Väriyhdistelmien vaikutus havaittuun käytettävyyteen verkkokaupoissa

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia väriyhdistelmien vaikutusta verkkokauppojen havaittuun käytettävyyteen. Tutkimusta varten rakennettiin neljä versiota kuvitteellisen verkkokaupan etusivusta, joissa käytettiin eri väriyhdistelmiä eroavissa määrin. Väriyhdistelmiksi valittiin analogi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pääkkönen, Noora
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92418
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia väriyhdistelmien vaikutusta verkkokauppojen havaittuun käytettävyyteen. Tutkimusta varten rakennettiin neljä versiota kuvitteellisen verkkokaupan etusivusta, joissa käytettiin eri väriyhdistelmiä eroavissa määrin. Väriyhdistelmiksi valittiin analoginen sinisen ja vihreän yhdistelmä sekä toisiaan korostavat vihreän, punaisen ja sinisen yhdistelmä. Vastaajat arvioivat verkkokaupan eri versioiden havaittua käytettävyyttä SUS-mittarin sekä lisäkysymyksen kautta, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisilla käytettävyyteen liittyvillä adjektiiveilla verkkokaupan mallin eri versioita kuvailtaisiin. Tutkimus suoritettiin verkkokyselynä kesällä 2023 ja siihen osallistui 11 vastaajaa. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni vastaajien pitävän runsaasti sinisen ja vihreän sävyjä sisältävää verkkokauppaa parempana havaitulta käytettävyydeltään verrattuna muihin versioihin. Heikoimpana havaitulta käytettävyydeltään pidettiin vähän punaisen ja vihreän sävyjä sisältävää verkkokaupan versiota. SUS-mittarin ohella käytetyssä lisäkysymyksessä ilmeni vastaajien suosivan vahvasti sinisen ja vihreän sävyjä sisältäviä verkkokaupan versioita. Tulokset ovat linjassa aikaisempien aiheen tutkimusten kanssa, joiden mukaan käyttäjät suosivat erityisesti sinistä sisältäviä verkkosivustoja erilaisissa havaittuun käytettävyyteen liittyvissä konteksteissa.