Yliopisto-opiskelijoiden diskursseja yrittäjyydestä, yrittäjyyskasvatuksesta ja yrittäjyydestä uravaihtoehtona

Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksen tilasta yliopistokontekstissa. Tavoitteena oli kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia liittyen yrittäjyyteen, yrittäjyyskasvatukseen ja yrittäjyyteen uravaihtoehtona. Aihetta tarkasteltiin sosiaalisen kon...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koivuluoma, Inka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92212
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli luoda uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksen tilasta yliopistokontekstissa. Tavoitteena oli kartoittaa yliopisto-opiskelijoiden ajatuksia liittyen yrittäjyyteen, yrittäjyyskasvatukseen ja yrittäjyyteen uravaihtoehtona. Aihetta tarkasteltiin sosiaalisen konstruktionismin lähtökohdista käsin diskurssianalyysin avulla. Aineistona käytettiin kahta helmikuussa 2023 kerättyä ryhmähaastattelua, joissa haastateltiin opiskelijoita yrittäjyyteen liittyvien väittämien avulla. Tutkimukseen osallistui seitsemän opiskelijaa, jotka olivat Jyväskylän yliopiston opiskelijoita kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnasta ja humanistis-yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin sosiaaliseen konstruktionismiin pohjautuvaa diskurssianalyysia. Diskurssianalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti, osittain haastatteluteemoja apuna käyttäen. Tutkimus osoitti, että yliopisto-opiskelijoiden diskursseissa yrittäjyys nähdään kuormittavana, mutta toisaalta mahdollisuutena kehittyä ja luoda omannäköistä työuraa. Yliopiston yrittäjyyskasvatuksella nähtiin merkitys myös yleisten työelämätaitojen kehittämisessä, mutta sen nähtiin palvelevan vain, jos opiskelija saa autonomisesti suunnitella omaa koulutuspolkuaan. Yrittäjyys näyttäytyi uravaihtoehtona vieraana ja epämieluisana, mutta siinä nähtiin myös mahdollisuuksia etenkin jatkuvan oppimisen ja itsensä kehittämisen näkökulmasta. Tutkimus tuotti uutta tietoa yrittäjyyskasvatuksesta opiskelijoiden näkökulmasta, jota voidaan hyödyntää yliopistokoulutuksen kehittämisessä.