Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin 7.-luokkalaisten kemian oppimisvalmiuksia. Tavoitteena oli selvittää, miten 7.-luokkalaiset saisivat kemian oppimiseen mahdollisimman hyvän alun. Kirjallisuudesta selvitettiin kemian oppimisvalmiuksien osatekijät tarkastelemalla yleisiä oppimisvalmiuksien osatekijöit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pekkarinen, Jatta
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92239
_version_ 1826225730959179776
author Pekkarinen, Jatta
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pekkarinen, Jatta Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pekkarinen, Jatta Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pekkarinen, Jatta
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin 7.-luokkalaisten kemian oppimisvalmiuksia. Tavoitteena oli selvittää, miten 7.-luokkalaiset saisivat kemian oppimiseen mahdollisimman hyvän alun. Kirjallisuudesta selvitettiin kemian oppimisvalmiuksien osatekijät tarkastelemalla yleisiä oppimisvalmiuksien osatekijöitä ja kemian oppiaineen erityispiirteitä. Kemian opiskelu omana oppiaineenaan alkaa Suomessa 7. luokalla, kun oppilas on nivelvaiheessa siirtyessään alakoulusta yläkouluun. Kemian oppimisvalmiuksiin huomioitiin myös 7.-luokkalaisuus. Kokeellisessa osassa tehtiin kyselytutkimukset yläkoulun kemian aineenopettajille, alakoulun luokanopettajille sekä 8. luokan ja 6. luokan oppilaille, jolloin nivelvaihetta voitiin tarkastella neljästä eri näkökulmasta. Vastauksia saatiin yhteensä 52. Kyselytutkimusten pohjana olivat kirjallisuusosassa selvitetyt kemian oppimisvalmiuksien osatekijät, ja niihin saatiin vahvistusta kyselyiden tuloksilla. Kvantitatiivisesti selvitettiin, millaiset oppilaiden kemian oppimisvalmiudet ovat. Kvalitatiivisesti vastausten sisällönanalyysillä selvitettiin kemian oppimisen aloituksen ongelmakohtia. Kun ongelmakohdat ovat selvillä, voidaan oppilaita tukea nivelvaiheessa, ja luoda parempia oppimisvalmiuksia kemian opiskeluun jo alakoulussa. Oppijan vahvat oppimisvalmiudet ovat osa sujuvan kemian opiskelun aloitusta 7. luokalla. Tämän tutkielman tulosten mukaan kemian oppimisvalmiudet tarkoittavat yksilön valmiuksia oppia uusia tietoja ja taitoja kemian oppiaineessa. Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ovat kielelliset valmiudet, ajattelun taidot, muisti, motivaatio kemian opiskeluun, metakognitio, terveys ja hyvinvointi, motoriset taidot, aistitoiminnot, hahmotus- ja havaitsemiskyky, riittävät itsesäätely- ja yhteistyötaidot, tarkkaavaisuus, oman toiminnan ohjaus, minäkuva, itsetunto ja identiteetti kemian oppijana. Tulosten mukaan kemian oppimisvalmiudet 7.-luokkalaisilla ovat kohtalaiset, jopa hyvät. Kemian opiskelun alussa oppilaat hyötyvät erityisesti vahvoista opetuskielen taidoista, opiskelutaidoista sekä ajattelun, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen taidoista. Kemian oppimisvalmiuksien rakentumisen tukemiseksi myös kemian pohjatietoja kannattaisi tuoda enemmän esiin alakoulussa.
first_indexed 2023-12-11T21:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pekkarinen, Jatta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-11T07:42:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-11T07:42:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin 7.-luokkalaisten kemian oppimisvalmiuksia. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten 7.-luokkalaiset saisivat kemian oppimiseen mahdollisimman hyv\u00e4n alun. Kirjallisuudesta selvitettiin kemian oppimisvalmiuksien osatekij\u00e4t tarkastelemalla yleisi\u00e4 oppimisvalmiuksien osatekij\u00f6it\u00e4 ja kemian oppiaineen erityispiirteit\u00e4. Kemian opiskelu omana oppiaineenaan alkaa Suomessa 7. luokalla, kun oppilas on nivelvaiheessa siirtyess\u00e4\u00e4n alakoulusta yl\u00e4kouluun. Kemian oppimisvalmiuksiin huomioitiin my\u00f6s 7.-luokkalaisuus.\n\nKokeellisessa osassa tehtiin kyselytutkimukset yl\u00e4koulun kemian aineenopettajille, alakoulun luokanopettajille sek\u00e4 8. luokan ja 6. luokan oppilaille, jolloin nivelvaihetta voitiin tarkastella nelj\u00e4st\u00e4 eri n\u00e4k\u00f6kulmasta. Vastauksia saatiin yhteens\u00e4 52. Kyselytutkimusten pohjana olivat kirjallisuusosassa selvitetyt kemian oppimisvalmiuksien osatekij\u00e4t, ja niihin saatiin vahvistusta kyselyiden tuloksilla. Kvantitatiivisesti selvitettiin, millaiset oppilaiden kemian oppimisvalmiudet ovat. Kvalitatiivisesti vastausten sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 selvitettiin kemian oppimisen aloituksen ongelmakohtia. Kun ongelmakohdat ovat selvill\u00e4, voidaan oppilaita tukea nivelvaiheessa, ja luoda parempia oppimisvalmiuksia kemian opiskeluun jo alakoulussa. Oppijan vahvat oppimisvalmiudet ovat osa sujuvan kemian opiskelun aloitusta 7. luokalla.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulosten mukaan kemian oppimisvalmiudet tarkoittavat yksil\u00f6n valmiuksia oppia uusia tietoja ja taitoja kemian oppiaineessa. Kemian oppimisvalmiuksien osatekij\u00e4t ovat kielelliset valmiudet, ajattelun taidot, muisti, motivaatio kemian opiskeluun, metakognitio, terveys ja hyvinvointi, motoriset taidot, aistitoiminnot, hahmotus- ja havaitsemiskyky, riitt\u00e4v\u00e4t itses\u00e4\u00e4tely- ja yhteisty\u00f6taidot, tarkkaavaisuus, oman toiminnan ohjaus, min\u00e4kuva, itsetunto ja identiteetti kemian oppijana.\n\nTulosten mukaan kemian oppimisvalmiudet 7.-luokkalaisilla ovat kohtalaiset, jopa hyv\u00e4t. Kemian opiskelun alussa oppilaat hy\u00f6tyv\u00e4t erityisesti vahvoista opetuskielen taidoista, opiskelutaidoista sek\u00e4 ajattelun, itses\u00e4\u00e4telyn ja toiminnanohjauksen taidoista. Kemian oppimisvalmiuksien rakentumisen tukemiseksi my\u00f6s kemian pohjatietoja kannattaisi tuoda enemm\u00e4n esiin alakoulussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-11T07:42:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-11T07:42:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "154", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nivelvaihe", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kemian oppimisvalmiuksien osatekij\u00e4t ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yl\u00e4kouluun", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312118239", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6oppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvalmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92239
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:01Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88717e43-9171-43af-9673-9d1dd06b33e0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312118239.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pekkarinen, Jatta Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun nivelvaihe Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 ympäristöoppi kemia opetus oppimisvalmiudet yläkoulu alakoulu
title Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
title_full Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
title_fullStr Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
title_full_unstemmed Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
title_short Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
title_sort kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
title_txtP Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
topic nivelvaihe Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 ympäristöoppi kemia opetus oppimisvalmiudet yläkoulu alakoulu
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry alakoulu kemia nivelvaihe opetus oppimisvalmiudet yläkoulu ympäristöoppi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92239 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312118239
work_keys_str_mv AT pekkarinenjatta kemianoppimisvalmiuksienosatekijätjaniidenrakentumisentukeminennivelvaiheessaala