"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui seitsemän varhai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kärkkäinen, Jonita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92377
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Tutkimukseen osallistui seitsemän varhaiskasvatuksen esihenkilöä ja aineisto kerättiin haastattelulla keväällä 2023. Positiivisen johtamisen kokemuksia analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla hyödyntämällä Cheungin (2014) teoriaa positiivisen organisaation osa-alueista. Positiivisen johtamisen vaikutuksia työhyvinvointiin analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen esihenkilöillä oli keskenään hyvin samantapaisia kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Positiivisen johtamisen kokemukset jakautuivat neljään pääteemaan, jotka olivat esihenkilön ja työntekijöiden yksilöllisten vahvuuksien hyödyntäminen, vuorovaikutustaidot, myönteinen asenne ja ilmapiiri sekä yhteiset myönteiset käytänteet. Varhaiskasvatuksen esihenkilöiden näkemysten perusteella positiivinen johtaminen tuki myönteisesti työhyvinvointia. Positiivisen johtamisen käsitteet vastavuoroinen myönteinen viestintä, hyvän huomaaminen ja yhteisöllisyys nousivat esille työhyvinvointia vahvistavina tekijöinä. Työhyvinvointi näkyi arjessa työntekijöiden työn ilona.