan kuulumisen kokemus. Vahvimmat yhteydet oli Vertaissuhteilla ja kuulumisella, joka sisälsi kiusatuksi joutumisen. Tulokset vahvistavat käsitystä peruskoulukokemusten yhteyksistä kasaantuviin työhön ja opintoihin yhdistyviin haasteisiin myöhemmin elämässä sekä mahdolliseen syrjäytymisriskiin. Oleellista on kohdistaa huomio kaikkien oppilaiden kouluhyvinvointiin, ymmärryksen lisäämiseen peruskoulukokemusten vaikutuksista sekä luotettavien mittareiden kehittämiseen.
first_indexed 2023-12-21T21:01:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4nen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-21T08:23:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-21T08:23:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92445", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nuoren koulussa tapahtuvalla el\u00e4m\u00e4ll\u00e4 on suuri vaikutus nuoren hyvinvointiin, el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyyteen ja tulevaisuuden suunnitelmiin (OECD, 2017, s. 19). Ty\u00f6n tavoitteena on tutkia yhteyksi\u00e4 sosiaaliseen kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyvien peruskoulukokemusten ja tulevaisuuden hyvinvointiin, yhteiskuntaan kuulumisen kokemukseen, opiskeluun ja ty\u00f6h\u00f6n liittyvien haasteiden v\u00e4lill\u00e4. \nAineistona toimi vuoden 2017 koulutusteemainen puhelinhaastatteluina ker\u00e4tty Nuorisobarometri (n = 1902). Analyysit tehtiin tilastollisin menetelmin. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin faktorianalyysi\u00e4, reliabiliteettianalyysi\u00e4, korrelaatiokertoimia, klusterianalyysi\u00e4 sek\u00e4 riippumattomien otosten t-testi\u00e4. Vastaajien menneisyyden peruskoulukokemuksista muodostettiin uudet muuttujat \u201cVertaussuhteet ja kuuluminen\u201d sek\u00e4 \u201cOpettajien toiminta\u201d, joiden lis\u00e4ksi tutkittiin my\u00f6s itsen\u00e4isesti vertaisten kiusaamisen uhriksi joutumisen yhteyksi\u00e4 my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n el\u00e4m\u00e4\u00e4n. \nKaikki tarkastellut peruskoulukokemukset olivat yhteydess\u00e4 mm. vastaushetken subjektiiviseen hyvinvointiin, ty\u00f6tt\u00f6myyteen, my\u00f6hempien opintojen keskeytt\u00e4miseen sek\u00e4 siihen, ett\u00e4 keskeytt\u00e4miseen yhdistyi monia syit\u00e4 sek\u00e4 vastaushetken matala hyvinvoinnin ja yhteiskuntaan kuulumisen kokemus. Vahvimmat yhteydet oli Vertaissuhteilla ja kuulumisella, joka sis\u00e4lsi kiusatuksi joutumisen. Tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 peruskoulukokemusten yhteyksist\u00e4 kasaantuviin ty\u00f6h\u00f6n ja opintoihin yhdistyviin haasteisiin my\u00f6hemmin el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 sek\u00e4 mahdolliseen syrj\u00e4ytymisriskiin. Oleellista on kohdistaa huomio kaikkien oppilaiden kouluhyvinvointiin, ymm\u00e4rryksen lis\u00e4\u00e4miseen peruskoulukokemusten vaikutuksista sek\u00e4 luotettavien mittareiden kehitt\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-21T08:23:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-21T08:23:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulukokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syrj\u00e4ytymisriski", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "subjektiivinen hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrj\u00e4ytymisriskiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312218439", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92445
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:04Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/eb744dd8-7c6c-4e5f-8c3f-0f7f43771e91\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312218439.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkänen, Aino Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin peruskoulukokemukset syrjäytymisriski subjektiivinen hyvinvointi koulu-hyvinvointi Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 koulukiusaaminen peruskoulu hyvinvointi nuoret syrjäytyminen koulut oppilaat kiusaaminen kokemukset
title Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
title_full Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
title_fullStr Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
title_full_unstemmed Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
title_short Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
title_sort peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
title_txtP Peruskoulukokemusten yhteys tulevaisuuden hyvinvointiin ja syrjäytymisriskiin
topic peruskoulukokemukset syrjäytymisriski subjektiivinen hyvinvointi koulu-hyvinvointi Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 koulukiusaaminen peruskoulu hyvinvointi nuoret syrjäytyminen koulut oppilaat kiusaaminen kokemukset
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma hyvinvointi kiusaaminen kokemukset koulu-hyvinvointi koulukiusaaminen koulut nuoret oppilaat peruskoulu peruskoulukokemukset subjektiivinen hyvinvointi syrjäytyminen syrjäytymisriski
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92445 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312218439
work_keys_str_mv AT pitkänenaino peruskoulukokemustenyhteystulevaisuudenhyvinvointiinjasyrjäytymisriskiin