Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy

Tämä tutkimus pyrkii esittämään vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman kasvatustehtävän, toisin sanoen sen, mitä lukio pyrkii Suomessa opettamaan oppiaineiden opetussuunnitelmaan kirjattujen oppisisältöjen lisäksi. Sen lisäksi tämä tutkimus tutkii, miten pedagogisen filosofian prosessi pedagogisena l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesakoivu, Sami
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92125
_version_ 1826225763537387520
author Vesakoivu, Sami
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vesakoivu, Sami Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vesakoivu, Sami Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vesakoivu, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus pyrkii esittämään vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman kasvatustehtävän, toisin sanoen sen, mitä lukio pyrkii Suomessa opettamaan oppiaineiden opetussuunnitelmaan kirjattujen oppisisältöjen lisäksi. Sen lisäksi tämä tutkimus tutkii, miten pedagogisen filosofian prosessi pedagogisena lähestymistapana pystyy integroimaan lukion kasvatustehtävän sen opetustehtävään. Tutkimusaihe on tärkeä ensinnäkin lukiolaisten hyvinvoinnin näkökulmasta. Lukiolaisten hyvinvointi on laskenut selkeästi muun muassa hyvinvointia mittaavien lukiobarometrien mukaan. Toiseksi, tutkimusaiheen tärkeyden voi perustella kansallisella sekä globaalilla tarpeella ihmisistä, jotka tuntevat itsensä paremmin ja jotka osaavat toimia empaattisemmin, luovemmin ja itseään kehittäen. Tilanne Suomessa ja maailmalla on kenties epävakaampi kuin vuosikymmeniin ja erinäisten konfliktien ratkaisemiseksi tarvitaan ihmislähtöistä osaamista, lukion opetussuunnitelman mukaan, sydämen sivistystä. Tämä tutkimus nojautuu pääosin Matthew Lipmanin sekä Tuukka Tomperin työhön pedagogisen filosofian saralla. Lipman aloitti jo 70-luvulla lasten kanssa filosofoimisen tavoitteenaan kehittää ajattelutaitoja ja edistää itsetuntemusta. Filosofoiminen sekä hänen ohjelmansa Philosophy for Children (P4C) on sittemmin levinnyt laajalle ja Tomperi on työskennellytkin Lipmanin työn Suomen koulujärjestelmään sovittamisen parissa. Tomperi tutki väitöskirjassaan filosofian roolia ja luonnetta oppiaineena Suomessa sekä pedagogisen filosofian ydinolemusta ja pedagogista oikeutusta. Tutkimus esittää lukion kasvatustehtävän kuviona, joka rakentuu teoriasta kohti käytäntöä. Tutkimus käyttää samankaltaista pedagogisen filosofian prosessista luotua kaavioita esittämään yhtäläisyyksiä pedagogisen filosofian prosessin ja lukion kasvatustehtävän välillä, sekä osoittamaan pedagogisen filosofian prosessista luonnollisesti nousevat oppisisällöt (muun muassa kriittinen, itse-reflektiivinen ja empaattinen ajattelu) ja kuinka ne linjautuvat opetussuunnitelman kasvatustehtävän tavoitteiden kanssa. Tulokset näyttävät pedagogisen filosofian prosessin olevan potentiaalinen pedagoginen ratkaisu toteuttamaan kasvatustehtävän ja opetustehtävän integraatiota käytännössä. Jatkotutkimusta tarvitaan opetussuunnitelman kasvatustehtävän ja opetustehtävän integraation saralla, sekä lasten kanssa filosofoimisen potentiaalin saralla nimenomaan suomalaisessa kontekstissa, vaikkakin uutta materiaalia on syntynyt 2010-luvulta lähtien enemmän.
first_indexed 2023-11-29T21:07:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesakoivu, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-29T06:30:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-29T06:30:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92125", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman kasvatusteht\u00e4v\u00e4n, toisin sanoen sen, mit\u00e4 lukio pyrkii Suomessa opettamaan oppiaineiden opetussuunnitelmaan kirjattujen oppisis\u00e4lt\u00f6jen lis\u00e4ksi. Sen\nlis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus tutkii, miten pedagogisen filosofian prosessi pedagogisena l\u00e4hestymistapana pystyy integroimaan lukion kasvatusteht\u00e4v\u00e4n sen opetusteht\u00e4v\u00e4\u00e4n. Tutkimusaihe on t\u00e4rke\u00e4 ensinn\u00e4kin lukiolaisten\nhyvinvoinnin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lukiolaisten hyvinvointi on laskenut selke\u00e4sti muun muassa hyvinvointia mittaavien lukiobarometrien mukaan. Toiseksi, tutkimusaiheen t\u00e4rkeyden voi perustella kansallisella sek\u00e4 globaalilla tarpeella ihmisist\u00e4, jotka tuntevat itsens\u00e4 paremmin ja jotka osaavat toimia empaattisemmin, luovemmin ja itse\u00e4\u00e4n kehitt\u00e4en. Tilanne Suomessa ja maailmalla on kenties ep\u00e4vakaampi kuin vuosikymmeniin ja erin\u00e4isten konfliktien ratkaisemiseksi tarvitaan ihmisl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 osaamista, lukion opetussuunnitelman mukaan, syd\u00e4men sivistyst\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus nojautuu p\u00e4\u00e4osin Matthew Lipmanin sek\u00e4 Tuukka Tomperin ty\u00f6h\u00f6n pedagogisen filosofian saralla. Lipman aloitti jo 70-luvulla lasten kanssa filosofoimisen tavoitteenaan kehitt\u00e4\u00e4 ajattelutaitoja ja edist\u00e4\u00e4 itsetuntemusta. Filosofoiminen sek\u00e4 h\u00e4nen ohjelmansa Philosophy for Children (P4C) on sittemmin levinnyt laajalle ja Tomperi on ty\u00f6skennellytkin Lipmanin ty\u00f6n Suomen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n sovittamisen parissa. Tomperi tutki v\u00e4it\u00f6skirjassaan filosofian roolia ja luonnetta oppiaineena Suomessa sek\u00e4 pedagogisen filosofian\nydinolemusta ja pedagogista oikeutusta. \n\nTutkimus esitt\u00e4\u00e4 lukion kasvatusteht\u00e4v\u00e4n kuviona, joka rakentuu teoriasta kohti k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4. Tutkimus k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samankaltaista pedagogisen filosofian prosessista luotua kaavioita esitt\u00e4m\u00e4\u00e4n yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 pedagogisen filosofian prosessin ja lukion kasvatusteht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lill\u00e4, sek\u00e4 osoittamaan pedagogisen filosofian prosessista\nluonnollisesti nousevat oppisis\u00e4ll\u00f6t (muun muassa kriittinen, itse-reflektiivinen ja empaattinen ajattelu) ja kuinka ne linjautuvat opetussuunnitelman kasvatusteht\u00e4v\u00e4n tavoitteiden kanssa. Tulokset n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t pedagogisen\nfilosofian prosessin olevan potentiaalinen pedagoginen ratkaisu toteuttamaan kasvatusteht\u00e4v\u00e4n ja opetusteht\u00e4v\u00e4n integraatiota k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4.\n\nJatkotutkimusta tarvitaan opetussuunnitelman kasvatusteht\u00e4v\u00e4n ja opetusteht\u00e4v\u00e4n integraation saralla, sek\u00e4 lasten kanssa filosofoimisen potentiaalin saralla nimenomaan suomalaisessa kontekstissa, vaikkakin uutta materiaalia on syntynyt 2010-luvulta l\u00e4htien enemm\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-29T06:30:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-29T06:30:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogical philosophy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyv\u00e4, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311298130", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusfilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "filosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "self-knowledge", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "philosophy of education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "philosophy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school students", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92125
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a924f27b-2e21-42bf-bbf2-80aec8729b0b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311298130.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesakoivu, Sami Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy pedagogical philosophy Englannin kieli English 301 lukio opetus englannin kieli itsetuntemus kasvatusfilosofia filosofia lukiolaiset kieli ja kielet general upper secondary school teaching and instruction English language self-knowledge philosophy of education philosophy general upper secondary school students languages
title Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy
title_full Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy
title_fullStr Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy
title_full_unstemmed Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy
title_short Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen
title_sort hyvä tasapainoinen ja sivistynyt ihminen investigating the finnish upper secondary school s educational task with a mindset of pedagogical philosophy
title_sub investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy
title_txtP Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy
topic pedagogical philosophy Englannin kieli English 301 lukio opetus englannin kieli itsetuntemus kasvatusfilosofia filosofia lukiolaiset kieli ja kielet general upper secondary school teaching and instruction English language self-knowledge philosophy of education philosophy general upper secondary school students languages
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli filosofia general upper secondary school general upper secondary school students itsetuntemus kasvatusfilosofia kieli ja kielet languages lukio lukiolaiset opetus pedagogical philosophy philosophy philosophy of education self-knowledge teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92125 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311298130
work_keys_str_mv AT vesakoivusami hyvätasapainoinenjasivistynytihmineninvestigatingthefinnishuppersecondaryschoolsed