Summary: | Tutkimukseni tavoitteena oli jäsentää Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja
psykologian tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta sekä kartoittaa
heidän kehittämisehdotuksiaan ohjaukselle yliopistossa. Erilaiset opiskelijoiden
kokemat haasteet opintopolulla ja yliopiston laadukkaan ohjauksen
periaatteiden kehittäminen opiskelijalähtöisesti, vaativat ajankohtaisen
näkemyksen siitä, millaisia kokemuksia ja kehittämisehdotuksia opiskelijat
ohjaukselle jäsentävät.
Tutkimuksen aineisto oli osa Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja
psykologian tiedekunnan ”Ohjaus opiskeluhaasteissa ja urasuunnittelussa” -
kehittämis- ja tutkimushankkeen (2021–2022) aineistoja. Hankkeessa kerättiin
aineistoa keväällä ja kesällä 2022 fokusryhmähaastatteluina Jyväskylän
yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan opiskelijoilta.
Analysoin aineiston laadullisin menetelmin temaattisella analyysilla.
Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että yliopisto-ohjaus näyttäytyi
opiskelijoiden kokemuksissa erittäin hyvänä asiana ja opiskelijat olivat erittäin
tyytyväisiä ohjaukseen opintojen alussa sekä silloin, kun olivat sitä pyytäneet ja
saaneet. Opiskelijat tunnistivat hyvin nimeltä erilaisia ohjauspalveluja, mutta
edelleen nähtiin ongelmallisena hahmottaa, kenen puoleen opiskelijan tulisi
kääntyä missäkin asiassa. Kokemuksista on nähtävissä piirteitä, jotka korostavat
ohjauksen matalan kynnyksen saavutettavuuden vahvistamista opintopolun
kaikissa vaiheissa. Myös uraohjauksen vahvistaminen nähtiin tärkeänä ja sitä
toivottiinkin integroitavaksi enemmän mukaan käytännön opetukseen, toisin
sanoen työelämäpedagogiikan vahvistamista yliopisto-opetuksessa.
|