Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset

Tutkimukseni tarkastelun kohteena olivat viidesluokkalaisten kokemukset ja käsitykset siirtymästä yläkoulun kuudennelle luokalle. Koulupolun eri vaiheissa esiintyy useita erilaisia siirtymiä ja oppimisympäristöjen muutoksia, jotka oppilaat kokevat eri tavoin. Oppilaiden kokemusten huomioiminen nivel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkonen, Mirella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92374
_version_ 1826225702466224128
author Mikkonen, Mirella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkonen, Mirella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkonen, Mirella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkonen, Mirella
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni tarkastelun kohteena olivat viidesluokkalaisten kokemukset ja käsitykset siirtymästä yläkoulun kuudennelle luokalle. Koulupolun eri vaiheissa esiintyy useita erilaisia siirtymiä ja oppimisympäristöjen muutoksia, jotka oppilaat kokevat eri tavoin. Oppilaiden kokemusten huomioiminen nivelvaiheissa ja hyvien siirtymäkäytänteiden toteuttaminen lisäävät oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kouluun sitoutumista. Tutkimuksessa olin kiinnostunut siitä, millaisia kokemuksia ja käsityksiä viidesluokkalaisilla on koulusiirtymästä ja millaisia pedagogisen kehittämisen tarpeita oppilaiden kokemukset ja käsitykset siirtymästä tuovat esiin. Metodologisena viitekehyksenä oli narratiivinen tutkimus, ja tutkimusaineisto koostui anonyymeista, vapaamuotoisista oppilasteksteistä. Narratiivinen aineisto, menetelmänä teoriaohjaava ja aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi ohjasivat kaksivaiheista temaattista analysointia oppimisympäristöihin sekä oppilastekstien muihin aihekategorioihin. Oppilastekstien tarkoituksena oli saada oppilaan oma ääni kuuluviin kokemusmaailmastaan. Tutkimukseni mukaan oppilaat tarvitsevat oppimisympäristöjä, jotka tukevat oppimisen ja oman itsen toteuttamista sekä hyviä ja turvallisia ihmissuhteita ja vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti, että siirtymässä on tärkeää huolellisesti suunnitella yhteistyössä siirtymäkäytänteet ja huomioida oppilaiden tarpeet yksilöllisesti. Pedagogisina kehittämisideoina ovat monipuolisen tiedon saaminen etukäteen yläkoulun toiminnasta, tutustumiskäynnit sekä luokanopettajan siirtyminen luokan mukana seuraavalle luokka-asteelle.
first_indexed 2023-12-18T21:01:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkonen, Mirella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-18T07:15:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-18T07:15:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92374", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni tarkastelun kohteena olivat viidesluokkalaisten kokemukset ja k\u00e4sitykset siirtym\u00e4st\u00e4 yl\u00e4koulun kuudennelle luokalle. Koulupolun eri vaiheissa esiintyy useita erilaisia siirtymi\u00e4 ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen muutoksia, jotka oppilaat kokevat eri tavoin. Oppilaiden kokemusten huomioiminen nivelvaiheissa ja hyvien siirtym\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteiden toteuttaminen lis\u00e4\u00e4v\u00e4t oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kouluun sitoutumista. Tutkimuksessa olin kiinnostunut siit\u00e4, millaisia kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 viidesluokkalaisilla on koulusiirtym\u00e4st\u00e4 ja millaisia pedagogisen kehitt\u00e4misen tarpeita oppilaiden kokemukset ja k\u00e4sitykset siirtym\u00e4st\u00e4 tuovat esiin. Metodologisena viitekehyksen\u00e4 oli narratiivinen tutkimus, ja tutkimusaineisto koostui anonyymeista, vapaamuotoisista oppilasteksteist\u00e4. Narratiivinen aineisto, menetelm\u00e4n\u00e4 teoriaohjaava ja aineistol\u00e4ht\u00f6inen laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ohjasivat kaksivaiheista temaattista analysointia oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin sek\u00e4 oppilastekstien muihin aihekategorioihin. Oppilastekstien tarkoituksena oli saada oppilaan oma \u00e4\u00e4ni kuuluviin kokemusmaailmastaan. Tutkimukseni mukaan oppilaat tarvitsevat oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4, jotka tukevat oppimisen ja oman itsen toteuttamista sek\u00e4 hyvi\u00e4 ja turvallisia ihmissuhteita ja vuorovaikutusta. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 siirtym\u00e4ss\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huolellisesti suunnitella yhteisty\u00f6ss\u00e4 siirtym\u00e4k\u00e4yt\u00e4nteet ja huomioida oppilaiden tarpeet yksil\u00f6llisesti. Pedagogisina kehitt\u00e4misideoina ovat monipuolisen tiedon saaminen etuk\u00e4teen yl\u00e4koulun toiminnasta, tutustumisk\u00e4ynnit sek\u00e4 luokanopettajan siirtyminen luokan mukana seuraavalle luokka-asteelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-18T07:15:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-18T07:15:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narratiivi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilastekstit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viidesluokkalaisten koulusiirtym\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t kokemukset ja k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312188369", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92374
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d06cd780-d6ae-4e30-895a-570dda6182ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312188369.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkonen, Mirella Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset narratiivi oppilastekstit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö oppilaat yläkoulu siirtymävaiheet koulut perusopetus
title Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
title_full Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
title_fullStr Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
title_full_unstemmed Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
title_short Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
title_sort viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
title_txtP Viidesluokkalaisten koulusiirtymään liittyvät kokemukset ja käsitykset
topic narratiivi oppilastekstit Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimisympäristö oppilaat yläkoulu siirtymävaiheet koulut perusopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulut narratiivi oppilaat oppilastekstit oppimisympäristö perusopetus siirtymävaiheet yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92374 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312188369
work_keys_str_mv AT mikkonenmirella viidesluokkalaistenkoulusiirtymäänliittyvätkokemuksetjakäsitykset