Point, click, learn, repeat a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning

Digitaaliset pelit ovat nousseet maailmanlaajuisesti suosituksi ajanvietteeksi ja niiden potentiaali kielten oppimisessa on tunnistettu jo pitkään. Digitaalisten pelien vaikutuksia oppimistuloksiin on tutkittu niin ikään jo vuosikymmeniä ja niistä on saatu positiivisia tuloksia. Digitaaliset pelit v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuomainen, Teemu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92235
_version_ 1826225748304723968
author Tuomainen, Teemu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tuomainen, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tuomainen, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tuomainen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Digitaaliset pelit ovat nousseet maailmanlaajuisesti suosituksi ajanvietteeksi ja niiden potentiaali kielten oppimisessa on tunnistettu jo pitkään. Digitaalisten pelien vaikutuksia oppimistuloksiin on tutkittu niin ikään jo vuosikymmeniä ja niistä on saatu positiivisia tuloksia. Digitaaliset pelit voidaan jakaa kahteen pääryhmään: oppimistarkoituksiin suunniteltuihin peleihin sekä kaupallisiin viihdepeleihin. Erityisesti kaupallisiin peleihin lukeutuvat MMORPG-pelit (massively multiplayer online role-playing game) on todettu hyödyllisiksi englannin kielen oppimisessa. Kaupallisia pelejä ei olla kuitenkaan juuri hyödynnetty koulujen opetussuunnitelmissa, vaikka ne ovat motivoivia ja tehokkaita oppimisen välineitä. Tämä johtuu muun muassa siitä, että valmiita, kaupallisia digitaalisia pelejä hyödyntäviä paketteja on vähän ja niissä ei ole otettu huomioon opetussuunnitelmien vaatimuksia ja tavoitteita. Kaupallisia pelejä hyödyntävää opetusta kutsutaan peliavusteiseksi (game-enhanced) opetukseksi. Tämän tutkielman tarkoitus on auttaa tuomaan esiin peliavusteisen opetuksen hyötyjä ja vahvuuksia sekä havainnollistamaan, miten pedagogisella ohjauksella voidaan huomioida peliavusteisen opetuksen heikot kohdat. Tutkielma tuo myös esiin digitaalisen lukutaidon merkityksen oppimisen mahdollistajana. Tämän materiaalipaketin tarkoitus on tarjota kouluopetukseen integroitavissa oleva, viiden oppitunnin mittainen opetuspaketti, joka perustuu MMORPG-peleihin lukeutuvaan Old School RuneScapeen. Paketin sisältö on suunnattu kahdeksasluokkalaisille oppilaille ja se sopii 7–9-luokkalaisten opetussuunnitelman englannin kielen oppimistavoitteisiin. Materiaalipaketti hyödyntää Old School RuneScapesta löytyviä tehtäviä, jotka saavat pelaajat uppoutumaan pelin maailmaan ja sen tarinoihin sekä harjoittelemaan kanssakäymistä niin pelin sisäisten hahmojen kuin tovereidensa kanssa. Paketin muut tehtävät tukevat oppimista keskittyen alueisiin, joita itse pelin pelaaminen ei kehitä. Näin materiaalipaketti muodostaa kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen, jonka tehtäviä voi muokata vastaamaan juuri oman opetusryhmän tarpeita.
first_indexed 2024-08-15T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tuomainen, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-11T07:05:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-11T07:05:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92235", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitaaliset pelit ovat nousseet maailmanlaajuisesti suosituksi ajanvietteeksi ja niiden potentiaali kielten oppimisessa on tunnistettu jo pitk\u00e4\u00e4n. Digitaalisten pelien vaikutuksia oppimistuloksiin on tutkittu niin ik\u00e4\u00e4n jo vuosikymmeni\u00e4 ja niist\u00e4 on saatu positiivisia tuloksia. Digitaaliset pelit voidaan jakaa kahteen p\u00e4\u00e4ryhm\u00e4\u00e4n: oppimistarkoituksiin suunniteltuihin peleihin sek\u00e4 kaupallisiin viihdepeleihin. Erityisesti kaupallisiin peleihin lukeutuvat MMORPG-pelit (massively multiplayer online role-playing game) on todettu hy\u00f6dyllisiksi englannin kielen oppimisessa. Kaupallisia pelej\u00e4 ei olla kuitenkaan juuri hy\u00f6dynnetty koulujen opetussuunnitelmissa, vaikka ne ovat motivoivia ja tehokkaita oppimisen v\u00e4lineit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 johtuu muun muassa siit\u00e4, ett\u00e4 valmiita, kaupallisia digitaalisia pelej\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4vi\u00e4 paketteja on v\u00e4h\u00e4n ja niiss\u00e4 ei ole otettu huomioon opetussuunnitelmien vaatimuksia ja tavoitteita.\r\nKaupallisia pelej\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta kutsutaan peliavusteiseksi (game-enhanced) opetukseksi. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoitus on auttaa tuomaan esiin peliavusteisen opetuksen hy\u00f6tyj\u00e4 ja vahvuuksia sek\u00e4 havainnollistamaan, miten pedagogisella ohjauksella voidaan huomioida peliavusteisen opetuksen heikot kohdat. Tutkielma tuo my\u00f6s esiin digitaalisen lukutaidon merkityksen oppimisen mahdollistajana.\r\nT\u00e4m\u00e4n materiaalipaketin tarkoitus on tarjota kouluopetukseen integroitavissa oleva, viiden oppitunnin mittainen opetuspaketti, joka perustuu MMORPG-peleihin lukeutuvaan Old School RuneScapeen. Paketin sis\u00e4lt\u00f6 on suunnattu kahdeksasluokkalaisille oppilaille ja se sopii 7\u20139-luokkalaisten opetussuunnitelman englannin kielen oppimistavoitteisiin. Materiaalipaketti hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 Old School RuneScapesta l\u00f6ytyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, jotka saavat pelaajat uppoutumaan pelin maailmaan ja sen tarinoihin sek\u00e4 harjoittelemaan kanssak\u00e4ymist\u00e4 niin pelin sis\u00e4isten hahmojen kuin tovereidensa kanssa. Paketin muut teht\u00e4v\u00e4t tukevat oppimista keskittyen alueisiin, joita itse pelin pelaaminen ei kehit\u00e4. N\u00e4in materiaalipaketti muodostaa kokonaisvaltaisen oppimiskokemuksen, jonka teht\u00e4vi\u00e4 voi muokata vastaamaan juuri oman opetusryhm\u00e4n tarpeita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-11T07:05:13Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-11T07:05:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MMORPG", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Old School RuneScape", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digital learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "game-enhanced teaching and learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312118235", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "roolipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "role-playing games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92235
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/77beeb7f-f2a2-49f8-9544-53b4e818cb11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312118235.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tuomainen, Teemu Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning MMORPG Old School RuneScape digital learning game-enhanced teaching and learning material package Englannin kieli English 301 englannin kieli digitaaliset pelit opetus roolipelit kielen oppiminen oppimateriaali English language digital games teaching and instruction role-playing games language learning study material
title Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning
title_full Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning
title_fullStr Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning
title_full_unstemmed Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning
title_short Point, click, learn, repeat
title_sort point click learn repeat a teaching package utilizing old school runescape for curricular language learning
title_sub a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning
title_txtP Point, click, learn, repeat : a teaching package utilizing Old School RuneScape for curricular language learning
topic MMORPG Old School RuneScape digital learning game-enhanced teaching and learning material package Englannin kieli English 301 englannin kieli digitaaliset pelit opetus roolipelit kielen oppiminen oppimateriaali English language digital games teaching and instruction role-playing games language learning study material
topic_facet 301 Englannin kieli English English language MMORPG Old School RuneScape digitaaliset pelit digital games digital learning englannin kieli game-enhanced teaching and learning kielen oppiminen language learning material package opetus oppimateriaali role-playing games roolipelit study material teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92235 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312118235
work_keys_str_mv AT tuomainenteemu pointclicklearnrepeatateachingpackageutilizingoldschoolrunescapeforcurricularlang