Oppimiskeskustelu terveydenhuollon ammattihenkilöiden simulaatiokoulutuksessa reflektion vaiheet, sisällöt sekä niiden ilmeneminen

Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millä tavoin terveydenhuollon ammattihenkilöt reflektoivat oppimiskeskustelussa omaa oppimistaan, ja miten ohjaajat edistivät tai tukivat oppimisen reflektointia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia reflektion vaiheita ja sisältöjä simulaatiokoulutuksen oppimi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tähtinen, Riikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92248
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, millä tavoin terveydenhuollon ammattihenkilöt reflektoivat oppimiskeskustelussa omaa oppimistaan, ja miten ohjaajat edistivät tai tukivat oppimisen reflektointia. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia reflektion vaiheita ja sisältöjä simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelussa esiintyi Gibbsin reflektiomallin mukaisesti tarkasteltuna. Lisäksi analysoitiin, millä tavoin reflektion vaiheet ja sisällöt ilmenivät ohjaajien ja osallistujien puheessa simulaatiokoulutuksen oppimiskeskustelun aikana. Tutkimus toteutettiin laadullista lähestymistapaa noudattaen. Tutkimusstrategialtaan kyseessä oli tapaustutkimus. Aineistona toimi kuusi sairaalaympäristössä tallennettua oppimiskeskustelua. Tutkittavien joukko koostui simulaatiokoulutusten osallistujista (n = 27) ja simulaatio-ohjaajista (n = 8). Tutkimus perustui valmiiseen Jyväskylän yliopiston Well@DigiWork-tutkimushankkeen aineistoon, joka oli kerätty 18.3.–25.5.2021. Aineistoanalyysi toteutettiin teorialähtöisen sisällönanalyysin sekä aineistolähtöisen temaattisen analyysin keinoin. Tutkimus osoitti oppimiskeskustelun reflektion olevan vaiheiltaan ja sisällöltään rikasta. Tutkittavien puheessa ilmenivät kaikki Gibbsin reflektiomallin vaiheet: kuvailu, tunteet arviointi, analyysi, johtopäätökset ja toimintasuunnitelma, mutta ne esiintyivät oppimiskeskusteluissa eri tavoin. Reflektio ei myöskään näyttäytynyt selkeänä prosessina, vaan liikkui paikoin aaltomaisesti vaiheiden välillä. Tunnistetut kahdeksan reflektion sisältöteemaa liittyivät simulaatiokoulutusten oppimistavoitteisiin ja ne olivat terveydenhuollon työelämäkontekstille ominaisia. Reflektion ilmenemisessä korostuivat ohjaajien esittämät ohjaavat kysymykset, havainnot ja tulkinnat sekä ohjauksellinen puhe ja osallistujien reflektoivat vastaukset.