Gender Expression and Gendered Experiences of Male Musicians in Finnish Underground Music Scenes

Tämän tutkimuksen on tarkoitus avata sekä havainnollistaa suomalaisten underground musiikkiskenejen miesmuusikoiden sukupuolirepresentaatiota sekä sukupuolittuneita kokemuksia. Tutkimuksessa tutkitaan aiheita liittyen suomalaisiin underground musiikkiskeneihin, sukupuolen ilmaisuun, sukupuolittuneis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harnett, Una
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92410
Description
Summary:Tämän tutkimuksen on tarkoitus avata sekä havainnollistaa suomalaisten underground musiikkiskenejen miesmuusikoiden sukupuolirepresentaatiota sekä sukupuolittuneita kokemuksia. Tutkimuksessa tutkitaan aiheita liittyen suomalaisiin underground musiikkiskeneihin, sukupuolen ilmaisuun, sukupuolittuneisuuteen, miesten herkkyyteen, miesroolimalleihin sekä miesten representaatioon. Keskityn miesten maskuliinisuuksien näkyvyyteen suomalaisissa underground musiikkiskeneissä. Teoreettinen viitekehys nojaa teorioihin ja konsepteihin sukupuolentutkimuksen kentältä sekä tarkemmin ottaen kriittiseen miestutkimukseen sekä populaarin musiikin kulttuuritutkimukseen. Teoriat, joita hyödynnetään tässä tutkimuksessa ovat pääosin filosofi Judith Butlerin ja sosiologi R.W. Connellin kehittämiä. Teemahaastattelut suoritettiin haastatellen neljää suomalaista puoliammattilaista miesmuusikkoa heidän kokemuksistaan liittyen miesmuusikkouteen, sukupuolen ilmaisuun sekä sukupuolikokemuksiin suomen underground musiikkiskeneissä. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysin kuuluvaa teemoittelua. Analyysin mukaan vaihtoehtoista maskuliinisuutta esiintyy suomalaisissa vaihtoehtoympäristöissä. Miesmuusikoiden sukupuolen ilmaisussa on nähtävissä yhdistelmiä maskuliinisista, feminiinisistä ja androgyynisistä piirteistä liittyen artistiminän rakentamiseen. Miesmuusikot olivat kokeneet miehenmalliin sekä cis-mieheyteen liittyviä paineita sekä ahdistusta. Uudenlaisia löydöksiä liittyi underground-miesmuusikoiden herkkyyteen sekä sensitiivisyyteen. Tutkimus kuvastaa tämänhetkisiä kokemuksia ja paineita, joita miesmuusikot kokevat liittyen monimuotoiseen miesrepresentaation puutteeseen heidän nuoruudessaan, populaarikulttuurissa sekä henkilökohtaisessa elämässään. Miesten herkkyyteen liittyville sukupuolidiskursseille on tarvetta populaarimusiikintutkimuksen sekä kriittisen miestutkimuksen kentällä. Tämän tyyppisten tutkimusten avulla on mahdollista saada selville enemmän tietoa rakenteellisista ilmiöistä, jotka vaikuttavat kaikkiin sukupuoliin. The aim of this study is to shed light on Finnish underground music scenes and the gender expression and gendered experiences of underground male musicians. The study investigates how male musicians in Finnish underground music scenes portray their gender and display masculinities. The theoretical framework relies on theories and concepts from the field of gender studies, and more specifically critical studies on men, and popular cultural studies of music. The theoretical concepts are mainly developed by philosopher and gender studies scholar Judith Butler and sociologist R.W. Connell. Semi-structured interviews were conducted with four semi-professional Finnish male musicians about their experiences regarding male musicianship, gender expression, and gendered experiences in Finnish underground music scenes. The data was analysed by utilising theory-led qualitative content analysis. The analysis showed portrayals of alternate masculinities in Finnish underground music scenes. The gender portrayal of the male musicians used a combination of masculine, feminine, and androgenous features to create the artistic self during performances. There were also experiences of pressures regarding gender expression and what are expected of cis gendered males. The most novel findings were qualities related to vulnerability and sensitivity of male underground musicians. Furthermore, the study paints a picture on current experiences and pressures male musicians have faced regarding a lack of diverse male representation in their youth, in popular culture, and in their personal lives. There is a need for more information on gender discourses regarding male vulnerability and sensitivity in the field of popular musicology and critical studies on men. Through studies, such as this, it is possible to find out more about the structural issues that impact all genders uniformly.