Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa

Tutkimuksessani tarkastelen oppilaantuntemuksen representaatioita yläkoulun suomi toisena kielenä - opettajien puheessa. Oppilaantuntemus on koulumaailmassa taajaan käytetty termi, mutta sitä ei ole juuri tutkittu. Tutkin oppilaantuntemuksen representaatiota juuri S2-opettajien puheessa, koska Opet...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Leppävuori, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92169
_version_ 1826225720323473408
author Leppävuori, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppävuori, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppävuori, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppävuori, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani tarkastelen oppilaantuntemuksen representaatioita yläkoulun suomi toisena kielenä - opettajien puheessa. Oppilaantuntemus on koulumaailmassa taajaan käytetty termi, mutta sitä ei ole juuri tutkittu. Tutkin oppilaantuntemuksen representaatiota juuri S2-opettajien puheessa, koska Opetushallituksen (2014) Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa S2-oppimäärän kuvauksessa on paljon oppilaan tuntemiseen liittyviä seikkoja. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia oppilaantuntemuksen representaatioita yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa rakentuu? ja 2. Miten oppilaantuntemuksen representaatiot kielellisesti rakentuvat? Tutkimuksellisen viitekehyksen muodostavat oppilaantuntemus kielitietoisen opetuksen edellytyksenä, diskurssintutkimus ja systeemis-funktionaalinen kieliteoria, jota käytän myös analyysimenetelmänä. Tutkimuksen aineistona on neljän yläkoulun S2-opettajan haastattelut. Oppilaantuntemus representoituu opettajien puheessa opettajan vähitellen rakentuvana käsityksenä, pedagogisena perustana ja kokonaisvaltaisena ihmisen tuntemisena. Representaatiot rakentuvat kielellisesti prosessityyppien kautta. Ensimmäiseen representaatioon liittyvät mentaalinen, materiaalinen ja kommunikatiivinen prosessityyppi. Oppilaantuntemus pedagogisena perustana rakentuu pitkälti materiaalisen ja relationaalisen prosessityypin kautta. Viimeisessä representaatiossa korostuvat relationaalinen ja mentaalinen prosessityyppi. Lisäksi opettajien käyttämä leksikko tukee representaatioita. Opettajien kielentämät käsitykset rakentavat representaatiota diskursiivisesti. Kaikille representaatioille on yhteistä, että oppilaat ovat välillisesti tilanteen osallistujia ja heihin viitataan monin eri sanoin. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi opettajankoulutuksessa sekä kuntien ja koulujen kehitystyössä. Tulokset ovat osin hyödynnettävissä myös S2-alan ulkopuolella. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita voisivat olla esimerkiksi oppilaantuntemuksen representaatioiden tarkastelu kaikissa oppiaineissa ja oppilaantuntemus-käsitteen määrittely laajan opettajilta kerätyn aineiston avulla.
first_indexed 2023-12-04T21:00:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4vuori, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-04T07:11:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-04T07:11:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92169", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani tarkastelen oppilaantuntemuksen representaatioita yl\u00e4koulun suomi toisena kielen\u00e4 -\nopettajien puheessa. Oppilaantuntemus on koulumaailmassa taajaan k\u00e4ytetty termi, mutta sit\u00e4 ei ole juuri tutkittu. Tutkin oppilaantuntemuksen representaatiota juuri S2-opettajien puheessa, koska \nOpetushallituksen (2014) Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa S2-oppim\u00e4\u00e4r\u00e4n kuvauksessa \non paljon oppilaan tuntemiseen liittyvi\u00e4 seikkoja.\nTutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia oppilaantuntemuksen representaatioita yl\u00e4koulun suomi \ntoisena kielen\u00e4 -opettajien puheessa rakentuu? ja 2. Miten oppilaantuntemuksen representaatiot \nkielellisesti rakentuvat? Tutkimuksellisen viitekehyksen muodostavat oppilaantuntemus kielitietoisen \nopetuksen edellytyksen\u00e4, diskurssintutkimus ja systeemis-funktionaalinen kieliteoria, jota k\u00e4yt\u00e4n my\u00f6s \nanalyysimenetelm\u00e4n\u00e4. Tutkimuksen aineistona on nelj\u00e4n yl\u00e4koulun S2-opettajan haastattelut.\nOppilaantuntemus representoituu opettajien puheessa opettajan v\u00e4hitellen rakentuvana \nk\u00e4sityksen\u00e4, pedagogisena perustana ja kokonaisvaltaisena ihmisen tuntemisena. Representaatiot \nrakentuvat kielellisesti prosessityyppien kautta. Ensimm\u00e4iseen representaatioon liittyv\u00e4t mentaalinen, \nmateriaalinen ja kommunikatiivinen prosessityyppi. Oppilaantuntemus pedagogisena perustana \nrakentuu pitk\u00e4lti materiaalisen ja relationaalisen prosessityypin kautta. Viimeisess\u00e4 representaatiossa \nkorostuvat relationaalinen ja mentaalinen prosessityyppi. Lis\u00e4ksi opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4 leksikko tukee \nrepresentaatioita. Opettajien kielent\u00e4m\u00e4t k\u00e4sitykset rakentavat representaatiota diskursiivisesti. Kaikille \nrepresentaatioille on yhteist\u00e4, ett\u00e4 oppilaat ovat v\u00e4lillisesti tilanteen osallistujia ja heihin viitataan monin \neri sanoin.\nTutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 esimerkiksi opettajankoulutuksessa sek\u00e4 kuntien ja \nkoulujen kehitysty\u00f6ss\u00e4. Tulokset ovat osin hy\u00f6dynnett\u00e4viss\u00e4 my\u00f6s S2-alan ulkopuolella. Mahdollisia \njatkotutkimusaiheita voisivat olla esimerkiksi oppilaantuntemuksen representaatioiden tarkastelu \nkaikissa oppiaineissa ja oppilaantuntemus-k\u00e4sitteen m\u00e4\u00e4rittely laajan opettajilta ker\u00e4tyn aineiston avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-04T07:11:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-04T07:11:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systeemis-funktionaalinen kieliteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaantuntemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaantuntemuksen representaatiot yl\u00e4koulun suomi toisena kielen\u00e4 -opettajien puheessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312048167", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92169
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb40ecf4-5a39-432b-ad76-e5b20541bb29\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312048167.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppävuori, Hanna Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa systeemis-funktionaalinen kieliteoria oppilaantuntemus Suomen kieli Finnish 309 representaatio opettajat suomi toisena kielenä
title Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa
title_full Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa
title_fullStr Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa
title_full_unstemmed Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa
title_short Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa
title_sort oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä opettajien puheessa
title_txtP Oppilaantuntemuksen representaatiot yläkoulun suomi toisena kielenä -opettajien puheessa
topic systeemis-funktionaalinen kieliteoria oppilaantuntemus Suomen kieli Finnish 309 representaatio opettajat suomi toisena kielenä
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli opettajat oppilaantuntemus representaatio suomi toisena kielenä systeemis-funktionaalinen kieliteoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92169 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312048167
work_keys_str_mv AT leppävuorihanna oppilaantuntemuksenrepresentaatiotyläkoulunsuomitoisenakielenäopettajienpuheessa