The purple soulstone material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling

Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien käyttämisenä ei-pelillisessä kontekstissa tai ympäristössä, kuten esimerkiksi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pajakko, Anton
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92261
_version_ 1828193045212823552
author Pajakko, Anton
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pajakko, Anton Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pajakko, Anton Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pajakko, Anton
datasource_str_mv jyx
description Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien käyttämisenä ei-pelillisessä kontekstissa tai ympäristössä, kuten esimerkiksi luokkahuoneessa. Pelillistämisen hyödyt koetaan tekevän oppimisesta paljon mielekkäämpää ja mielenkiintoisempaa (Hamari 2023). Pelillistäminen tuo mukanaan vuorovaikutuksen, jännityksen, osaamisen ja onnistumisen tunteita oppimiseen (Hamari 2023).. Kielenoppimisesta saadaan siis pelillistämistä hyödyntämällä kiinnostavampaa, sillä se motivoi ja lisää mielenkiintoa oppimiseen. Tässä materiaalipaketissa on hyödynnetty pelillistämisen ideaa ja sen avulla pystytty luomaan interaktiivisesta tarinasta peli, jonka avulla voidaan opettaa englantia. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (OPH 2016) ja pelillistä toisen kielen oppimista (gameful L2 learning) hyödyntämällä tehtävien luomisessa on rakennettu materiaalipaketti, joka on tarkoitettu 8. Luokalle. Tekstikirjoihin luodut tarinat eivät ole interaktiivisia, ja tähän materiaalipakettiin luotu interaktiivinen tarina pyrkii täyttämään sen aukon. Interaktiivinen tarina on kirjoitettu 8. luokkalaisille sopivalla tyylillä, jotta he pystyvät seuraamaan tarinaa ja sen kulkua. Tarina on kirjoitettu käyttämällä Twine -ohjelmaa, jonka avulla kuka tahansa pystyy tekemään interaktiivisia tarinoita. Kirjoittamisessa on hyödynnetty Hayes-Rothin (1998) seitsemää opastavaa perustetta, joiden tarkoitus on auttaa luomaan kertomus, joka aktivoi pelaajia/lukijoita. Tarina keskittyy päähenkilön ympärille luotuun interaktiivisuuteen, jonka avulla pelaaja/lukija voi tehdä omia päätöksiä tarinan eri kohdissa. Tarinan rakentamisessa ja lukemisessa/pelaamisessa hyödynnetään tietokoneavusteisen kielen oppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ja mobiiliavusteisen kielen oppimisen (mobile-assisted language learning, MALL) perusperiaatteita. CALL esiintyy käytettäessä Twine -ohjelmaa tarinaa pelattaessa. MALL on vuorostaan vaihtoehtoinen ratkaisu tarinan lukemiseen/pelaamiseen. Käyttämällä QR koodeja, lisättyä todellisuutta (AR) voidaan hyödyntää interaktiivisen tarinan lukemiseen/pelaamiseen Twine-ohjelman vaihtoehtona. Älylaitteilla QR koodeja voidaan hyödyntää tarinan pelaamiseen/lukemiseen ajasta ja paikasta riippumatta (Gromik 2017). On kuitenkin hyvä huomioida, että vaikka suurin osa tehtävistä on digitaalisessa muodossa, osa tehtävistä tulostettavia.
first_indexed 2023-12-12T21:01:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pajakko, Anton", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-12T08:01:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-12T08:01:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92261", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelillist\u00e4misest\u00e4 on tullut koko ajan suositumpaa, eik\u00e4 sen suosio n\u00e4yt\u00e4 olevan laskussa. Nyky\u00e4\u00e4n sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n niin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 kuin opettamisessakin. Kapp (2012) m\u00e4\u00e4rittelee pelillist\u00e4misen seuraavasti: peli elementtien k\u00e4ytt\u00e4misen\u00e4 ei-pelillisess\u00e4 kontekstissa tai ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, kuten esimerkiksi luokkahuoneessa. Pelillist\u00e4misen hy\u00f6dyt koetaan tekev\u00e4n oppimisesta paljon mielekk\u00e4\u00e4mp\u00e4\u00e4 ja mielenkiintoisempaa (Hamari 2023). Pelillist\u00e4minen tuo mukanaan vuorovaikutuksen, j\u00e4nnityksen, osaamisen ja onnistumisen tunteita oppimiseen (Hamari 2023).. Kielenoppimisesta saadaan siis pelillist\u00e4mist\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kiinnostavampaa, sill\u00e4 se motivoi ja lis\u00e4\u00e4 mielenkiintoa oppimiseen.\n\nT\u00e4ss\u00e4 materiaalipaketissa on hy\u00f6dynnetty pelillist\u00e4misen ideaa ja sen avulla pystytty luomaan interaktiivisesta tarinasta peli, jonka avulla voidaan opettaa englantia. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (OPH 2016) ja pelillist\u00e4 toisen kielen oppimista (gameful L2 learning) hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teht\u00e4vien luomisessa on rakennettu materiaalipaketti, joka on tarkoitettu 8. Luokalle. Tekstikirjoihin luodut tarinat eiv\u00e4t ole interaktiivisia, ja t\u00e4h\u00e4n materiaalipakettiin luotu interaktiivinen tarina pyrkii t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sen aukon. Interaktiivinen tarina on kirjoitettu 8. luokkalaisille sopivalla tyylill\u00e4, jotta he pystyv\u00e4t seuraamaan tarinaa ja sen kulkua.\n\nTarina on kirjoitettu k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Twine -ohjelmaa, jonka avulla kuka tahansa pystyy tekem\u00e4\u00e4n interaktiivisia tarinoita. Kirjoittamisessa on hy\u00f6dynnetty Hayes-Rothin (1998) seitsem\u00e4\u00e4 opastavaa perustetta, joiden tarkoitus on auttaa luomaan kertomus, joka aktivoi pelaajia/lukijoita. Tarina keskittyy p\u00e4\u00e4henkil\u00f6n ymp\u00e4rille luotuun interaktiivisuuteen, jonka avulla pelaaja/lukija voi tehd\u00e4 omia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 tarinan eri kohdissa. \n\nTarinan rakentamisessa ja lukemisessa/pelaamisessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n tietokoneavusteisen kielen oppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ja mobiiliavusteisen kielen oppimisen (mobile-assisted language learning, MALL) perusperiaatteita. CALL esiintyy k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4 Twine -ohjelmaa tarinaa pelattaessa. MALL on vuorostaan vaihtoehtoinen ratkaisu tarinan lukemiseen/pelaamiseen. K\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 QR koodeja, lis\u00e4tty\u00e4 todellisuutta (AR) voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 interaktiivisen tarinan lukemiseen/pelaamiseen Twine-ohjelman vaihtoehtona. \u00c4lylaitteilla QR koodeja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tarinan pelaamiseen/lukemiseen ajasta ja paikasta riippumatta (Gromik 2017). On kuitenkin hyv\u00e4 huomioida, ett\u00e4 vaikka suurin osa teht\u00e4vist\u00e4 on digitaalisessa muodossa, osa teht\u00e4vist\u00e4 tulostettavia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-12T08:01:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-12T08:01:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gameful L2 learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interactive storytelling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interactive fiction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "computer-assisted language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mobile-assisted language learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312128261", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lis\u00e4tty todellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokoneavusteinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "augmented reality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gamification", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "computer-assisted learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational methods", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interactivity", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92261
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:55Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/962223af-0dbd-475c-8457-d1855a9aa5a5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312128261.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pajakko, Anton The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling material package gameful L2 learning interactive storytelling interactive fiction computer-assisted language learning mobile-assisted language learning Englannin kieli English 301 lisätty todellisuus pelillistäminen englannin kieli tietokoneavusteinen oppiminen opetusmenetelmät oppimateriaali kielen oppiminen opetus interaktiivisuus augmented reality gamification English language computer-assisted learning educational methods study material language learning teaching and instruction interactivity
title The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
title_full The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
title_fullStr The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
title_full_unstemmed The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
title_short The purple soulstone
title_sort purple soulstone material package for teaching english to eighth graders through gamification augmented reality and interactive storytelling
title_sub material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
title_txtP The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
topic material package gameful L2 learning interactive storytelling interactive fiction computer-assisted language learning mobile-assisted language learning Englannin kieli English 301 lisätty todellisuus pelillistäminen englannin kieli tietokoneavusteinen oppiminen opetusmenetelmät oppimateriaali kielen oppiminen opetus interaktiivisuus augmented reality gamification English language computer-assisted learning educational methods study material language learning teaching and instruction interactivity
topic_facet 301 Englannin kieli English English language augmented reality computer-assisted language learning computer-assisted learning educational methods englannin kieli gameful L2 learning gamification interactive fiction interactive storytelling interactivity interaktiivisuus kielen oppiminen language learning lisätty todellisuus material package mobile-assisted language learning opetus opetusmenetelmät oppimateriaali pelillistäminen study material teaching and instruction tietokoneavusteinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92261 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312128261
work_keys_str_mv AT pajakkoanton purplesoulstonematerialpackageforteachingenglishtoeighthgradersthroughgamificationa AT pajakkoanton thepurplesoulstonematerialpackageforteachingenglishtoeighthgradersthroughgamificati