"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui seitsemän varhai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärkkäinen, Jonita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92377
_version_ 1826225696227196928
author Kärkkäinen, Jonita
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärkkäinen, Jonita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärkkäinen, Jonita Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärkkäinen, Jonita
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen esihenkilöä ja aineisto kerättiin haastattelulla keväällä 2023. Positiivisen johtamisen kokemuksia analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla hyödyntämällä Cheungin (2014) teoriaa positiivisen organisaation osa-alueista. Positiivisen johtamisen vaikutuksia työhyvinvointiin analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen esihenkilöillä oli keskenään hyvin samantapaisia kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Positiivisen johtamisen kokemukset jakautuivat neljään pääteemaan, jotka olivat esihenkilön ja työntekijöiden yksilöllisten vahvuuksien hyödyntäminen, vuorovaikutustaidot, myönteinen asenne ja ilmapiiri sekä yhteiset myönteiset käytänteet. Varhaiskasvatuksen esihenkilöiden näkemysten perusteella positiivinen johtaminen tuki myönteisesti työhyvinvointia. Positiivisen johtamisen käsitteet vastavuoroinen myönteinen viestintä, hyvän huomaaminen ja yhteisöllisyys nousivat esille työhyvinvointia vahvistavina tekijöinä. Työhyvinvointi näkyi arjessa työntekijöiden työn ilona.
first_indexed 2023-12-18T21:01:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hanhim\u00e4ki, Eija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Jonita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-18T07:39:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-18T07:39:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92377", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen\nesihenkil\u00f6iden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n\npositiivisesta johtamisesta ty\u00f6hyvinvoinnin tukena.\nTutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen\nosallistui seitsem\u00e4n varhaiskasvatuksen esihenkil\u00f6\u00e4 ja aineisto ker\u00e4ttiin\nhaastattelulla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023. Positiivisen johtamisen kokemuksia analysoitiin\nteoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Cheungin (2014) teoriaa\npositiivisen organisaation osa-alueista. Positiivisen johtamisen vaikutuksia\nty\u00f6hyvinvointiin analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen esihenkil\u00f6ill\u00e4 oli\nkesken\u00e4\u00e4n hyvin samantapaisia kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja\npositiivisesta johtamisesta ty\u00f6hyvinvoinnin tukena. Positiivisen johtamisen\nkokemukset jakautuivat nelj\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4teemaan, jotka olivat esihenkil\u00f6n ja\nty\u00f6ntekij\u00f6iden yksil\u00f6llisten vahvuuksien hy\u00f6dynt\u00e4minen, vuorovaikutustaidot,\nmy\u00f6nteinen asenne ja ilmapiiri sek\u00e4 yhteiset my\u00f6nteiset k\u00e4yt\u00e4nteet.\nVarhaiskasvatuksen esihenkil\u00f6iden n\u00e4kemysten perusteella positiivinen\njohtaminen tuki my\u00f6nteisesti ty\u00f6hyvinvointia. Positiivisen johtamisen k\u00e4sitteet\nvastavuoroinen my\u00f6nteinen viestint\u00e4, hyv\u00e4n huomaaminen ja yhteis\u00f6llisyys\nnousivat esille ty\u00f6hyvinvointia vahvistavina tekij\u00f6in\u00e4. Ty\u00f6hyvinvointi n\u00e4kyi\narjessa ty\u00f6ntekij\u00f6iden ty\u00f6n ilona.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-18T07:39:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-18T07:39:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiivinen johtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Mit\u00e4 enemm\u00e4n s\u00e4 jaat sit\u00e4 hyv\u00e4\u00e4, sit\u00e4 enemm\u00e4n s\u00e4 my\u00f6s takaisin saat\" : varhaiskasvatuksen esihenkil\u00f6iden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja ty\u00f6hyvinvoinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312188372", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esihenkil\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esihenkil\u00f6ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ntekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92377
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f670c008-980c-4ee5-8520-0852295e4e7f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312188372.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkkäinen, Jonita "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista positiivinen johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työhyvinvointi johtaminen esihenkilöt varhaiskasvatus työyhteisöt johtajuus esihenkilötyö päiväkodit vuorovaikutus työntekijät
title "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
title_full "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
title_fullStr "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
title_full_unstemmed "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
title_short "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat"
title_sort mitä enemmän sä jaat sitä hyvää sitä enemmän sä myös takaisin saat varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
title_sub varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
title_txtP "Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
topic positiivinen johtaminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 työhyvinvointi johtaminen esihenkilöt varhaiskasvatus työyhteisöt johtajuus esihenkilötyö päiväkodit vuorovaikutus työntekijät
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esihenkilöt esihenkilötyö johtajuus johtaminen positiivinen johtaminen päiväkodit työhyvinvointi työntekijät työyhteisöt varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92377 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312188372
work_keys_str_mv AT kärkkäinenjonita mitäenemmänsäjaatsitähyvääsitäenemmänsämyöstakaisinsaatvarhaiskasvatuksenesihen