Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen eroaa tyttöjen ja poikien sekä eri luokka-asteiden välillä. Tutkimusaineist...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lantta, Henna, Koistinen, Katriina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92246
_version_ 1826225712543039488
author Lantta, Henna Koistinen, Katriina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lantta, Henna Koistinen, Katriina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lantta, Henna Koistinen, Katriina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lantta, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen eroaa tyttöjen ja poikien sekä eri luokka-asteiden välillä. Tutkimusaineisto on kerätty osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot kouluissa -hanketta. Aineisto kerättiin seitsemältä eri koululta keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 424 oppilasta ensimmäiseltä, toiselta, kolmannelta ja viidenneltä luokalta. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics 28.0 -ohjelmistolla. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja khiin neliötestiä. Päällekkäistyneitä luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksia esiintyi 3,3–8,0 %:lla koko aineistosta ja 15,6–18,7 %:lla niistä oppilaista, joilla oli luku- tai laskusujuvuuden vaikeuksia. Päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua suuremmalla osalla oppilaista. Tytöillä päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän, minkä lisäksi niitä havaittiin tytöillä enemmän kuin pojilla. Myös luokka-asteiden välillä oli eroja. Toisella luokalla erittäin heikon luku- ja laskusujuvuuden omaavia oppilaita oli kaikista eniten. Lisäksi kolmannen luokan oppilailla päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän. Päällekkäistyneiden luku- sekä laskusujuvuuden vaikeuksien huomioiminen kouluissa on tärkeää oppilaiden tukemisen ja pysyvämpien vaikeuksien ennaltaehkäisemisen kannalta. Aihetta olisi tärkeää tutkia lisää laajemmalla aineistolla sekä pitkittäistutkimusasetelmalla.
first_indexed 2023-12-12T21:01:04Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ladonlahti, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lantta, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koistinen, Katriina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-12T07:21:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-12T07:21:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92246", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten luku- ja laskusujuvuuden \nvaikeudet p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyv\u00e4t sek\u00e4 miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin katkaisuraja m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 \np\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyyden esiintymist\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen \neroaa tytt\u00f6jen ja poikien sek\u00e4 eri luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty osana Nime\u00e4misen, sanasujuvuuden ja \nlukemisen taidot kouluissa -hanketta. Aineisto ker\u00e4ttiin seitsem\u00e4lt\u00e4 eri koululta \nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2023. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 424 oppilasta ensimm\u00e4iselt\u00e4, \ntoiselta, kolmannelta ja viidennelt\u00e4 luokalta. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics \n28.0 -ohjelmistolla. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin ristiintaulukointia ja khiin \nneli\u00f6testi\u00e4.\nP\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyneit\u00e4 luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksia esiintyi 3,3\u20138,0 \n%:lla koko aineistosta ja 15,6\u201318,7 %:lla niist\u00e4 oppilaista, joilla oli luku- tai \nlaskusujuvuuden vaikeuksia. P\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyneit\u00e4 vaikeuksia esiintyi odotettua \nsuuremmalla osalla oppilaista. Tyt\u00f6ill\u00e4 p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyneit\u00e4 vaikeuksia esiintyi \nodotettua enemm\u00e4n, mink\u00e4 lis\u00e4ksi niit\u00e4 havaittiin tyt\u00f6ill\u00e4 enemm\u00e4n kuin pojilla. \nMy\u00f6s luokka-asteiden v\u00e4lill\u00e4 oli eroja. Toisella luokalla eritt\u00e4in heikon luku- ja \nlaskusujuvuuden omaavia oppilaita oli kaikista eniten. Lis\u00e4ksi kolmannen \nluokan oppilailla p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyneit\u00e4 vaikeuksia esiintyi odotettua enemm\u00e4n.\nP\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyneiden luku- sek\u00e4 laskusujuvuuden vaikeuksien \nhuomioiminen kouluissa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 oppilaiden tukemisen ja pysyv\u00e4mpien \nvaikeuksien ennaltaehk\u00e4isemisen kannalta. Aihetta olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4 \nlaajemmalla aineistolla sek\u00e4 pitkitt\u00e4istutkimusasetelmalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-12T07:21:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-12T07:21:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312128246", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92246
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:35Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9daec03f-7526-432c-826d-fa72ac6e5916\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312128246.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lantta, Henna Koistinen, Katriina Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen lukusujuvuus laskusujuvuus päällekkäistyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimisvaikeudet matemaattiset taidot lukutaito oppilaat
title Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
title_full Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
title_fullStr Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
title_full_unstemmed Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
title_short Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
title_sort luku ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
title_txtP Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen
topic lukusujuvuus laskusujuvuus päällekkäistyminen Erityispedagogiikka Special Education 101 oppimisvaikeudet matemaattiset taidot lukutaito oppilaat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education laskusujuvuus lukusujuvuus lukutaito matemaattiset taidot oppilaat oppimisvaikeudet päällekkäistyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92246 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312128246
work_keys_str_mv AT lanttahenna lukujalaskusujuvuudenvaikeuksienpäällekkäistyminen