Koulutuspoliittinen keskustelu oppivelvollisuuslain uudistuksesta Eduskunnan täysistunnoissa oikeuttamisteorian näkökulmasta

Koulutuksella ohjataan yksilöitä eri asemiin yhteiskunnassa ja pyritään ehkäisemään syrjäytymistä ja yhteiskunnan ulkopuolelle jäämistä. Tähän tähtää myös hallituksen esitys oppivelvollisuuslain uudistuksesta (2020). Tutkielmani aiheena on oppivelvollisuuslain uudistuksen ympärillä käydyn poliittise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hartikka, Matti
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92303
Description
Summary:Koulutuksella ohjataan yksilöitä eri asemiin yhteiskunnassa ja pyritään ehkäisemään syrjäytymistä ja yhteiskunnan ulkopuolelle jäämistä. Tähän tähtää myös hallituksen esitys oppivelvollisuuslain uudistuksesta (2020). Tutkielmani aiheena on oppivelvollisuuslain uudistuksen ympärillä käydyn poliittisen keskustelun kulku Eduskunnan täysistuntojen puheenvuoroissa. Eduskunta kokoontui tutkielman aineistoksi koostuvissa istunnoissaan kolmena päivänä keskustelemaan hallituksen esittämän uudistuksen hyvistä ja huonoista puolista. Pyrin selvittämään keskustelussa esiintyvää argumentointia käyttämällä viitekehyksenä oikeuttamisteoriaa ja metodina julkisen oikeuttamisen analyysia. Tutkimuksen tuloksena syntyi kuva keskustelun kulusta ja sisällöstä. Oikeuttamisteorian näkökulmasta katsottuna hallituksen esitystä kannattavat ja sitä vastustavat käyttivät usein samankaltaisia moraalisia argumentteja. Nämä argumentit kohdistuivat esityksen tavoitteisiin, taloudelliseen suunnitteluun ja käytännöllisiin, koulutukseen liittyviin, ongelmiin. Keskustelun keskiössä olivat nuorten hyvinvointi ja koulutuspoliittinen puntarointi.