Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista

Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan verkkokauppa Suomessa on suhteellisen pientä, ja monet palvelut ovat kokeneet takaisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahti, Josefiina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92349
_version_ 1826225750321135616
author Lahti, Josefiina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahti, Josefiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahti, Josefiina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahti, Josefiina
datasource_str_mv jyx
description Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan verkkokauppa Suomessa on suhteellisen pientä, ja monet palvelut ovat kokeneet takaiskuja erityisesti koronan tuomien huippuvuosien jälkeen. Jokin näyttää edelleen hidastavan ruoan verkkokaupan kasvua ja osa syynä voi olla kuluttajien kohtaamat omaksumisen esteet. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan kuluttajien ruoan verkkokaupan omaksumista ja paneudutaan omaksumisen esteisiin selvittämällä kuluttajien kokemuksia erään ruoan verkkokaupan palvelun käytöstä. Pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa siitä, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan ruoan verkkokaupan omaksumiseen, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien kokemuksiin ruoan verkkokaupasta, sekä millaisia omaksumisen esteitä kuluttajat kohtaavat. Tutkimuksessa tarjotaan vastauksia tähän tutkimusongelmaan kirjallisuuskatsauksen avulla, sekä laajennetaan ymmärrystä empiirisen tutkimuksen avulla. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimusta sekä hyödynnettiin kriittisten tilanteiden menetelmää. Analysointimenetelmänä hyödynnettiin temaattista analyysiä. Löydökset osoittavat, että kuluttajat arvioivat kriittisissä kokemuksissaan erityisesti teemoja, jotka viestivät palvelun yhteensopivuutta, koettua hyödyllisyyttä ja hinta-arvoa. Aineistoa varten kerättiin sekä erittäin positiivisia, että erittäin negatiivisia kokemuksia ruoan verkkokaupan käyttäjiltä. Kaiken kaikkiaan kriittisistä kokemuksista tunnistettiin yhdeksän teemaa. Aineistosta poimitut teemat ovat toimitus, helppous/helpotus, maku, valikoima, pakkaus/ulkonäkö, säilyvyys, hinta, tarjoukset ja reklamaatio/asiakaspalvelu. Tulokset esitellään aikaisemman kirjallisuuden ja teorian viitekehyksessä ja havainnoista esitetään johtopäätöksiä. Tutkielman teoria tarjoaa tärkeää tietoa ruoan verkkokaupan omaksumiseen liittyen kuluttajanäkökulmasta, ja miten kuluttajat kokevat ruoan verkkokaupan palvelun käytön. Empiirinen tutkimus osoittaa mitä tilanteita kuluttajat pitävät kriittisenä ruoan verkkokaupan palvelua käyttäessään, ja tarjoaa arvokasta tietoa ruoan verkkokaupan palveluiden kehittäjille. Vaikuttamalla kuluttajien kriittisinä kokemiin tilanteisiin palvelussa, voidaan mahdollisesti tukea kuluttajan omaksumista ja kasvattaa palvelun käytön jatkumisen todennäköisyyttä. Food online shopping is a relatively young market in Finland. During the last few years, new services have entered the market, and consumers have started to use the services as part of their routines. However, in Finland the online food shopping is relatively small, and many services have experienced setbacks, especially after the peak years brought by the covid-19 pandemic. Something still seems to be slowing down the growth of food online shopping, and part of the reason may be the barriers to adoption faced by consumers. In this master's thesis, consumers' adoption of food online shopping is investigated and barriers to adoption are explored, by clarifying consumers' experiences of the behavior of a food online shopping service. The aim of the master's thesis is to increase information about which factors influence the consumer's adoption of online food shopping, which factors influence this, and what kind of barriers to adoption consumers face. The research provides answers to this research problem through a literature review and expands understanding through empirical research. In the empirical research, survey research and the Critical Incident Technique were used as the research method, and thematic analysis was used as the analysis method. The findings show that, in their critical experiences, consumers especially evaluate themes that communicate the service's compatibility, perceived usefulness and price value. Both very positive and very negative experiences were used in the material. In all, nine themes were identified from the critical experiences. The themes extracted from the data are delivery, ease/relief, taste, selection, packaging/appearance, shelf life, price, offers, and complaints/customer service. The results are presented in the framework of previous literature and theory, and conclusions are presented from the findings. The theory of the thesis provides important information regarding the adoption of food online shopping from the consumer's point of view and how consumers experience the use of the food online shopping service. Empirical research shows which situations consumers consider critical when using food online shopping services and provides valuable information for developers of food online shopping services. By influencing the situations that consumers perceive as critical in the service, it is possible to support the consumer's adop-tion and increase the probability of continued use of the service.
first_indexed 2023-12-15T21:00:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Josefiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-15T09:54:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-15T09:54:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92349", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan verkkokauppa Suomessa on suhteellisen pient\u00e4, ja monet palvelut ovat kokeneet takaiskuja erityisesti koronan tuomien huippuvuosien j\u00e4lkeen. Jokin n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edelleen hidastavan ruoan verkkokaupan kasvua ja osa syyn\u00e4 voi olla kuluttajien kohtaamat omaksumisen esteet. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkitaan kuluttajien ruoan verkkokaupan omaksumista ja paneudutaan omaksumisen esteisiin selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kuluttajien kokemuksia er\u00e4\u00e4n ruoan verkkokaupan palvelun k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Pro gradu -tutkielman tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 tietoa siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat kuluttajan ruoan verkkokaupan omaksumiseen, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat kuluttajien kokemuksiin ruoan verkkokaupasta, sek\u00e4 millaisia omaksumisen esteit\u00e4 kuluttajat kohtaavat. Tutkimuksessa tarjotaan vastauksia t\u00e4h\u00e4n tutkimusongelmaan kirjallisuuskatsauksen avulla, sek\u00e4 laajennetaan ymm\u00e4rryst\u00e4 empiirisen tutkimuksen avulla. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimusta sek\u00e4 hy\u00f6dynnettiin kriittisten tilanteiden menetelm\u00e4\u00e4. Analysointimenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnettiin temaattista analyysi\u00e4. L\u00f6yd\u00f6kset osoittavat, ett\u00e4 kuluttajat arvioivat kriittisiss\u00e4 kokemuksissaan erityisesti teemoja, jotka viestiv\u00e4t palvelun yhteensopivuutta, koettua hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 ja hinta-arvoa. Aineistoa varten ker\u00e4ttiin sek\u00e4 eritt\u00e4in positiivisia, ett\u00e4 eritt\u00e4in negatiivisia kokemuksia ruoan verkkokaupan k\u00e4ytt\u00e4jilt\u00e4. Kaiken kaikkiaan kriittisist\u00e4 kokemuksista tunnistettiin yhdeks\u00e4n teemaa. Aineistosta poimitut teemat ovat toimitus, helppous/helpotus, maku, valikoima, pakkaus/ulkon\u00e4k\u00f6, s\u00e4ilyvyys, hinta, tarjoukset ja reklamaatio/asiakaspalvelu. Tulokset esitell\u00e4\u00e4n aikaisemman kirjallisuuden ja teorian viitekehyksess\u00e4 ja havainnoista esitet\u00e4\u00e4n johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4. Tutkielman teoria tarjoaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa ruoan verkkokaupan omaksumiseen liittyen kuluttajan\u00e4k\u00f6kulmasta, ja miten kuluttajat kokevat ruoan verkkokaupan palvelun k\u00e4yt\u00f6n. Empiirinen tutkimus osoittaa mit\u00e4 tilanteita kuluttajat pit\u00e4v\u00e4t kriittisen\u00e4 ruoan verkkokaupan palvelua k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n, ja tarjoaa arvokasta tietoa ruoan verkkokaupan palveluiden kehitt\u00e4jille. Vaikuttamalla kuluttajien kriittisin\u00e4 kokemiin tilanteisiin palvelussa, voidaan mahdollisesti tukea kuluttajan omaksumista ja kasvattaa palvelun k\u00e4yt\u00f6n jatkumisen todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Food online shopping is a relatively young market in Finland. During the last few years, new services have entered the market, and consumers have started to use the services as part of their routines. However, in Finland the online food shopping is relatively small, and many services have experienced setbacks, especially after the peak years brought by the covid-19 pandemic. Something still seems to be slowing down the growth of food online shopping, and part of the reason may be the barriers to adoption faced by consumers. In this master's thesis, consumers' adoption of food online shopping is investigated and barriers to adoption are explored, by clarifying consumers' experiences of the behavior of a food online shopping service. The aim of the master's thesis is to increase information about which factors influence the consumer's adoption of online food shopping, which factors influence this, and what kind of barriers to adoption consumers face. The research provides answers to this research problem through a literature review and expands understanding through empirical research. In the empirical research, survey research and the Critical Incident Technique were used as the research method, and thematic analysis was used as the analysis method. The findings show that, in their critical experiences, consumers especially evaluate themes that communicate the service's compatibility, perceived usefulness and price value. Both very positive and very negative experiences were used in the material. In all, nine themes were identified from the critical experiences. The themes extracted from the data are delivery, ease/relief, taste, selection, packaging/appearance, shelf life, price, offers, and complaints/customer service. The results are presented in the framework of previous literature and theory, and conclusions are presented from the findings. The theory of the thesis provides important information regarding the adoption of food online shopping from the consumer's point of view and how consumers experience the use of the food online shopping service. Empirical research shows which situations consumers consider critical when using food online shopping services and provides valuable information for developers of food online shopping services. By influencing the situations that consumers perceive as critical in the service, it is possible to support the consumer's adop-tion and increase the probability of continued use of the service.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-12-15T09:54:12Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-15T09:54:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2032", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruoan verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palveluinnovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omaksumisen esteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittiset kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312158342", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "3500", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruoka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92349
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:57Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahti, Josefiina Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista ruoan verkkokauppa palveluinnovaatiot omaksumisen esteet kriittiset kokemukset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa kuluttajat kuluttajakäyttäytyminen ruoka kokemukset omaksuminen
title Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
title_full Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
title_fullStr Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
title_full_unstemmed Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
title_short Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
title_sort kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
title_txtP Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
topic ruoan verkkokauppa palveluinnovaatiot omaksumisen esteet kriittiset kokemukset Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkokauppa kuluttajat kuluttajakäyttäytyminen ruoka kokemukset omaksuminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kokemukset kriittiset kokemukset kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat omaksuminen omaksumisen esteet palveluinnovaatiot ruoan verkkokauppa ruoka verkkokauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92349 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312158342
work_keys_str_mv AT lahtijosefiina kuluttajienkriittisetkokemuksetosanaruoanverkkokaupanomaksumista