Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla

Tekoälyn käyttö ja potentiaali on kasvanut valtavasti tuoden yrityksille monia uusia tapoja vaikuttaa kuluttajiin ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Tekoälyn ollessa suhteellisen uusi konsepti, kaikilla markkinoijilla ei ole ymmärrystä siitä, mitä mahdollisuuksia tekoäly voi markkinointiin tuoda. Tä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anttila, Jasper
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92372
_version_ 1826225809807900672
author Anttila, Jasper
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Anttila, Jasper Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Anttila, Jasper Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Anttila, Jasper
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn käyttö ja potentiaali on kasvanut valtavasti tuoden yrityksille monia uusia tapoja vaikuttaa kuluttajiin ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Tekoälyn ollessa suhteellisen uusi konsepti, kaikilla markkinoijilla ei ole ymmärrystä siitä, mitä mahdollisuuksia tekoäly voi markkinointiin tuoda. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin mitä tekoälyn hyödynnyskohteita markkinoijalla nykyään on kuluttajan asiakaspolulla. Näiden hyödynnyskohteiden käsittely oli rajattu kuluttajamarkkinointiin jättäen yritysten välinen markkinointi käsittelyn ulkopuolelle. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa havaittiin tekoälyn tarjoavan yrityksille tapoja ymmärtää heidän asiakkaitaan paremmin, ennustaa heidän käyttäytymistään, olemaan yhteydessä asiakkaisiin ja vaikuttaa asiakaskokemukseen. Tutkielmassa selvisi että, tekoälyä voidaan hyödyntää kuluttajan asiakaspolun jokaisessa vaiheessa ottamalla käyttöön suositusjärjestelmiä, chatbotteja ja tehostamalla markkinointia jalostamalla suuresta määrästä dataa hyödyllistä informaatiota markkinoinnin käyttöön. The use and potential of artificial intelligence have tremendously expanded offering businesses various new opportunities to impact consumers and interact with them. Artificial intelligence being a relatively new concept, comprehensive understanding of its myriad possibilities in marketing is not universal among marketers. This bachelor’s thesis explored the ways marketers can use artificial intelligence in consumers customer journey. The handling of the utilization targets was limited to consumer marketing leaving business-to-business marketing outside the scope of processing. The study was conducted as a descriptive literature review. The thesis observed that artificial intelligence offers methods to better understand company’s customers, predict their behavior, interact with them, and influence the customer experience. The thesis revealed that artificial intelligence can be utilized in all phases of customer journey by applying recommendation systems and chatbots and enhancing marketing by extracting useful insights from datasets.
first_indexed 2023-12-18T21:01:05Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Jasper", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-18T07:03:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-18T07:03:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92372", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 ja potentiaali on kasvanut valtavasti tuoden yrityksille monia uusia tapoja vaikuttaa kuluttajiin ja vuorovaikuttaa heid\u00e4n kanssaan. Teko\u00e4lyn ollessa suhteellisen uusi konsepti, kaikilla markkinoijilla ei ole ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, mit\u00e4 mahdollisuuksia teko\u00e4ly voi markkinointiin tuoda. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkittiin mit\u00e4 teko\u00e4lyn hy\u00f6dynnyskohteita markkinoijalla nyky\u00e4\u00e4n on kuluttajan asiakaspolulla. N\u00e4iden hy\u00f6dynnyskohteiden k\u00e4sittely oli rajattu kuluttajamarkkinointiin j\u00e4tt\u00e4en yritysten v\u00e4linen markkinointi k\u00e4sittelyn ulkopuolelle. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa havaittiin teko\u00e4lyn tarjoavan yrityksille tapoja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n asiakkaitaan paremmin, ennustaa heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n, olemaan yhteydess\u00e4 asiakkaisiin ja vaikuttaa asiakaskokemukseen. Tutkielmassa selvisi ett\u00e4, teko\u00e4ly\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kuluttajan asiakaspolun jokaisessa vaiheessa ottamalla k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n suositusj\u00e4rjestelmi\u00e4, chatbotteja ja tehostamalla markkinointia jalostamalla suuresta m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 dataa hy\u00f6dyllist\u00e4 informaatiota markkinoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The use and potential of artificial intelligence have tremendously expanded offering businesses various new opportunities to impact consumers and interact with them. Artificial intelligence being a relatively new concept, comprehensive understanding of its myriad possibilities in marketing is not universal among marketers. This bachelor\u2019s thesis explored the ways marketers can use artificial intelligence in consumers customer journey. The handling of the utilization targets was limited to consumer marketing leaving business-to-business marketing outside the scope of processing. The study was conducted as a descriptive literature review. The thesis observed that artificial intelligence offers methods to better understand company\u2019s customers, predict their behavior, interact with them, and influence the customer experience. The thesis revealed that artificial intelligence can be utilized in all phases of customer journey by applying recommendation systems and chatbots and enhancing marketing by extracting useful insights from datasets.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-18T07:03:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-18T07:03:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakaspolku", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suositusj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lyn hy\u00f6dynt\u00e4minen kuluttajan asiakaspolulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312188367", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "chattibotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92372
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:05Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/324a2b16-8f60-4920-91ce-573933107443\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312188367.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Anttila, Jasper Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla asiakaspolku suositusjärjestelmä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 chattibotit tekoäly markkinointi koneoppiminen asiakaskokemus kuluttajat kuluttajakäyttäytyminen
title Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
title_full Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
title_fullStr Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
title_full_unstemmed Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
title_short Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
title_sort tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
title_txtP Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
topic asiakaspolku suositusjärjestelmä Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 chattibotit tekoäly markkinointi koneoppiminen asiakaskokemus kuluttajat kuluttajakäyttäytyminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskokemus asiakaspolku chattibotit koneoppiminen kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat markkinointi suositusjärjestelmä tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92372 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312188367
work_keys_str_mv AT anttilajasper tekoälynhyödyntäminenkuluttajanasiakaspolulla