Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa

Tämän tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien kokemuksista digitaalisiin showroomeihin liittyen ja kartoittaa niiden merkitystä ostoprosessin eri vaiheisiin. Tutkimuksen kohteena olivat huonekaluliikkeiden digitaaliset showroomit, joita käytettiin joko verkkokaupoissa tai mobiilisovellu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkinen, Elias
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92249
_version_ 1826225752706646016
author Heikkinen, Elias
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkinen, Elias Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkinen, Elias Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkinen, Elias
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien kokemuksista digitaalisiin showroomeihin liittyen ja kartoittaa niiden merkitystä ostoprosessin eri vaiheisiin. Tutkimuksen kohteena olivat huonekaluliikkeiden digitaaliset showroomit, joita käytettiin joko verkkokaupoissa tai mobiilisovelluksissa. Tutkimuksessa toteutettiin kirjallisuuskatsaus ja empiirinen osio. Digitaalisten showroomien lisääntyminen ja kehittyminen verkkokaupoissa ja mobiilisovelluksissa mahdollistavat tuotteen paremman ja monipuolisemman tarkastelun. Digitaaliset showroomit ovat viime vuosina ottaneet merkittäviä harppauksia eteenpäin, mutta niiden toimintaa ja merkitystä kuluttajille ei ole tutkittu. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena hyödyntäen puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelurunko luotiin kirjallisuuskatsauksessa esiin nousseiden teemojen pohjalta, jossa keskiössä olivat digitaaliset showroomit yhdistettynä kuluttajien ostoprosessiin. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä seitsemää 20-30-vuotiasta henkilöä, joilla oli kokemusta huonekaluliikkeiden digitaalisista showroomeista. Haastatteluiden ensimmäisessä osassa kartoitettiin haastateltavien kulutustottumuksia ja kokemuksia digitaalisista showroomeista ja niiden ominaisuuksista. Haastatteluiden toinen, kerronnallisempi, osa puolestaan keskittyi digitaalisten showroomien merkitykseen kuluttajien ostoprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua ja narratiivista analyysia. Aineiston perusteella havaittiin digitaalisten showroomien olevan merkityksellisiä ostoprosessin kolmessa vaiheessa. Digitaalisten showroomien toimivuus koettiin yleisellä tasolla hyväksi, mutta toimimattomuus, showroomin hitaus ja vaikeakäyttöisyys vaikuttivat negatiivisesti asiakaskokemukseen. Showroomien ominaisuudet ja niiden käyttötarkoitus vaihtelivat eri toimialojen välillä sekä myös samalla toimialalla toimivien eri liikkeiden välillä. Showroomien merkitys haastateltavien ostoprosessiin oli vaihtelevaa ja tyytyväisyys asiakaskokemukseen vaihteli haastateltavien välillä. Tämä tutkimus tuottaa tietoa havaittuun tutkimusaukkoon digitaalisista showroomeista ja niiden merkityksestä kuluttajien ostoprosessiin ja sen eri vaiheisiin. This thesis aims to provide information about consumers’ experiences with digital showrooms and map out the effects of digital showrooms in the purchase process. The focus of the research was on digital showrooms of furniture stores which could be used in online stores or mobile applications. The study comprises of a literature review and an empirical study. The increase in digital showrooms and their improvement allows consumers to view items in more comprehensive ways than before. Within the recent years showrooms have taken leaps forward but their functionality and effectiveness from the consumer perspective has not been studied. The empirical part of the study was conducted using semi-structured thematic interviews. The interview body was created based on themes that were deemed significant in the literature review with emphasis on digital showrooms and their effects on the consumer purchase process. Altogether seven 20-30-year-olds who had experience in using the digital showrooms of furniture stores were interviewed. The first part of the interview was aimed towards mapping out the interviewees’ consumption habits and experiences with digital showrooms and their features. The second more narrative part of the interview focused on the usage of digital showrooms as a part of the purchase process with focus on the effects the showroom had in different phases of the purchase process. The answers were analysed using thematic and narrative analysis. The answers showed that digital showrooms were impactful in three phases of the purchase process. The functionality of the showrooms was overall considered good but if the showroom was slow, difficult to use or otherwise dysfunctional it affected the customer experience negatively. The features and use cases of the showrooms varied between industries and also between businesses within the same industry. The effect the digital showroom had on the interviewees’ purchase process varied between interviewees. This thesis provides information into a detected research gap on digital showrooms and their effects on consumer purchase process and the phases of said process.
first_indexed 2024-09-11T08:49:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Frank, Lauri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Elias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-12T07:30:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-12T07:30:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92249", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa kuluttajien kokemuksista digitaalisiin showroomeihin liittyen ja kartoittaa niiden merkityst\u00e4 ostoprosessin eri vaiheisiin. Tutkimuksen kohteena olivat huonekaluliikkeiden digitaaliset showroomit, joita k\u00e4ytettiin joko verkkokaupoissa tai mobiilisovelluksissa. Tutkimuksessa toteutettiin kirjallisuuskatsaus ja empiirinen osio. Digitaalisten showroomien lis\u00e4\u00e4ntyminen ja kehittyminen verkkokaupoissa ja mobiilisovelluksissa mahdollistavat tuotteen paremman ja monipuolisemman tarkastelun. Digitaaliset showroomit ovat viime vuosina ottaneet merkitt\u00e4vi\u00e4 harppauksia eteenp\u00e4in, mutta niiden toimintaa ja merkityst\u00e4 kuluttajille ei ole tutkittu. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin fenomenografisena tutkimuksena hy\u00f6dynt\u00e4en puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelurunko luotiin kirjallisuuskatsauksessa esiin nousseiden teemojen pohjalta, jossa keski\u00f6ss\u00e4 olivat digitaaliset showroomit yhdistettyn\u00e4 kuluttajien ostoprosessiin. Tutkimuksessa haastateltiin yhteens\u00e4 seitsem\u00e4\u00e4 20-30-vuotiasta henkil\u00f6\u00e4, joilla oli kokemusta huonekaluliikkeiden digitaalisista showroomeista. Haastatteluiden ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa kartoitettiin haastateltavien kulutustottumuksia ja kokemuksia digitaalisista showroomeista ja niiden ominaisuuksista. Haastatteluiden toinen, kerronnallisempi, osa puolestaan keskittyi digitaalisten showroomien merkitykseen kuluttajien ostoprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin teemoittelua ja narratiivista analyysia. Aineiston perusteella havaittiin digitaalisten showroomien olevan merkityksellisi\u00e4 ostoprosessin kolmessa vaiheessa. Digitaalisten showroomien toimivuus koettiin yleisell\u00e4 tasolla hyv\u00e4ksi, mutta toimimattomuus, showroomin hitaus ja vaikeak\u00e4ytt\u00f6isyys vaikuttivat negatiivisesti asiakaskokemukseen. Showroomien ominaisuudet ja niiden k\u00e4ytt\u00f6tarkoitus vaihtelivat eri toimialojen v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 my\u00f6s samalla toimialalla toimivien eri liikkeiden v\u00e4lill\u00e4. Showroomien merkitys haastateltavien ostoprosessiin oli vaihtelevaa ja tyytyv\u00e4isyys asiakaskokemukseen vaihteli haastateltavien v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tuottaa tietoa havaittuun tutkimusaukkoon digitaalisista showroomeista ja niiden merkityksest\u00e4 kuluttajien ostoprosessiin ja sen eri vaiheisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis aims to provide information about consumers\u2019 experiences with digital showrooms and map out the effects of digital showrooms in the purchase process. The focus of the research was on digital showrooms of furniture stores which could be used in online stores or mobile applications. The study comprises of a literature review and an empirical study. The increase in digital showrooms and their improvement allows consumers to view items in more comprehensive ways than before. Within the recent years showrooms have taken leaps forward but their functionality and effectiveness from the consumer perspective has not been studied. The empirical part of the study was conducted using semi-structured thematic interviews. The interview body was created based on themes that were deemed significant in the literature review with emphasis on digital showrooms and their effects on the consumer purchase process. Altogether seven 20-30-year-olds who had experience in using the digital showrooms of furniture stores were interviewed. The first part of the interview was aimed towards mapping out the interviewees\u2019 consumption habits and experiences with digital showrooms and their features. The second more narrative part of the interview focused on the usage of digital showrooms as a part of the purchase process with focus on the effects the showroom had in different phases of the purchase process. The answers were analysed using thematic and narrative analysis. The answers showed that digital showrooms were impactful in three phases of the purchase process. The functionality of the showrooms was overall considered good but if the showroom was slow, difficult to use or otherwise dysfunctional it affected the customer experience negatively. The features and use cases of the showrooms varied between industries and also between businesses within the same industry. The effect the digital showroom had on the interviewees\u2019 purchase process varied between interviewees. This thesis provides information into a detected research gap on digital showrooms and their effects on consumer purchase process and the phases of said process.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-12T07:30:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-12T07:30:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312128249", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92249
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7d759996-1200-4448-a169-695b61f81493\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312128249.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkinen, Elias Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 kuluttajat asiakaskokemus kuluttajakäyttäytyminen kokemukset
title Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
title_full Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
title_fullStr Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
title_full_unstemmed Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
title_short Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
title_sort kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
title_txtP Kuluttajien kokemukset digitaalisten showroomien vaikutuksesta ostoprosessin eri vaiheissa
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 kuluttajat asiakaskokemus kuluttajakäyttäytyminen kokemukset
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakaskokemus kokemukset kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92249 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312128249
work_keys_str_mv AT heikkinenelias kuluttajienkokemuksetdigitaalistenshowroomienvaikutuksestaostoprosessinerivaiheis