Reading-related burnout in upper secondary and university students

Lukemisella on lukuisia hyötyjä, ja suomalaisten on todettu lukevan suhteellisen paljon. Silti monet suomalaiset opiskelijat, jotka ovat olleet ahkeria lukijoita peruskoulussa, menettävät lukuintonsa siirtyessään lukioon ja yliopistoon. Lukemista ja lukemaan oppimista on tutkittu laajalti, samoin ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkonen, Inari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92371
_version_ 1826225813090992128
author Mikkonen, Inari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mikkonen, Inari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mikkonen, Inari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mikkonen, Inari
datasource_str_mv jyx
description Lukemisella on lukuisia hyötyjä, ja suomalaisten on todettu lukevan suhteellisen paljon. Silti monet suomalaiset opiskelijat, jotka ovat olleet ahkeria lukijoita peruskoulussa, menettävät lukuintonsa siirtyessään lukioon ja yliopistoon. Lukemista ja lukemaan oppimista on tutkittu laajalti, samoin kuin koulunkäyntiin liittyvää uupumusta lukio- ja yliopisto-opiskelijoissa, mutta lukemiseen liittyvää uupumusta ei ole tutkittu yhtä kattavasti. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli löytää vapaa-ajalla tapahtuvan lukemisen vähentymisen syyt ja tarjota joitakin alustavia ratkaisuja luku-uupumukseen. On tärkeää ymmärtää, mitkä syyt johtavat luku-uupumukseen, koska lukemisella on useita hyötyjä opiskelijoille sekä koulumaailmassa että sen ulkopuolella. Kun luku-uupumuksen syyt ovat tiedossa, sitä on myös helpompaa ehkäistä. Tutkimusta varten haastateltiin viittä suomalaista nuorta aikuista, jotka kaikki olivat kokeneet lukuuupumusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jota varten oli etukäteen laadittu lista kysymyksiä, ja data analysoitiin temaattisen analyysin kautta. Haastatteluista nousi esiin neljä hallitsevaa teemaa, jotka olivat: fiktion lukemiseen kohdistuva paine koulutyössä ja valinnanvapauden vähyys, muiden viihteen muotojen kulutus lukemisen sijaan, uusien kirjojen löytämisen vaikeus ja yleinen väsymys. Nämä neljä syytä vaikuttivat lukemisen vähentymiseen. Luku-uupumusta voitaisiin mahdollisesti ehkäistä ja lievittää tarjoamalla opiskelijoille laajemmat valikoimat erilaisia tekstejä lukutehtäviä varten sekä perustelemalla kattavasti sen, miksi lukutehtäviä tehdään. Lisäksi kouluissa voitaisiin esitellä opiskelijoille enemmän erilaisia kirjoja ja kirjailijoita, jotta opiskelijoiden olisi helpompi löytää uutta luettavaa. On myös hyvin keskeistä, että opiskelijoiden yleistä hyvinvointia tuetaan ja heidän yksilölliset taitotasonsa otetaan huomioon.
first_indexed 2023-12-18T21:01:05Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikkonen, Inari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-18T07:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-18T07:00:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92371", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukemisella on lukuisia hy\u00f6tyj\u00e4, ja suomalaisten on todettu lukevan suhteellisen paljon. Silti monet suomalaiset opiskelijat, jotka ovat olleet ahkeria lukijoita peruskoulussa, menett\u00e4v\u00e4t lukuintonsa siirtyess\u00e4\u00e4n lukioon ja yliopistoon. Lukemista ja lukemaan oppimista on tutkittu laajalti, samoin kuin koulunk\u00e4yntiin liittyv\u00e4\u00e4 uupumusta lukio- ja yliopisto-opiskelijoissa, mutta lukemiseen liittyv\u00e4\u00e4 uupumusta ei ole tutkittu yht\u00e4 kattavasti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 vapaa-ajalla tapahtuvan lukemisen v\u00e4hentymisen syyt ja tarjota joitakin alustavia ratkaisuja luku-uupumukseen. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 syyt johtavat luku-uupumukseen, koska lukemisella on useita hy\u00f6tyj\u00e4 opiskelijoille sek\u00e4 koulumaailmassa ett\u00e4 sen ulkopuolella. Kun luku-uupumuksen syyt ovat tiedossa, sit\u00e4 on my\u00f6s helpompaa ehk\u00e4ist\u00e4. Tutkimusta varten haastateltiin viitt\u00e4 suomalaista nuorta aikuista, jotka kaikki olivat kokeneet lukuuupumusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna, jota varten oli etuk\u00e4teen laadittu lista kysymyksi\u00e4, ja data analysoitiin temaattisen analyysin kautta. Haastatteluista nousi esiin nelj\u00e4 hallitsevaa teemaa, jotka olivat: fiktion lukemiseen kohdistuva paine kouluty\u00f6ss\u00e4 ja valinnanvapauden v\u00e4hyys, muiden viihteen muotojen kulutus lukemisen sijaan, uusien kirjojen l\u00f6yt\u00e4misen vaikeus ja yleinen v\u00e4symys. N\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 syyt\u00e4 vaikuttivat lukemisen v\u00e4hentymiseen. Luku-uupumusta voitaisiin mahdollisesti ehk\u00e4ist\u00e4 ja lievitt\u00e4\u00e4 tarjoamalla opiskelijoille laajemmat valikoimat erilaisia tekstej\u00e4 lukuteht\u00e4vi\u00e4 varten sek\u00e4 perustelemalla kattavasti sen, miksi lukuteht\u00e4vi\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi kouluissa voitaisiin esitell\u00e4 opiskelijoille enemm\u00e4n erilaisia kirjoja ja kirjailijoita, jotta opiskelijoiden olisi helpompi l\u00f6yt\u00e4\u00e4 uutta luettavaa. On my\u00f6s hyvin keskeist\u00e4, ett\u00e4 opiskelijoiden yleist\u00e4 hyvinvointia tuetaan ja heid\u00e4n yksil\u00f6lliset taitotasonsa otetaan huomioon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-18T07:00:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-18T07:00:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "burnout", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student burnout", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "benefits of reading", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reading motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "thematic analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "semistructured interview", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Reading-related burnout in upper secondary and university students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312188366", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "exhaustion", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "literacy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92371
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f0a9514a-0f22-452f-930c-bfcf8f0c8a23\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312188366.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mikkonen, Inari Reading-related burnout in upper secondary and university students burnout student burnout benefits of reading reading motivation thematic analysis semistructured interview English Englannin kieli 301 motivaatio lukeminen englannin kieli opiskelijat opetus uupumus lukutaito lukio motivation (mental objects) reading English language students teaching and instruction exhaustion literacy general upper secondary school
title Reading-related burnout in upper secondary and university students
title_full Reading-related burnout in upper secondary and university students
title_fullStr Reading-related burnout in upper secondary and university students Reading-related burnout in upper secondary and university students
title_full_unstemmed Reading-related burnout in upper secondary and university students Reading-related burnout in upper secondary and university students
title_short Reading-related burnout in upper secondary and university students
title_sort reading related burnout in upper secondary and university students
title_txtP Reading-related burnout in upper secondary and university students
topic burnout student burnout benefits of reading reading motivation thematic analysis semistructured interview English Englannin kieli 301 motivaatio lukeminen englannin kieli opiskelijat opetus uupumus lukutaito lukio motivation (mental objects) reading English language students teaching and instruction exhaustion literacy general upper secondary school
topic_facet 301 Englannin kieli English English language benefits of reading burnout englannin kieli exhaustion general upper secondary school literacy lukeminen lukio lukutaito motivaatio motivation (mental objects) opetus opiskelijat reading reading motivation semistructured interview student burnout students teaching and instruction thematic analysis uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92371 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312188366
work_keys_str_mv AT mikkoneninari readingrelatedburnoutinuppersecondaryanduniversitystudents