Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella

Jatkuvasti kehittyvä ja suosiotaan nostava tekoäly luo monia mahdollisia etuja organisaatioille. Tekoälyn käyttö ei kuitenkaan yleensä toteudu ilman ongelmia organisaatiossa, vaan se sisältää monia eri haasteita. Näihin haasteisiin yhtenä keskeisenä ratkaisuna toimivat johtajuus ja johtajuuskompet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nykänen, Ossi
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92350
_version_ 1828193199810674688
author Nykänen, Ossi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nykänen, Ossi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nykänen, Ossi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nykänen, Ossi
datasource_str_mv jyx
description Jatkuvasti kehittyvä ja suosiotaan nostava tekoäly luo monia mahdollisia etuja organisaatioille. Tekoälyn käyttö ei kuitenkaan yleensä toteudu ilman ongelmia organisaatiossa, vaan se sisältää monia eri haasteita. Näihin haasteisiin yhtenä keskeisenä ratkaisuna toimivat johtajuus ja johtajuuskompetenssit. Johtajuudella ja johtajuuskompetensseilla on merkittävä rooli, kun organisaatiot tavoittelevat tekoälyn onnistunutta käyttöönottoa ja tehokasta käyttöä. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin johtajuuskompetensseja tekoälyn kontekstissa. Tutkielmassa pyrittiin selvittämään millaista tietämystä ja taitoja johtajalta vaaditaan organisaatioiden hyödyntäessä tekoälyä toiminnassaan. Tutkielmassa pyritään löytämään vastaus seuraavaan tutkimuskysymykseen: ”Millaiset johtajuuskompetenssit korostuvat tekoälyn aikakaudella?”. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa hyödynnettiin eri tietokannoista löydettyä tutkimuskirjallisuutta aiheeseen liittyen. Tutkimuskirjallisuutta valittaessa kiinnitettiin huomiota lähteiden luotettavuuteen, viittausmäärään suhteessa julkaisuajankohtaan sekä yleiseen kirjoittajien tunnettavuuteen. Ensin tutkielmassa taustoitettiin tekoälyn ja johtajuuden käsitteitä, jonka jälkeen siirryttiin tarkastelemaan keskeisiä johtajuuskompetensseja organisaatioiden hyödyntäessä tekoälyä. Tutkielman löydöksinä muodostettiin neljä johtajuuskompetenssiteemaa, jotka sisälsivät kuhunkin teemaan liittyviä yksittäisiä kompetensseja. Nämä kompetenssiteemat nimettiin teknisiksi-, muutos-, sosiaalisiksi- ja eettisiksi johtajuuskompetensseiksi. Tekniset kompetenssit korostivat johtajien tarvetta ymmärtää tekoälyn ja sen taustalla vaikuttavan datan toimintaa. Muutoskompetenssit korostivat selkeän vision ja strategian luonnin tärkeyttä sekä johtajien kykyä olla ketteriä ja uskallusta ottaa riskejä. Sosiaaliset kompetenssit painottivat johtajien vuorovaikutus- ja ihmiskeskeisten taitojen tarvetta sekä kykyä luoda innovatiivisuutta ja jatkuvaa oppimista suosiva organisaatiokulttuuri, joka sallii epäonnistumisen. Eettiset kompetenssit korostivat johtajien tarvetta olla tietoisia tekoälyn eettisistä haasteita. Tutkielman tuloksista muodostettiin malli, joka toimii hyvänä ohjenuorana tekoälyä hyödyntäville tai sen käyttöä harkitseville johtajille. Constantly evolving and increasingly popular artificial intelligence (AI) creates numerous potential benefits for organizations. However, the utilization of AI does not usually appear without issues in organizations and rather it includes many challenges. Addressing these challenges, leadership and leadership competencies work as a solution. Leadership and leaders possess a significant role when organizations are aiming for a successful implementation and efficient usage of AI. In this bachelor’s thesis, leadership competencies were explored in the context of AI. The object of the thesis was to discover what type of knowledge and skills are expected from leaders when organizations are utilizing AI in their actions. The aim of the thesis was to find the answer for the following research question: “Which type of leadership competencies will be emphasized in the age of AI?” The thesis was conducted as a literature review utilizing research literature related to the topic discovered from different databases. In the process of selecting research literature, the reliability of the sources, date of publication and general familiarity of the writers were emphasized. In the thesis, there was first a background was provided for concepts of AI and leadership, followed by a discussion about the essential leadership competencies when organizations are utilizing AI. As a result of the thesis, there were four leadership competency themes formed each including induvial competencies. These competency themes were named as technical, change, social and ethical leadership competencies. Technical competencies highlighted leaders’ need to understand the functioning of AI and the data behind it. Change competencies highlighted the importance of creating vision and strategy and leaders’ ability to be agile and willingness to take risks. Social competencies emphasized the need for leaders’ social interaction skills and human-centered skills as well as the ability to create organization culture that fosters innovativeness, continuous learning, and the acceptance of failure. Ethical competencies highlighted leaders’ need to be aware of the ethical challenges of AI. Based on the results of the thesis, a model was developed, serving as a guide for leaders considering or currently utilizing AI.
first_indexed 2023-12-15T21:00:48Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Meht\u00e4l\u00e4, Saana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nyk\u00e4nen, Ossi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-15T10:57:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-15T10:57:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92350", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jatkuvasti kehittyv\u00e4 ja suosiotaan nostava teko\u00e4ly luo monia mahdollisia etuja \norganisaatioille. Teko\u00e4lyn k\u00e4ytt\u00f6 ei kuitenkaan yleens\u00e4 toteudu ilman ongelmia\norganisaatiossa, vaan se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 monia eri haasteita. N\u00e4ihin haasteisiin yhten\u00e4 \nkeskeisen\u00e4 ratkaisuna toimivat johtajuus ja johtajuuskompetenssit. Johtajuudella ja johtajuuskompetensseilla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli, kun organisaatiot tavoittelevat teko\u00e4lyn onnistunutta k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa ja tehokasta k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin johtajuuskompetensseja teko\u00e4lyn kontekstissa. Tutkielmassa \npyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n millaista tiet\u00e4myst\u00e4 ja taitoja johtajalta vaaditaan organisaatioiden hy\u00f6dynt\u00e4ess\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4 toiminnassaan. Tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaus seuraavaan tutkimuskysymykseen: \u201dMillaiset johtajuuskompetenssit korostuvat teko\u00e4lyn aikakaudella?\u201d. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa hy\u00f6dynnettiin eri tietokannoista l\u00f6ydetty\u00e4 tutkimuskirjallisuutta aiheeseen liittyen. Tutkimuskirjallisuutta valittaessa kiinnitettiin huomiota l\u00e4hteiden luotettavuuteen, viittausm\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n suhteessa julkaisuajankohtaan sek\u00e4 yleiseen kirjoittajien tunnettavuuteen. Ensin tutkielmassa taustoitettiin teko\u00e4lyn ja johtajuuden k\u00e4sitteit\u00e4, jonka j\u00e4lkeen siirryttiin tarkastelemaan \nkeskeisi\u00e4 johtajuuskompetensseja organisaatioiden hy\u00f6dynt\u00e4ess\u00e4 teko\u00e4ly\u00e4. Tutkielman l\u00f6yd\u00f6ksin\u00e4 muodostettiin nelj\u00e4 johtajuuskompetenssiteemaa, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t kuhunkin teemaan liittyvi\u00e4 yksitt\u00e4isi\u00e4 kompetensseja. N\u00e4m\u00e4 kompetenssiteemat nimettiin teknisiksi-, muutos-, sosiaalisiksi- ja eettisiksi johtajuuskompetensseiksi. Tekniset kompetenssit korostivat johtajien tarvetta ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 \nteko\u00e4lyn ja sen taustalla vaikuttavan datan toimintaa. Muutoskompetenssit korostivat selke\u00e4n vision ja strategian luonnin t\u00e4rkeytt\u00e4 sek\u00e4 johtajien kyky\u00e4 olla \nketteri\u00e4 ja uskallusta ottaa riskej\u00e4. Sosiaaliset kompetenssit painottivat johtajien \nvuorovaikutus- ja ihmiskeskeisten taitojen tarvetta sek\u00e4 kyky\u00e4 luoda innovatiivisuutta ja jatkuvaa oppimista suosiva organisaatiokulttuuri, joka sallii ep\u00e4onnistumisen. Eettiset kompetenssit korostivat johtajien tarvetta olla tietoisia teko\u00e4lyn eettisist\u00e4 haasteita. Tutkielman tuloksista muodostettiin malli, joka toimii hyv\u00e4n\u00e4 ohjenuorana teko\u00e4ly\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4ville tai sen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 harkitseville \njohtajille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Constantly evolving and increasingly popular artificial intelligence (AI) creates\nnumerous potential benefits for organizations. However, the utilization of AI\ndoes not usually appear without issues in organizations and rather it includes \nmany challenges. Addressing these challenges, leadership and leadership competencies work as a solution. Leadership and leaders possess a significant role \nwhen organizations are aiming for a successful implementation and efficient \nusage of AI. In this bachelor\u2019s thesis, leadership competencies were explored in \nthe context of AI. The object of the thesis was to discover what type of \nknowledge and skills are expected from leaders when organizations are utilizing AI in their actions. The aim of the thesis was to find the answer for the following research question: \u201cWhich type of leadership competencies will be emphasized in the age of AI?\u201d The thesis was conducted as a literature review utilizing research literature related to the topic discovered from different databases. In the process of selecting research literature, the reliability of the sources, \ndate of publication and general familiarity of the writers were emphasized. In \nthe thesis, there was first a background was provided for concepts of AI and \nleadership, followed by a discussion about the essential leadership competencies when organizations are utilizing AI. As a result of the thesis, there were \nfour leadership competency themes formed each including induvial competencies. These competency themes were named as technical, change, social and \nethical leadership competencies. Technical competencies highlighted leaders\u2019\nneed to understand the functioning of AI and the data behind it. Change competencies highlighted the importance of creating vision and strategy and leaders\u2019 ability to be agile and willingness to take risks. Social competencies emphasized the need for leaders\u2019 social interaction skills and human-centered skills as \nwell as the ability to create organization culture that fosters innovativeness, \ncontinuous learning, and the acceptance of failure. Ethical competencies highlighted leaders\u2019 need to be aware of the ethical challenges of AI. Based on the \nresults of the thesis, a model was developed, serving as a guide for leaders considering or currently utilizing AI.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-15T10:57:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-15T10:57:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johtajuuskompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Johtajuuskompetenssit teko\u00e4lyn aikakaudella", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312158343", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92350
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec491711-0ad2-4762-8ccb-e03a0d07dbf0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312158343.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nykänen, Ossi Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella johtajuuskompetenssi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly johtajuus johtaminen kompetenssi johtajat
title Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
title_full Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
title_fullStr Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
title_full_unstemmed Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
title_short Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
title_sort johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
title_txtP Johtajuuskompetenssit tekoälyn aikakaudella
topic johtajuuskompetenssi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tekoäly johtajuus johtaminen kompetenssi johtajat
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede johtajat johtajuus johtajuuskompetenssi johtaminen kompetenssi tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92350 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312158343
work_keys_str_mv AT nykänenossi johtajuuskompetenssittekoälynaikakaudella