Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä

Tutkimuksessani tarkastelen tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden edistämistä ammatillisen koulutuksen opettajien sekä nuorisotyöntekijöiden näkökulmasta. Keskityn tarkastelemaan, tunnistavatko haastateltavat sukupuolenmukaista koulutuksellista segregaatiota. Miltä tasa-arvoisuutta edistävä työote näytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Itämäki, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92252
_version_ 1826225716020117504
author Itämäki, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Itämäki, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Itämäki, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Itämäki, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani tarkastelen tasa-arvon sekä yhdenvertaisuuden edistämistä ammatillisen koulutuksen opettajien sekä nuorisotyöntekijöiden näkökulmasta. Keskityn tarkastelemaan, tunnistavatko haastateltavat sukupuolenmukaista koulutuksellista segregaatiota. Miltä tasa-arvoisuutta edistävä työote näyttää nyt ja erityisaikana sekä sitä, miten ammatillisen koulutuksen sekä nuorisotyön ympäristöt ovat reagoineet tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskeviin lakeihin. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa toimii laadullinen fenomenografinen lähestymistapa. Aineisto tutkimukseen kerättiin Potentiaalihankkeen kautta kevään 2020 ja syksyn 2020 välillä puolisturkturoitua teemahaastattelua käyttäen. Tämän tutkimuksen aineistoksi valikoitui kahdeksan haastattelua, joista viiden vastaajat työskentelivät ammatillisissa oppilaitoksissa ja kolme nuorisotyön tehtävissä. Analysoin tutkimuksen aineiston käyttäen apuna sisällön analyysia. Tutkimuksen tuloksista selviää tasa-arvoisen työotteen olevan läsnä jokaisen haastatellun työssä. Segregaation haastateltavat ottivat huomioon vaihtelevasti. Haastateltujen tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta tukeva työote on tutkimukseni mukaan pitkälti kiinni haastatellun omasta panoksesta ja kiinnostuneisuudesta. Työnantajat eivät näytä noudattavan laissa säädettyä velvollisuutta luoda tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa yhdessä henkilökunnan kanssa. Erityisaikana verkkoon siirretty koulujen ja nuorisotyön toiminta toisaalta edisti tasa-arvoa vieden sosiaalisen fyysisen paineen pois. Toiminnan vaihteleva saavutettavuus ja erityistuen puute kuitenkin heikensivät tasa-arvon toteutumista.
first_indexed 2024-09-11T08:52:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "It\u00e4m\u00e4ki, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-12T07:40:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-12T07:40:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92252", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani tarkastelen tasa-arvon sek\u00e4 yhdenvertaisuuden edist\u00e4mist\u00e4 ammatillisen koulutuksen opettajien sek\u00e4 nuorisoty\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Keskityn tarkastelemaan, tunnistavatko haastateltavat sukupuolenmukaista koulutuksellista segregaatiota. Milt\u00e4 tasa-arvoisuutta edist\u00e4v\u00e4 ty\u00f6ote n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nyt ja erityisaikana sek\u00e4 sit\u00e4, miten ammatillisen koulutuksen sek\u00e4 nuorisoty\u00f6n ymp\u00e4rist\u00f6t ovat reagoineet tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskeviin lakeihin.\nTeoreettisena viitekehyksen\u00e4 tutkimuksessa toimii laadullinen fenomenografinen l\u00e4hestymistapa. Aineisto tutkimukseen ker\u00e4ttiin Potentiaalihankkeen kautta kev\u00e4\u00e4n 2020 ja syksyn 2020 v\u00e4lill\u00e4 puolisturkturoitua teemahaastattelua k\u00e4ytt\u00e4en. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistoksi valikoitui kahdeksan haastattelua, joista viiden vastaajat ty\u00f6skenteliv\u00e4t ammatillisissa oppilaitoksissa ja kolme nuorisoty\u00f6n teht\u00e4viss\u00e4. Analysoin tutkimuksen aineiston k\u00e4ytt\u00e4en apuna sis\u00e4ll\u00f6n analyysia.\n Tutkimuksen tuloksista selvi\u00e4\u00e4 tasa-arvoisen ty\u00f6otteen olevan l\u00e4sn\u00e4 jokaisen haastatellun ty\u00f6ss\u00e4. Segregaation haastateltavat ottivat huomioon vaihtelevasti. Haastateltujen tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta tukeva ty\u00f6ote on tutkimukseni mukaan pitk\u00e4lti kiinni haastatellun omasta panoksesta ja kiinnostuneisuudesta. Ty\u00f6nantajat eiv\u00e4t n\u00e4yt\u00e4 noudattavan laissa s\u00e4\u00e4detty\u00e4 velvollisuutta luoda tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa yhdess\u00e4 henkil\u00f6kunnan kanssa. Erityisaikana verkkoon siirretty koulujen ja nuorisoty\u00f6n toiminta toisaalta edisti tasa-arvoa vieden sosiaalisen fyysisen paineen pois. Toiminnan vaihteleva saavutettavuus ja erityistuen puute kuitenkin heikensiv\u00e4t tasa-arvon toteutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-12T07:40:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-12T07:40:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksellinen segregaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisaika", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sukupuolten v\u00e4lisen tasa-arvon edist\u00e4minen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sek\u00e4 nuorisoty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312128252", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenvertaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuorisoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvonta ja opastus)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92252
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:51Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b617341c-4ba7-4864-9dc4-85aa87d2f896\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312128252.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Itämäki, Pauliina Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä koulutuksellinen segregaatio tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma erityisaika Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 tasa-arvo yhdenvertaisuus koulutus nuorisotyö ammatillinen koulutus ohjaus (neuvonta ja opastus)
title Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä
title_full Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä
title_fullStr Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä
title_full_unstemmed Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä
title_short Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä
title_sort sukupuolten välisen tasa arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä
title_txtP Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ohjauksellisin keinoin ammatillisessa koulutuksessa sekä nuorisotyössä
topic koulutuksellinen segregaatio tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma erityisaika Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 tasa-arvo yhdenvertaisuus koulutus nuorisotyö ammatillinen koulutus ohjaus (neuvonta ja opastus)
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ammatillinen koulutus erityisaika koulutuksellinen segregaatio koulutus nuorisotyö ohjaus (neuvonta ja opastus) tasa-arvo tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma yhdenvertaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92252 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312128252
work_keys_str_mv AT itämäkipauliina sukupuoltenvälisentasaarvonedistäminenohjauksellisinkeinoinammatillisessakoulutu