Elämää erityiskoulun jälkeen kokemuksia opiskelu- ja työelämästä sekä elämäntyytyväisyydestä

Tutkimuksessa tarkastellaan erityiskoulussa opiskelleiden henkilöiden elämää perusopetuksen jälkeen yhteiskuntaan sijoittumisen sekä elämäntyytyväisyyden kautta. Tutkimuksessa tuodaan esiin yksilöiden omia kokemuksia aiheesta. Tutkimus toteutettiin fenomenologisista lähtökohdista laadull...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Palomäki, Elli, Jäntti, Emma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92437
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksessa tarkastellaan erityiskoulussa opiskelleiden henkilöiden elämää perusopetuksen jälkeen yhteiskuntaan sijoittumisen sekä elämäntyytyväisyyden kautta. Tutkimuksessa tuodaan esiin yksilöiden omia kokemuksia aiheesta. Tutkimus toteutettiin fenomenologisista lähtökohdista laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui kuusi täysi-ikäistä erityiskoulussa opiskellutta henkilöä. Analyysi tehtiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että kokemuksiin opiskelu- ja työelämästä sisältyi paljon haasteita, joihin liitettiin muun muassa vaikeudet löytää työtä ja omaa alaa, yksilöllisyyden heikko huomiointi sekä ennakkoluulot. Suurin osa haastateltavista oli opiskelu- ja työelämän ulkopuolella. Heistä puolet koki kuitenkin olevansa pääosin tyytyväisiä elämäänsä. Tyytyväisyys rakentui perheen ja läheisten sekä itseilmaisun mahdollisuuksien ympärille, kun taas tyytymättömyyteen liitettiin kokemuksia ennakkoluuloista ja syrjinnästä sekä työelämän vaikeuksista ja työttömyydestä. Tutkimustulokset tukevat monilta osin aiempaa tietoa elämäntyytyväisyyden osa-alueista sekä erityisopetuksessa opiskelleiden elämänkulusta. Tuloksia on tärkeää tarkastella myös syrjäytymisen näkökulmasta, sillä kohderyhmällä nähdään olevan kohonnut riski yhteiskunnasta syrjäytymiseen. Tutkimusaihe on ajankohtainen erityisopetuksen järjestelyjä kehitettäessä, ja tulokset tarjoavat näkökulmia esimerkiksi työelämän olosuhteiden edistämiseen. Laajemman ja syvemmän jatkotutkimuksen tekeminen on kuitenkin tarpeen.