Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistyminen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen eroaa tyttöjen ja poikien sekä eri luokka-asteiden välillä. Tutkimusaineist...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lantta, Henna, Koistinen, Katriina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92246
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen eroaa tyttöjen ja poikien sekä eri luokka-asteiden välillä. Tutkimusaineisto on kerätty osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot kouluissa -hanketta. Aineisto kerättiin seitsemältä eri koululta keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 424 oppilasta ensimmäiseltä, toiselta, kolmannelta ja viidenneltä luokalta. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics 28.0 -ohjelmistolla. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja khiin neliötestiä. Päällekkäistyneitä luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksia esiintyi 3,3–8,0 %:lla koko aineistosta ja 15,6–18,7 %:lla niistä oppilaista, joilla oli luku- tai laskusujuvuuden vaikeuksia. Päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua suuremmalla osalla oppilaista. Tytöillä päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän, minkä lisäksi niitä havaittiin tytöillä enemmän kuin pojilla. Myös luokka-asteiden välillä oli eroja. Toisella luokalla erittäin heikon luku- ja laskusujuvuuden omaavia oppilaita oli kaikista eniten. Lisäksi kolmannen luokan oppilailla päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän. Päällekkäistyneiden luku- sekä laskusujuvuuden vaikeuksien huomioiminen kouluissa on tärkeää oppilaiden tukemisen ja pysyvämpien vaikeuksien ennaltaehkäisemisen kannalta. Aihetta olisi tärkeää tutkia lisää laajemmalla aineistolla sekä pitkittäistutkimusasetelmalla.