OT-seulan kokeilu asiakkuussegmentoinnin välineenä vaativimman tason asiakkuuksien tunnistaminen huostaanoton asiakirjoista vaativuutta jäsentämällä

Maisterintutkielmassa on kyse OT-seulan kokeilusta asiakkuuksien vaativuuden arviointivälineenä lastensuojelun sijaishuollossa. OT-seula on apuväline tunnistamaan sijaishuollossa sosiaalityön erityistä osaamista ja integratiivista työskentelyä edellyttävät vaativimmat asiakkuudet, joista voidaan puh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hopiavuori, Noora
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92211
Kuvaus
Yhteenveto:Maisterintutkielmassa on kyse OT-seulan kokeilusta asiakkuuksien vaativuuden arviointivälineenä lastensuojelun sijaishuollossa. OT-seula on apuväline tunnistamaan sijaishuollossa sosiaalityön erityistä osaamista ja integratiivista työskentelyä edellyttävät vaativimmat asiakkuudet, joista voidaan puhua ”OT-tasoisina”. OT-seulalla tehtävä arviointi voi mahdollistaa asiakkuuden asemoinnin, eli segmentoinnin, uudessa kehitteillä olevassa kolmiportaisessa palvelurakenteessa. Kokeilemalla OT-seulaa paikallisella tasolla lastensuojelun sijaishuollossa kohdeaineistona oleviin huostaanoton asiakirjoihin tuodaan kokemustietoa kehittämistyön jatkumisen tueksi. Teoreettisena kehyksenä tutkielmassa sosiaalityön profession taustateorioina nimeä saaneet pragmatismi sekä kompleksisuusteoria, jotka keskeisesti liittyvät laajemminkin sosiaalityön vaikuttavuuden ja tehokkaiden käytäntöjen tutkimisen haasteisiin sekä välineellisen arvioinnin vierauteen. Tutkielman tuloksena on, että OT-seulan avulla voi reflektiivisen prosessin kautta tunnistaa vaativimmat asiakkuudet. Kokeilun perusteella OT-seulan soveltaminen vaati sisällönanalyysin tuekseen, eli jonkinlainen tietoa tiivistävä, jäsentävä ja visualisoiva kehikko olisi syytä tehdä ennen varsinaista OT-seulan soveltamista. Monitoimijainen arviointi on jatkokehittämistyössä syytä huomioida, sillä asiakasosallisuuden ja palveluintegraation lähtökohdista ”yhteistyötilojen” rakentaminen arvioimalla yhdessä ja läpinäkyvästi muutostyöskentelyn kohteena olevaa systeemiä on tarkoituksenmukaista. Kehittämis- ja uudistustyö jatkuu, joten pienimuotoisetkin kokeilut ja tiedonmuodostukset ovat tärkeitä kohti sosiaalityön välineellisiä arviointimenetelmiä segmentoinnin ja vaikuttavuustiedon tueksi.