”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista

Arvioinnilla on tärkeä ja keskeinen rooli sekä monia tehtäviä korkeakoulutuksen ja opiskelijoiden arjessa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet arvioinnin olevan jopa merkittävin opiskelijoiden oppimista ja opiskelua ohjaava sekä niihin vaikuttava tekijä. Perinteisesti korkeakoulutuksen arviointi o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kalliolahti, Juulia
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92164
_version_ 1826225783720378368
author Kalliolahti, Juulia
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kalliolahti, Juulia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kalliolahti, Juulia Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kalliolahti, Juulia
datasource_str_mv jyx
description Arvioinnilla on tärkeä ja keskeinen rooli sekä monia tehtäviä korkeakoulutuksen ja opiskelijoiden arjessa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet arvioinnin olevan jopa merkittävin opiskelijoiden oppimista ja opiskelua ohjaava sekä niihin vaikuttava tekijä. Perinteisesti korkeakoulutuksen arviointi on keskittynyt opiskelijoiden testaamiseen ja osaamisen mittaamiseen. Vaikka arvioinnin painopiste on siirtynyt muuttuneiden oppimiskäsitysten myötä yhä opiskelijalähtöisempiin käytäntöihin ja sen rooli oppimisen tukijana tunnistetaan yhä paremmin, ei arvioinnin käytännöistä, sen tehtävästä ja merkityksestä ole selkeää yksimielisyyttä. Arvioinnin kehittämisen tarve on jatkuva ja ilmeinen, ja kehittämistyössä keskiöön tulisi nostaa opiskelijoiden kokemukset arvioinnista. Näin ollen tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opiskelijan arviointia kokemuksellisena ilmiönä opiskelijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä arvioinnista fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten kautta. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenologis-hermeneuttista metodologiaa hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi fysioterapeuttiopiskelijaa yhdestä suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin Zoom-ohjelmalla joulukuun 2022 ja helmikuun 2023 aikana. Haastatteluaineisto litteroitiin sanatarkasti tekstimuotoon ja analysoitiin tulkitsevalla fenomenologisella metodilla (IPA, interpretative phenomenological analysis). IPA-analyysin tuloksena muodostui kaksi tutkittavaa ilmiötä kuvaavaa jaettua kokemusteemaa: 1) kokemus arvioinnin sudenkuopista ja 2) kokemus arvioinnin onnistuneista askelmerkeistä. Ensimmäinen, arviointiin liitettyjä kielteisiä kokemuksia kuvaava jaettu kokemusteema muodostuu kolmesta alateemasta: kokemus epäoikeudenmukaisesta arvioinnista, kokemus epätarkoituksenmukaisesta arvioinnista ja kokemus arvioinnista testitilanteena. Toinen, arviointiin liitettyjä myönteisiä kokemuksia kuvaava jaettu kokemusteema muodostuu kahdesta alateemasta: kokemus tarkoituksenmukaisesta arvioinnista ja kokemus arvioinnista oppimistilanteena. Tutkimuksen tulokset lisäävät ja syventävät ymmärrystä arvioinnista fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten kautta. Tuloksia voidaan hyödyntää fysioterapeuttikoulutuksen arvioinnin suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä. Jatkossa opiskelijoiden arviointikokemuksia olisi tärkeää tutkia myös muissa suomalaisissa fysioterapeuttikoulutusta järjestävissä korkeakoulutuksen konteksteissa. Mielenkiintoista olisi lisäksi selvittää, millaisia laadullisesti erilaisia käsityksiä opiskelijoiden arvioinnista on arviointia toteuttavilla opettajilla. Assessment plays a significant and pivotal role with many important functions in higher education and in students’ daily lives. Several studies have indicated that student assessment is even the most significant factor affecting and directing students’ learning. Traditionally, assessment in higher education has focused on measuring knowledge and competence. The shift in the focus has moved towards more student-centered assessment practices that emphasise the role of assessment in fostering learning. However, a consensus on the precise role and meaning of assessment remains elusive. Consequently, the need to develop assessment practices in higher education is evident, with a particular emphasis on listening to the student perspective. Therefore, the aim of this study was to explore the assessment experiences of physiotherapy students to enhance the understanding of assessment from students’ experiential viewpoint. The study was conducted as a qualitative interview study utilizing the phenomenological hermeneutic methodology. A total of five physiotherapy students from a Finnish University of Applied Sciences participated in the study. The interview data was collected via individual semi-structured interviews conducted on Zoom in December 2022 and February 2023. The interviews were transcribed verbatim, and the data was analysed using interpretative phenomenological analysis (IPA). Two group experiential themes (GETs) describing the assessment experience emerged from the analysis illuminating the lived experiences under exploration: 1) the experience of pitfalls in assessment and 2) the experience of successful steps in assessment. The first group experiential theme describing the negative aspects related to assessment experience comprised of three subthemes: the experience of unequal assessment, the experience of inexpedient assessment and the experience of assessment as a testing situation. The second group experiential theme describing the positive aspects related to assessment experience comprised of two subthemes: the experience of expedient assessment and the experience of assessment as a learning situation. The results of this study contribute to a deeper understanding of student assessment experiences from the perspective of physiotherapy students. The results can be utilized for the planning, development, and implementation of student assessment in physiotherapy education. In the future, it would be important to explore students´ experiences related to assessment in various Finnish physiotherapy educational contexts. In addition, it would be interesting to investigate teachers’ conceptions related to student assessment.
first_indexed 2023-12-04T21:00:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuoskoski, Pirjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalliolahti, Juulia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-12-04T06:59:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-12-04T06:59:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Arvioinnilla on t\u00e4rke\u00e4 ja keskeinen rooli sek\u00e4 monia teht\u00e4vi\u00e4 korkeakoulutuksen ja \nopiskelijoiden arjessa. Useat tutkimukset ovat osoittaneet arvioinnin olevan jopa merkitt\u00e4vin \nopiskelijoiden oppimista ja opiskelua ohjaava sek\u00e4 niihin vaikuttava tekij\u00e4. Perinteisesti \nkorkeakoulutuksen arviointi on keskittynyt opiskelijoiden testaamiseen ja osaamisen \nmittaamiseen. Vaikka arvioinnin painopiste on siirtynyt muuttuneiden oppimisk\u00e4sitysten my\u00f6t\u00e4 \nyh\u00e4 opiskelijal\u00e4ht\u00f6isempiin k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihin ja sen rooli oppimisen tukijana tunnistetaan yh\u00e4 \nparemmin, ei arvioinnin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ist\u00e4, sen teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 ja merkityksest\u00e4 ole selke\u00e4\u00e4 \nyksimielisyytt\u00e4. Arvioinnin kehitt\u00e4misen tarve on jatkuva ja ilmeinen, ja kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4 \nkeski\u00f6\u00f6n tulisi nostaa opiskelijoiden kokemukset arvioinnista. N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen \ntarkoituksena oli tutkia opiskelijan arviointia kokemuksellisena ilmi\u00f6n\u00e4 opiskelijoiden \nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 arvioinnista \nfysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten kautta.\nTutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena fenomenologis-hermeneuttista \nmetodologiaa hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 viisi fysioterapeuttiopiskelijaa\nyhdest\u00e4 suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin \npuolistrukturoiduin yksil\u00f6haastatteluin. Haastattelut toteutettiin et\u00e4yhteyksin Zoom-ohjelmalla \njoulukuun 2022 ja helmikuun 2023 aikana. Haastatteluaineisto litteroitiin sanatarkasti \ntekstimuotoon ja analysoitiin tulkitsevalla fenomenologisella metodilla (IPA, interpretative \nphenomenological analysis).\nIPA-analyysin tuloksena muodostui kaksi tutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4 kuvaavaa jaettua kokemusteemaa: \n1) kokemus arvioinnin sudenkuopista ja 2) kokemus arvioinnin onnistuneista askelmerkeist\u00e4. \nEnsimm\u00e4inen, arviointiin liitettyj\u00e4 kielteisi\u00e4 kokemuksia kuvaava jaettu kokemusteema \nmuodostuu kolmesta alateemasta: kokemus ep\u00e4oikeudenmukaisesta arvioinnista, kokemus \nep\u00e4tarkoituksenmukaisesta arvioinnista ja kokemus arvioinnista testitilanteena. Toinen,\narviointiin liitettyj\u00e4 my\u00f6nteisi\u00e4 kokemuksia kuvaava jaettu kokemusteema muodostuu kahdesta \nalateemasta: kokemus tarkoituksenmukaisesta arvioinnista ja kokemus arvioinnista \noppimistilanteena. \nTutkimuksen tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ja syvent\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 arvioinnista \nfysioterapeuttiopiskelijoiden kokemusten kautta. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 \nfysioterapeuttikoulutuksen arvioinnin suunnittelussa, toteutuksessa ja kehitt\u00e4misess\u00e4. Jatkossa\nopiskelijoiden arviointikokemuksia olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia my\u00f6s muissa suomalaisissa\nfysioterapeuttikoulutusta j\u00e4rjest\u00e4viss\u00e4 korkeakoulutuksen konteksteissa. Mielenkiintoista olisi \nlis\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4, millaisia laadullisesti erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 opiskelijoiden arvioinnista on \narviointia toteuttavilla opettajilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Assessment plays a significant and pivotal role with many important functions in higher \neducation and in students\u2019 daily lives. Several studies have indicated that student assessment is \neven the most significant factor affecting and directing students\u2019 learning. Traditionally, \nassessment in higher education has focused on measuring knowledge and competence. The shift \nin the focus has moved towards more student-centered assessment practices that emphasise the \nrole of assessment in fostering learning. However, a consensus on the precise role and meaning \nof assessment remains elusive. Consequently, the need to develop assessment practices in \nhigher education is evident, with a particular emphasis on listening to the student perspective. \nTherefore, the aim of this study was to explore the assessment experiences of physiotherapy \nstudents to enhance the understanding of assessment from students\u2019 experiential viewpoint.\nThe study was conducted as a qualitative interview study utilizing the phenomenological hermeneutic methodology. A total of five physiotherapy students from a Finnish University of \nApplied Sciences participated in the study. The interview data was collected via individual \nsemi-structured interviews conducted on Zoom in December 2022 and February 2023. The \ninterviews were transcribed verbatim, and the data was analysed using interpretative \nphenomenological analysis (IPA).\nTwo group experiential themes (GETs) describing the assessment experience emerged from the \nanalysis illuminating the lived experiences under exploration: 1) the experience of pitfalls in \nassessment and 2) the experience of successful steps in assessment. The first group experiential \ntheme describing the negative aspects related to assessment experience comprised of three \nsubthemes: the experience of unequal assessment, the experience of inexpedient assessment \nand the experience of assessment as a testing situation. The second group experiential theme \ndescribing the positive aspects related to assessment experience comprised of two subthemes: \nthe experience of expedient assessment and the experience of assessment as a learning situation. \nThe results of this study contribute to a deeper understanding of student assessment experiences\nfrom the perspective of physiotherapy students. The results can be utilized for the planning, \ndevelopment, and implementation of student assessment in physiotherapy education. In the \nfuture, it would be important to explore students\u00b4 experiences related to assessment in various \nFinnish physiotherapy educational contexts. In addition, it would be interesting to investigate \nteachers\u2019 conceptions related to student assessment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-12-04T06:59:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-12-04T06:59:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "115", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fysioterapeuttiopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEih\u00e4n se oppimisen idea kuitenkaan oo se, ett\u00e4 kuka t\u00e4\u00e4ll\u00e4 nyt sit vet\u00e4\u00e4 parhaiten\u201d : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202312048162", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92164
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:07Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c2bc583b-d6d5-40a2-a5bf-c2f5c3703d24\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202312048162.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalliolahti, Juulia ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista fysioterapeuttiopiskelija Fysioterapia Physiotherapy 50422 fenomenologia kokemukset arviointi opiskelijat hermeneutiikka
title ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
title_full ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
title_fullStr ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
title_full_unstemmed ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
title_short ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten”
title_sort eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
title_sub fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
title_txtP ”Eihän se oppimisen idea kuitenkaan oo se, että kuka täällä nyt sit vetää parhaiten” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia arvioinnista
topic fysioterapeuttiopiskelija Fysioterapia Physiotherapy 50422 fenomenologia kokemukset arviointi opiskelijat hermeneutiikka
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy arviointi fenomenologia fysioterapeuttiopiskelija hermeneutiikka kokemukset opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92164 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202312048162
work_keys_str_mv AT kalliolahtijuulia eihänseoppimisenideakuitenkaanooseettäkukatäällänytsitvetääparhaitenfysioterap