Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä omassa työssään. Varhaiskasvatusala on henkilöstökriisin keskellä, ja jatkuvat vaatimukset osaamisen kehittämiselle riittämättömien resurssien avulla ovat u...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paatelainen, Krista
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92167
_version_ 1826225700174036992
author Paatelainen, Krista
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paatelainen, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paatelainen, Krista Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paatelainen, Krista
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä omassa työssään. Varhaiskasvatusala on henkilöstökriisin keskellä, ja jatkuvat vaatimukset osaamisen kehittämiselle riittämättömien resurssien avulla ovat uuvuttaneet työntekijät. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin seitsemältä varhaiskasvatuksen työntekijältä puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologista tieteenfilosofiaa mukaillen, yksilön kokemusta sellaisenaan korostaen. Tutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen työntekijöiden suhtautuminen työssä oppimiseen vaihtelee suuresti. Alalla on havaittu vastakkainasettelua oppimismyönteisten ja oppimishaluttomien välillä. Esihenkilön tuen määrä on koettu riittämättömäksi, ja resurssit oppimiselle ja kehittymiselle vaihtelevaksi. Varhaiskasvatuksen työntekijät kokevat voimakasta kuormitusta esimerkiksi toimimattomien työyhteisöjen ja haastavasti oireilevien lasten vuoksi. Tutkittavien kuvaamien kokemusten kokonaisuus piti sisällään innostusta ja motivaatiota oman työn tekemiseen, mutta myös arjen haasteita ja uhkatilanteita sekä riittämättömiä resursseja ja tukea omalle työlle. Näitä tärkeitä kokemuksia tulisi ottaa huomioon alan kehitystyössä ja henkilöstökriisin ratkaisemisen prosessissa.
first_indexed 2023-12-04T21:00:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Paatelainen, Krista", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-04T07:08:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-04T07:08:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92167", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisest\u00e4 omassa \nty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Varhaiskasvatusala on henkil\u00f6st\u00f6kriisin keskell\u00e4, ja jatkuvat vaatimukset osaamisen kehitt\u00e4miselle riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mien resurssien avulla ovat uuvuttaneet \nty\u00f6ntekij\u00e4t. \nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin \nseitsem\u00e4lt\u00e4 varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4lt\u00e4 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimusta l\u00e4hestyttiin fenomenologista tieteenfilosofiaa mukaillen, yksil\u00f6n kokemusta sellaisenaan korostaen.\nTutkimuksen mukaan varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden suhtautuminen \nty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen vaihtelee suuresti. Alalla on havaittu vastakkainasettelua oppimismy\u00f6nteisten ja oppimishaluttomien v\u00e4lill\u00e4. Esihenkil\u00f6n tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4 on koettu riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4ksi, ja resurssit oppimiselle ja kehittymiselle vaihtelevaksi. \nVarhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat voimakasta kuormitusta esimerkiksi toimimattomien ty\u00f6yhteis\u00f6jen ja haastavasti oireilevien lasten vuoksi. \nTutkittavien kuvaamien kokemusten kokonaisuus piti sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n innostusta \nja motivaatiota oman ty\u00f6n tekemiseen, mutta my\u00f6s arjen haasteita ja uhkatilanteita sek\u00e4 riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 resursseja ja tukea omalle ty\u00f6lle. N\u00e4it\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4 kokemuksia tulisi ottaa huomioon alan kehitysty\u00f6ss\u00e4 ja henkil\u00f6st\u00f6kriisin ratkaisemisen prosessissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-04T07:08:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-04T07:08:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden kokemuksia ty\u00f6ss\u00e4 oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312048165", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92167
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/538e408b-c84d-432b-94f2-bd2bef6f1855\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312048165.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paatelainen, Krista Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä Aikuiskasvatus Adult Education 102 ammatillinen kehitys varhaiskasvatus työssäoppiminen
title Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
title_full Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
title_fullStr Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
title_short Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
title_sort varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
title_txtP Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja ammatillisesta kehittymisestä
topic Aikuiskasvatus Adult Education 102 ammatillinen kehitys varhaiskasvatus työssäoppiminen
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammatillinen kehitys työssäoppiminen varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92167 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312048165
work_keys_str_mv AT paatelainenkrista varhaiskasvatuksentyöntekijöidenkokemuksiatyössäoppimisestajaammatillisestakeh