fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mervola, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-20T10:08:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-20T10:08:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92424", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internet on mullistanut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana yhteiskunnan k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja toimintatapoja. Moni asia on siirtynyt osittain tai kokonaan internetiin eli digitaaliseksi. My\u00f6s kaupank\u00e4ynti on muuttunut digitaaliseksi. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4 uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan. Se on osa autokaupan digitaalista transformaatiota. \n\nDigitaalinen transformaatio tarkoittaa muutosta, jota ohjaa teknologia ja joka rakentuu digiteknologiselle alustalle. Suomessa uudet autot on ennen Teslan markkinoille tuloa (2015) myyty edustusoikeuden omaavissa merkkiliikkeiss\u00e4. Merkkiliikkeet ovat automerkeist\u00e4 riippumattomia yhti\u00f6it\u00e4. Niiden liiketoimintaan on kuulunut uusien autojen kauppa, k\u00e4ytettyjen autojen kauppa, merkkihuolto sek\u00e4 rahoituspalvelut. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon saattaa muuttaa autoliiketoiminnan liiketoimintamalleja. Vertailemalla muilla aloilla jo tapahtuneita muutoksia voidaan esitt\u00e4\u00e4 muutosskenaarioita. Uusien autojen kaupan siirtyminen verkkoon vaikuttaisi ostajiin eli asiakkaisiin, yrityksiin eli merkkiliikkeisiin, vaihtoautoliikkeisiin ja huoltoliikkeisiin. \n\nTutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 kirjallisuuden avulla uusien autojen verkkokaupan vaikutuksia autoliiketoimintaan Suomessa. Tutkimuskysymys on: Miten verkkokauppa muuttaa uusien autojen kauppaa ja autoliiketoimintaa Suomessa?\n\nAutokaupan tulevaisuuden kehitykselle voidaan esitt\u00e4\u00e4 kolme skenaariota. Yksi skenaario on Teslan ja Polestarin liiketoimintamalli. Siin\u00e4 autoihin voi tutustua ja koeajaa automerkin esittelytiloissa (showroomeissa), mutta auton ostaminen tapahtuu automerkin omassa verkkokaupassa. Autot huollatetaan autonvalmistajan omassa huollossa tai riippumattomissa huolloissa. K\u00e4ytetyt autot menev\u00e4t k\u00e4ytettyjen autojen kauppaan erikoistuneille yrityksille. Toinen skenaario on, ett\u00e4 autonvalmistajien nykyinen j\u00e4lleenmyyj\u00e4verkosto pysyy entisell\u00e4\u00e4n. Uusien autojen myynti voi muuttua silti l\u00e4hemm\u00e4ksi esittely\u00e4, kun my\u00f6s t\u00e4ss\u00e4 skenaariossa kaupanteko siirtyy verkkokauppaan. Kolmas skenaario on, ett\u00e4 asiakkaat eiv\u00e4t halua ostaa niin kallista ostosta kuin autoa verkosta. T\u00e4ss\u00e4 skenaariossa fyysiset merkkiliikkeet jatkavat toimintaansa entisell\u00e4\u00e4n. Halukkaille tarjotaan mahdollisuuksia ostaa ainakin joitain tiettyj\u00e4 malleja tai varusteluvaihtoehtoja suoraan verkosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-20T10:08:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-20T10:08:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkkiliike", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen transformaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Uusien autojen verkkokaupan vaikutukset perinteiseen autoliiketoimintaan Suomessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312208418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
|