Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luku- ja laskusujuvuuden
vaikeudet päällekkäistyvät sekä missä määrin katkaisuraja määrittää
päällekkäisyyden esiintymistä. Lisäksi selvitettiin, miten päällekkäistyminen
eroaa tyttöjen ja poikien sekä eri luokka-asteiden välillä.
Tutkimusaineisto on kerätty osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja
lukemisen taidot kouluissa -hanketta. Aineisto kerättiin seitsemältä eri koululta
keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 424 oppilasta ensimmäiseltä,
toiselta, kolmannelta ja viidenneltä luokalta. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics
28.0 -ohjelmistolla. Analyysimenetelmänä käytettiin ristiintaulukointia ja khiin
neliötestiä.
Päällekkäistyneitä luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksia esiintyi 3,3–8,0
%:lla koko aineistosta ja 15,6–18,7 %:lla niistä oppilaista, joilla oli luku- tai
laskusujuvuuden vaikeuksia. Päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua
suuremmalla osalla oppilaista. Tytöillä päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi
odotettua enemmän, minkä lisäksi niitä havaittiin tytöillä enemmän kuin pojilla.
Myös luokka-asteiden välillä oli eroja. Toisella luokalla erittäin heikon luku- ja
laskusujuvuuden omaavia oppilaita oli kaikista eniten. Lisäksi kolmannen
luokan oppilailla päällekkäistyneitä vaikeuksia esiintyi odotettua enemmän.
Päällekkäistyneiden luku- sekä laskusujuvuuden vaikeuksien
huomioiminen kouluissa on tärkeää oppilaiden tukemisen ja pysyvämpien
vaikeuksien ennaltaehkäisemisen kannalta. Aihetta olisi tärkeää tutkia lisää
laajemmalla aineistolla sekä pitkittäistutkimusasetelmalla.
|