Hochschildin tunnetyöteoria sosiaalityön tutkimuksissa

Tämä tutkielma käsittelee Arlie Hochschildin (1983) tunnetyöteoriaa sosiaalityön tutkimuksissa. Tarkoituksena on selvittää, miten tunnetyöteoria jäsentyy sosiaalityön tutkimuksissa. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelen tutkielmassa viittä sosiaalityön tieteellistä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saarenpää, Silja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92352
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkielma käsittelee Arlie Hochschildin (1983) tunnetyöteoriaa sosiaalityön tutkimuksissa. Tarkoituksena on selvittää, miten tunnetyöteoria jäsentyy sosiaalityön tutkimuksissa. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelen tutkielmassa viittä sosiaalityön tieteellistä artikkelia, joiden teoreettisena pohjana toimii Hochschildin (1983) tunnetyöteoria. Aineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä analyysiä, mikä mahdollistaa ilmiötä kuvailevat tutkimustulokset. Tutkielman teoreettisena kehyksenä toimii Arlie Hochschildin (1983) tunnetyöteoria. Tutkielman tulosten mukaan vuorovaikutteisessa palvelutyössä työntekijä tekee päivittäin tunnetyötä työvaatimusten täyttämiseksi. Asiakaspalvelutyön luonteen takia työntekijä käyttää asiakkaiden kanssa ensisijaisena työvälineenä tunteita. Työntekijät kokevat työssään monenlaisia tunteita, joita työntekijän tulee osata säädellä tilanteen eduksi. Tunnetyötä mahdollistetaan erilaisten strategioiden myötä ja asiakastyössä voidaan saavuttaa toivottuja tuloksia. Tunnetyöllä on myös negatiivisia puolia, mitkä vaikuttavat työntekijän terveyteen. Työntekijät kamppailevat organisatoristen vaatimusten kanssa ja tarvitsevat nykyistä enemmän työnohjausta tunteiden hallintaan.