”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu

Sisäkorvaistute on kirurgisesti asennettava kuulonapuväline, jonka avulla syntymäkuuro lapsi voi kuulla ja omaksua puhutun kielen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä asioista sisäkorvaistutetta käyttävät nuoret kokevat identiteettinsä rakentuvan ja millaisena nämä nuoret kuvaavat elämänla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vassinen, Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92170
_version_ 1826225710442741760
author Vassinen, Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vassinen, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vassinen, Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vassinen, Mari
datasource_str_mv jyx
description Sisäkorvaistute on kirurgisesti asennettava kuulonapuväline, jonka avulla syntymäkuuro lapsi voi kuulla ja omaksua puhutun kielen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mistä asioista sisäkorvaistutetta käyttävät nuoret kokevat identiteettinsä rakentuvan ja millaisena nämä nuoret kuvaavat elämänlaatuaan. Tämä laadullinen tutkimus pohjaa fenomenologishermeneuttiseen näkökulmaan ja tieteenalana on erityispedagogiikka. Tutkimus toteutettiin yksilöhaastatteluin. Tutkimusjoukko rajattiin koskemaan 12–16-vuotiaita molemminpuolisia sisäkorvaistutteita käyttäviä nuoria, jotka olivat saaneet vähintään yhden istutteen alle kaksivuotiaana. Haastateltavia oli kuusi. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Istutetta käyttävien nuorten identiteetissä samaistumisen kohteena olivat sa- moista asioista kiinnostuneet nuoret. Nuoret kokivat puhutun kielen ympäristön omakseen, vaikka osa nuorista käytti myös viittomakieltä. Nuoret kokivat olevansa kuuroja, mutta määritelmä liittyi vain kuulontasoon. Itseään koskevaan kuurouden määritelmään nuoret lisäsivät tarkentavia termejä, mutta sinällään kuulovamma ei määritellyt nuorten identiteettiä. Nuoret kokivat elämänlaatunsa ja tulevaisuutensa positiivisena. Istutteet koettiin mahdollistajina ja suhtautuminen niihin oli neutraalia. Haasteita ilmeni kuulemisessa ja apuvälinetekniikassa. Tulokset erosivat osittain identiteetin osalta aiemmista tutkimuksista, sillä kuulovamman sijaan nuoret määrittelivät itseään samaistumalla samanhenkisiin ikäverrokkeihin. Jatkotutkimusta tarvitaan näiden nuorten identiteettikokemuksista nuorina aikuisina. Nuorten kokema hyvä elämänlaatu ja positiivinen suhtautuminen tulevaisuuteen luovat vahvat näkymät hyvinvoivalle nuorelle.
first_indexed 2024-09-11T08:49:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vassinen, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-04T07:13:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-04T07:13:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92170", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sis\u00e4korvaistute on kirurgisesti asennettava kuulonapuv\u00e4line, jonka avulla syntym\u00e4kuuro lapsi voi kuulla ja omaksua puhutun kielen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mist\u00e4 asioista sis\u00e4korvaistutetta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t nuoret kokevat identiteettins\u00e4 rakentuvan ja millaisena n\u00e4m\u00e4 nuoret kuvaavat el\u00e4m\u00e4nlaatuaan.\nT\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus pohjaa fenomenologishermeneuttiseen n\u00e4k\u00f6kulmaan ja tieteenalana on erityispedagogiikka. Tutkimus toteutettiin yksil\u00f6haastatteluin. Tutkimusjoukko rajattiin koskemaan 12\u201316-vuotiaita molemminpuolisia sis\u00e4korvaistutteita k\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 nuoria, jotka olivat saaneet v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yhden istutteen alle kaksivuotiaana. Haastateltavia oli kuusi. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nIstutetta k\u00e4ytt\u00e4vien nuorten identiteetiss\u00e4 samaistumisen kohteena olivat sa- moista asioista kiinnostuneet nuoret. Nuoret kokivat puhutun kielen ymp\u00e4rist\u00f6n omakseen, vaikka osa nuorista k\u00e4ytti my\u00f6s viittomakielt\u00e4. Nuoret kokivat olevansa kuuroja, mutta m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 liittyi vain kuulontasoon. Itse\u00e4\u00e4n koskevaan kuurouden m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4n nuoret lis\u00e4siv\u00e4t tarkentavia termej\u00e4, mutta sin\u00e4ll\u00e4\u00e4n kuulovamma ei m\u00e4\u00e4ritellyt nuorten identiteetti\u00e4. Nuoret kokivat el\u00e4m\u00e4nlaatunsa ja tulevaisuutensa positiivisena. Istutteet koettiin mahdollistajina ja suhtautuminen niihin oli neutraalia. Haasteita ilmeni kuulemisessa ja apuv\u00e4linetekniikassa.\nTulokset erosivat osittain identiteetin osalta aiemmista tutkimuksista, sill\u00e4 kuulovamman sijaan nuoret m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t itse\u00e4\u00e4n samaistumalla samanhenkisiin ik\u00e4verrokkeihin. Jatkotutkimusta tarvitaan n\u00e4iden nuorten identiteettikokemuksista nuorina aikuisina. Nuorten kokema hyv\u00e4 el\u00e4m\u00e4nlaatu ja positiivinen suhtautuminen tulevaisuuteen luovat vahvat n\u00e4kym\u00e4t hyvinvoivalle nuorelle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-04T07:13:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-04T07:13:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "65", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKyll\u00e4 kuuleva kuuro on mun mielest\u00e4 ihan hyv\u00e4.\u201d : sis\u00e4korvaistutetta k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n nuoren identiteetti ja el\u00e4m\u00e4nlaatu", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312048168", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4nlaatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4korvaistutteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92170
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:23Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d49624df-d153-471e-8d46-c14652e122e4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312048168.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vassinen, Mari ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu Erityispedagogiikka Special Education 101 nuoret identiteetti elämänlaatu sisäkorvaistutteet kuulovammaiset
title ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu
title_full ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu
title_fullStr ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu
title_full_unstemmed ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu
title_short ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.”
title_sort kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu
title_sub sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu
title_txtP ”Kyllä kuuleva kuuro on mun mielestä ihan hyvä.” : sisäkorvaistutetta käyttävän nuoren identiteetti ja elämänlaatu
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 nuoret identiteetti elämänlaatu sisäkorvaistutteet kuulovammaiset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education elämänlaatu identiteetti kuulovammaiset nuoret sisäkorvaistutteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92170 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312048168
work_keys_str_mv AT vassinenmari kylläkuulevakuuroonmunmielestäihanhyväsisäkorvaistutettakäyttävännuorenidentiteetti