”Että jos me ei käytetä tätä mahdollisuutta, niin ottaako sen, niin sanotusti, joku toinen” aikuiskasvatustieteilijöiden kokemuksia ja näkemyksiä aikuiskasvatustieteen koulutuksesta ja työelämän osaamisvaatimuksista

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella aikuiskasvatustieteilijöiden kokemuksia koulutuksesta hankitusta osaamisesta ja heidän näkemyksiään työelämän edellyttämästä osaamisesta. Lisäksi selvitettiin, miten aikuiskasvatustieteen koulutusta tulisi heidän mielestään kehittää, jotta se vastaisi paremm...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahonen, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92293
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella aikuiskasvatustieteilijöiden kokemuksia koulutuksesta hankitusta osaamisesta ja heidän näkemyksiään työelämän edellyttämästä osaamisesta. Lisäksi selvitettiin, miten aikuiskasvatustieteen koulutusta tulisi heidän mielestään kehittää, jotta se vastaisi paremmin työelämän osaamisvaatimuksiin. Aikuiskasvatustieteilijät eivät valmistu suoraan mihinkään ammattiin, joten koulutuksesta saadun osaamisen tulisi kohdata työelämän osaamisvaatimusten kanssa. Aikuiskasvatustieteilijöiden näkökulmasta työelämän osaamisvaatimuksia on kuitenkin tutkittu vain vähän. Tällä tutkimuksella saadaan tärkeää tietoa aikuiskasvatustieteilijöiden työkenttien aikuiskasvatustieteen koulutuksen aikuiskasvatustieteilijöiden osaaminen osaamisvaateisiin. osaamisvaatimuksista ja kehittämisestä siten, että vastaa paremmin työelämän Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistona oli kahdeksan aikuiskasvatustieteilijän haastattelut, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittavat aikuiskasvatustieteilijöiden tarvitsevan työelämässä hyvin laaja-alaista osaamista. Koulutuksesta hankittu osaaminen ei kaikilta osin täytä noita osaamisvaatimuksia. Tämä kuilu voitaisiin täyttää kehittämällä koulutuksen sisältöjä, harjoittelua sekä vahvistamalla työelämäyhteistyötä ja työelämärelevanssia. Aikuiskasvatustieteen opiskelijoilla on suuri vastuu opintojensa ja urapolkunsa suunnittelusta, eikä ohjausta ollut tämän tutkimuksen mukaan ollut opintojen aikana riittävästi. Ohjausta tulisi olla enemmän ja sen pitäisi olla helposti saatavilla. Aikuiskasvatustieteilijät näkevät tulevaisuutensa työmarkkinoilla valoisana ja kokevat heidän osaamiselleen olevan kasvava tarve.