Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksen tilasta yliopistokontekstissa. Tavoitteena oli kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia liittyen yrittäjyyteen, yrittäjyyskasvatukseen ja yrittäjyyteen uravaihtoehtona. Aihetta tarkasteltiin sosiaalisen kon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koivuluoma, Inka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92212
_version_ 1828193044704264192
author Koivuluoma, Inka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koivuluoma, Inka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koivuluoma, Inka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koivuluoma, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksen tilasta yliopistokontekstissa. Tavoitteena oli kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia liittyen yrittäjyyteen, yrittäjyyskasvatukseen ja yrittäjyyteen uravaihtoehtona. Aihetta tarkasteltiin sosiaalisen konstruktionismin lähtökohdista käsin diskurssianalyysin avulla. Aineistona käytettiin kahta helmikuussa 2023 kerättyä ryhmähaastattelua, joissa haastateltiin opiskelijoita yrittäjyyteen liittyvien väittämien avulla. Tutkimukseen osallistui seitsemän opiskelijaa, jotka olivat Jyväskylän yliopiston opiskelijoita kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta ja humanistis-yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuvaa diskurssianalyysia. Diskurssianalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti, osittain haastatteluteemoja apuna käyttäen. Tutkimus osoitti, että yliopisto-opiskelijoiden diskursseissa yrittäjyys nähdään kuormittavana, mutta toisaalta mahdollisuutena kehittyä ja luoda omannäköistä työuraa. Yliopiston yrittäjyyskasvatuksella nähtiin merkitys myös yleisten työelämätaitojen kehittämisessä, mutta sen nähtiin palvelevan vain, jos opiskelija saa autonomisesti suunnitella omaa koulutuspolkuaan. Yrittäjyys näyttäytyi uravaihtoehtona vieraana ja epämieluisana, mutta siinä nähtiin myös mahdollisuuksia etenkin jatkuvan oppimisen ja itsensä kehittämisen näkökulmasta. Tutkimus tuotti uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksesta opiskelijoiden näkökulmasta, jota voidaan hyödyntää yliopistokoulutuksen kehittämisessä.
first_indexed 2023-12-07T21:01:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koivuluoma, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-07T06:41:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-07T06:41:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92212", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda uutta tietoa yritt\u00e4jyyskasvatuksen tilasta yliopistokontekstissa. Tavoitteena oli kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia liittyen yritt\u00e4jyyteen, yritt\u00e4jyyskasvatukseen ja yritt\u00e4jyyteen uravaihtoehtona. Aihetta tarkasteltiin sosiaalisen konstruktionismin l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin diskurssianalyysin avulla.\nAineistona k\u00e4ytettiin kahta helmikuussa 2023 ker\u00e4tty\u00e4 ryhm\u00e4haastattelua, joissa haastateltiin opiskelijoita yritt\u00e4jyyteen liittyvien v\u00e4itt\u00e4mien avulla. Tutkimukseen osallistui seitsem\u00e4n opiskelijaa, jotka olivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opiskelijoita kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta ja humanistis-yhteiskuntatieteellisest\u00e4 tiedekunnasta. Haastatteluaineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuvaa diskurssianalyysia. Diskurssianalyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti, osittain haastatteluteemoja apuna k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 yliopisto-opiskelijoiden diskursseissa yritt\u00e4jyys n\u00e4hd\u00e4\u00e4n kuormittavana, mutta toisaalta mahdollisuutena kehitty\u00e4 ja luoda omann\u00e4k\u00f6ist\u00e4 ty\u00f6uraa. Yliopiston yritt\u00e4jyyskasvatuksella n\u00e4htiin merkitys my\u00f6s yleisten ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taitojen kehitt\u00e4misess\u00e4, mutta sen n\u00e4htiin palvelevan vain, jos opiskelija saa autonomisesti suunnitella omaa koulutuspolkuaan. Yritt\u00e4jyys n\u00e4ytt\u00e4ytyi uravaihtoehtona vieraana ja ep\u00e4mieluisana, mutta siin\u00e4 n\u00e4htiin my\u00f6s mahdollisuuksia etenkin jatkuvan oppimisen ja itsens\u00e4 kehitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus tuotti uutta tietoa yritt\u00e4jyyskasvatuksesta opiskelijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, jota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yliopistokoulutuksen kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-07T06:41:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-07T06:41:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopistokoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yritt\u00e4jyydest\u00e4, yritt\u00e4jyyskasvatuksesta ja yritt\u00e4jyydest\u00e4 uravaihtoehtona", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312078210", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritt\u00e4jyyskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkea-asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92212
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:21Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f2bd66d-5dcc-4c96-ba25-1d1f0a25dfde\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312078210.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koivuluoma, Inka Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona yliopistokoulutus Aikuiskasvatus Adult Education 102 diskurssianalyysi yrittäjyys yrittäjyyskasvatus opiskelijat korkea-asteen koulutus
title Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona
title_full Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona
title_fullStr Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona
title_full_unstemmed Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona
title_short Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona
title_sort yliopisto opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona
title_txtP Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona
topic yliopistokoulutus Aikuiskasvatus Adult Education 102 diskurssianalyysi yrittäjyys yrittäjyyskasvatus opiskelijat korkea-asteen koulutus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus diskurssianalyysi korkea-asteen koulutus opiskelijat yliopistokoulutus yrittäjyys yrittäjyyskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92212 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312078210
work_keys_str_mv AT koivuluomainka yliopistoopiskelijoidendiskurssejayrittäjyydestäyrittäjyyskasvatuksestajayrittäjy