Laulaminen on ihanaa! laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös saada selville, millainen rooli laulamisen ja äänenkäytön opetuksella on suht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Airaksinen, Erika
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92291
_version_ 1826225746646925312
author Airaksinen, Erika
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Airaksinen, Erika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Airaksinen, Erika Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Airaksinen, Erika
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös saada selville, millainen rooli laulamisen ja äänenkäytön opetuksella on suhteessa musiikin oppiaineeseen. Lisäksi tutkimuksessa kartoitan, mitä opettajat ajattelevat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta, mitä opetusmenetelmiä he käyttävät ja millainen heidän mielestään on oppilaiden sekä heidän oma suhteensa laulamiseen. Tutkimuksen tiedot keräsin käyttämällä Webropol-kysely ja raportointisovellusta. Kyselyyn vastasi 73 alakoulun opettajaa, jotka opettivat musiikkia. Tutkimustulosten mukaan noin 64% vastaajista oli työskennellyt musiikin opettajana vähintään 10 vuotta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat päteviä opettajia, joista 34% oli luokanopettajia, 39% musiikkiin erikoistuneita luokanopettajia, 19% musiikin- ja luokanopettajia ja loput 8% musiikinopettajia. Enemmistö vastaajista oli opiskellut opettajaksi yli 10 vuotta sitten. Tutkimus on laadullinen kyselytutkimus. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytän teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tuloksista ilmenee, että noin puolet laulattavat jokaisella musiikin tunnilla. Pääasiassa musiikin tunnit koostuvat laulamisesta, soittamisesta sekä erilaisista leikeistä, teoriasta ja musiikkiliikunnasta. Laulamista harjoiteltiin erilaisten äänenavausten, toistojen ja kaikumenetelmien avulla. Tuloksissa korostui myös oikean lauluasennon löytäminen ja sen ylläpitäminen. Suurin osa vastaajista ei osannut kertoa lapsen äänen kehityksestä. Kuitenkin moni mainitsi äänenmurroksen, joka saattaa alkaa lapsilla jo 10-vuoden iässä. Laulamisen tavoissa näkyi laulukilpailut, sosiaalinen media sekä pop-idolit. Perinteiset lastenlaulut eivät juurikaan kiinnostanut oppilaita, ja mikrofoniin laulaminen oli noussut innostavaksi ja motivoivaksi laulamisen kannalta. Opettajat kiinnittivät huomiota lasten äänialaan ja siihen, että se on laskenut vuosien saatossa. Lisäksi laulaminen koettiin noloksi ja hävettäväksi, joka on aiheuttanut sen, että moni opettaja ei enää niin innokkaasti laulata oppilaita kuin ennen.
first_indexed 2023-12-13T21:05:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Airaksinen, Erika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-13T07:13:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-13T07:13:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92291", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksesta sek\u00e4 sen merkityksest\u00e4 musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on my\u00f6s saada selville, millainen rooli laulamisen ja \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksella on suhteessa musiikin oppiaineeseen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa kartoitan, mit\u00e4 opettajat ajattelevat laulamisen ja \u00e4\u00e4nenk\u00e4yt\u00f6n opetuksesta, mit\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ja millainen heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n on oppilaiden sek\u00e4 heid\u00e4n oma suhteensa laulamiseen.\nTutkimuksen tiedot ker\u00e4sin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Webropol-kysely ja raportointisovellusta. Kyselyyn vastasi 73 alakoulun opettajaa, jotka opettivat musiikkia. Tutkimustulosten mukaan noin 64% vastaajista oli ty\u00f6skennellyt musiikin opettajana v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 10 vuotta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat p\u00e4tevi\u00e4 opettajia, joista 34% oli luokanopettajia, 39% musiikkiin erikoistuneita luokanopettajia, 19% musiikin- ja luokanopettajia ja loput 8% musiikinopettajia. Enemmist\u00f6 vastaajista oli opiskellut opettajaksi yli 10 vuotta sitten. Tutkimus on laadullinen kyselytutkimus. Tutkimusaineiston analysoinnissa k\u00e4yt\u00e4n teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTuloksista ilmenee, ett\u00e4 noin puolet laulattavat jokaisella musiikin tunnilla. P\u00e4\u00e4asiassa musiikin tunnit koostuvat laulamisesta, soittamisesta sek\u00e4 erilaisista leikeist\u00e4, teoriasta ja musiikkiliikunnasta. Laulamista harjoiteltiin erilaisten \u00e4\u00e4nenavausten, toistojen ja kaikumenetelmien avulla. Tuloksissa korostui my\u00f6s oikean lauluasennon l\u00f6yt\u00e4minen ja sen yll\u00e4pit\u00e4minen. Suurin osa vastaajista ei osannut kertoa lapsen \u00e4\u00e4nen kehityksest\u00e4. Kuitenkin moni mainitsi \u00e4\u00e4nenmurroksen, joka saattaa alkaa lapsilla jo 10-vuoden i\u00e4ss\u00e4. Laulamisen tavoissa n\u00e4kyi laulukilpailut, sosiaalinen media sek\u00e4 pop-idolit. Perinteiset lastenlaulut eiv\u00e4t juurikaan kiinnostanut oppilaita, ja mikrofoniin laulaminen oli noussut innostavaksi ja motivoivaksi laulamisen kannalta. Opettajat kiinnittiv\u00e4t huomiota lasten \u00e4\u00e4nialaan ja siihen, ett\u00e4 se on laskenut vuosien saatossa. Lis\u00e4ksi laulaminen koettiin noloksi ja h\u00e4vett\u00e4v\u00e4ksi, joka on aiheuttanut sen, ett\u00e4 moni opettaja ei en\u00e4\u00e4 niin innokkaasti laulata oppilaita kuin ennen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-13T07:13:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-13T07:13:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laulun opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312138282", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laulaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92291
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:53Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3ec0283e-1d7f-40f5-b669-4c5b825718a7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312138282.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Airaksinen, Erika Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa äänen kehitys laulun opettaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 laulaminen musiikki opetus musiikkikasvatus äänenkäyttö opetussuunnitelmat alakoulu
title Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
title_full Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
title_short Laulaminen on ihanaa!
title_sort laulaminen on ihanaa laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
title_sub laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
title_txtP Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
topic äänen kehitys laulun opettaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 laulaminen musiikki opetus musiikkikasvatus äänenkäyttö opetussuunnitelmat alakoulu
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus alakoulu laulaminen laulun opettaminen musiikki musiikkikasvatus opetus opetussuunnitelmat äänen kehitys äänenkäyttö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92291 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312138282
work_keys_str_mv AT airaksinenerika laulaminenonihanaalaulamisenasemaalakoulunmusiikinopetuksessa