TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille

Opettajien työhyvinvointi on heikentynyt viime vuosina monesta eri syystä esimerkiksi oppilaiden haastavan käyttäytymisen lisääntyessä. Haastavan käyttäytymisen lisääntymisen myötä, Kokkolassa pilotoitiin Teacher Classroom Management (TCM) -menetelmään liittyvä koulutus. Tässä tutkimuksessa selvitäm...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kiljala, Johanna, Roukala, Minna-Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92354
_version_ 1828193045275738112
author Kiljala, Johanna Roukala, Minna-Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiljala, Johanna Roukala, Minna-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiljala, Johanna Roukala, Minna-Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiljala, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Opettajien työhyvinvointi on heikentynyt viime vuosina monesta eri syystä esimerkiksi oppilaiden haastavan käyttäytymisen lisääntyessä. Haastavan käyttäytymisen lisääntymisen myötä, Kokkolassa pilotoitiin Teacher Classroom Management (TCM) -menetelmään liittyvä koulutus. Tässä tutkimuksessa selvitämme TCM-menetelmän ja siihen liittyvän koulutuksen merkitystä opettajan työhyvinvoinnille koulutukseen osallistuneiden opettajien näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa on käytetty yllä mainitusta pilottitutkimuksesta saatua valmista aineistoa. Aineisto koostui fokusryhmähaastatteluista kahdelle eri koulun ryhmälle luokanopettajia (N=12) ja erityisopettajia(N=4). Haastattelut toteutettiin kolmena eri kertana koulutuksen alussa, koulutuksen loputtu ja kolme kuukautta koulutuksen jälkeen. Nämä haastattelut tallennettiin ja litteroitiin ja tätä litteroitua aineistoa hyödynnämme tässä tutkimuksessa. Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan laadullinen ja fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus. Tutkimuksessamme ilmeni, että sekä TCM-menetelmällä, että siihen liittyvällä koulutuksella täydennyskoulutuksena oli opettajien työhyvinvointiin positiivinen merkitys. TCM-menetelmä vaikutti opettajien oppilaan käyttäytymiseen reagointiin, opettajan ryhmänhallintataitoihin, opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen, positiivisuuteen sekä kodin ja koulun yhteistyöhön niitä vahvistavasti ja sitä kautta merkitystä oli myös opettajan työhyvinvointiin. TCM-täydennyskoulutuksella oli myös opettajan työhyvinvointiin positiivinen merkitys kollegan ja esimiehen tuen, läheisyyden ja yhteenkuuluvuuden, yhteisten toimintatapojen sekä ammatillisen osaamisen kehittymisen kautta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Luukkainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiljala, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Roukala, Minna-Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-15T11:44:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-15T11:44:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92354", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajien ty\u00f6hyvinvointi on heikentynyt viime vuosina monesta eri syyst\u00e4 esimerkiksi oppilaiden haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4. Haastavan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen lis\u00e4\u00e4ntymisen my\u00f6t\u00e4, Kokkolassa pilotoitiin Teacher Classroom Management (TCM) -menetelm\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4 koulutus. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvit\u00e4mme TCM-menetelm\u00e4n ja siihen liittyv\u00e4n koulutuksen merkityst\u00e4 opettajan ty\u00f6hyvinvoinnille koulutukseen osallistuneiden opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on k\u00e4ytetty yll\u00e4 mainitusta pilottitutkimuksesta saatua valmista aineistoa. Aineisto koostui fokusryhm\u00e4haastatteluista kahdelle eri koulun ryhm\u00e4lle luokanopettajia (N=12) ja erityisopettajia(N=4). Haastattelut toteutettiin kolmena eri kertana koulutuksen alussa, koulutuksen loputtu ja kolme kuukautta koulutuksen j\u00e4lkeen. N\u00e4m\u00e4 haastattelut tallennettiin ja litteroitiin ja t\u00e4t\u00e4 litteroitua aineistoa hy\u00f6dynn\u00e4mme t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa. Tutkimuksemme on l\u00e4hestymistavaltaan laadullinen ja fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus.\nTutkimuksessamme ilmeni, ett\u00e4 sek\u00e4 TCM-menetelm\u00e4ll\u00e4, ett\u00e4 siihen liittyv\u00e4ll\u00e4 koulutuksella t\u00e4ydennyskoulutuksena oli opettajien ty\u00f6hyvinvointiin positiivinen merkitys. TCM-menetelm\u00e4 vaikutti opettajien oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen reagointiin, opettajan ryhm\u00e4nhallintataitoihin, opettajan ja oppilaan v\u00e4liseen vuorovaikutukseen, positiivisuuteen sek\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6h\u00f6n niit\u00e4 vahvistavasti ja sit\u00e4 kautta merkityst\u00e4 oli my\u00f6s opettajan ty\u00f6hyvinvointiin. TCM-t\u00e4ydennyskoulutuksella oli my\u00f6s opettajan ty\u00f6hyvinvointiin positiivinen merkitys kollegan ja esimiehen tuen, l\u00e4heisyyden ja yhteenkuuluvuuden, yhteisten toimintatapojen sek\u00e4 ammatillisen osaamisen kehittymisen kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-15T11:44:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-15T11:44:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TCM-menetelm\u00e4 ja -koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "TCM-menetelm\u00e4n ja -koulutuksen merkitys opettajan ty\u00f6hyvinvoinnille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312158347", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92354
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9d865591-4041-4672-b9e6-ad3ba38f51e1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312158347.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiljala, Johanna Roukala, Minna-Mari TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille TCM-menetelmä ja -koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi opettajat täydennyskoulutus
title TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
title_full TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
title_fullStr TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
title_full_unstemmed TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
title_short TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
title_sort tcm menetelmän ja koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
title_txtP TCM-menetelmän ja -koulutuksen merkitys opettajan työhyvinvoinnille
topic TCM-menetelmä ja -koulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työhyvinvointi opettajat täydennyskoulutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus TCM-menetelmä ja -koulutus Teacher Education opettajat työhyvinvointi täydennyskoulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92354 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312158347
work_keys_str_mv AT kiljalajohanna tcmmenetelmänjakoulutuksenmerkitysopettajantyöhyvinvoinnille