Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida ja avata syrjiviä yhteiskunnallisia rakenteita oppikirjojen kuvituksen näkökulmasta. Tutkittavana ilmiönä toimivat erilaiset vähemmistöihin liitettävät normit, stereotypiat sekä moninaisuudet. Tarkastelun kohteena oli, kuinka ne ilmenevät opp...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Sonja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92124
_version_ 1826225712540942337
author Salminen, Sonja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Sonja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Sonja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida ja avata syrjiviä yhteiskunnallisia rakenteita oppikirjojen kuvituksen näkökulmasta. Tutkittavana ilmiönä toimivat erilaiset vähemmistöihin liitettävät normit, stereotypiat sekä moninaisuudet. Tarkastelun kohteena oli, kuinka ne ilmenevät oppikirjojen kuvituksessa ja pyritäänkö niitä rikkomaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä eri vähemmistöjä on osana kuvitusta sekä tarkastella normikriittisestä näkökulmasta, mitä etnisyyteen, kulttuuriin, sukupuoleen, seksuaalisuuteen, toimintakykyyn ja kehollisuuteen liitettäviä moninaisuuksia hahmoihin on liitetty ja miten niitä kuvataan. Tutkimuksen aineistona toimi alakoulun yhteiskuntaopin kirjasarja Me nyt ja sen seitsemän kuvitettua hahmoa. Tutkimusmenetelmänä toimi sisällöllinen kuva-analyysi. Analyysin tarkoituksena oli tehdä sekä aineistolähtöisiä huomioita hahmojen ulkomuotoon liittyen että käyttäen teoriasidonnaisesti hyödyksi kahta normatiivisuuden ja stereotypioiden tarkasteluun tarkoitettua kysymyskehikkoa. Tutkimus osoitti, että kirjasarjan hahmoilla oli vain muutamia vähemmistöihin viittaavia piirteitä. Kirjoissa esiintyi kaksi etnisesti tai kulttuurisesti moninaista hahmoa sekä yksi sateenkaariperhe. Kuvituksessa korostui ulkonäöllisesti valtaväestöön kuuluminen. Kuvitus kuitenkin avarsi normeja siitä, kuka voidaan nähdä suomalaisena. Kirjasarjan hahmot eivät ilmentäneet sukupuolellisia stereotypioita. Keholliseen, toimintakyvylliseen ja sukupuolen moninaisuuteen viittaavia piirteitä ei löytynyt kuvituksesta lainkaan. Tutkimuksen perusteella erilaista normatiivisuutta problematisoivaa ja vähemmistöjä moninaisemmin huomioivaa kuvitusta kaivattaisiin lisää.
first_indexed 2024-09-11T08:50:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Sonja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-29T06:29:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-29T06:29:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92124", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida ja avata syrjivi\u00e4 yhteiskunnallisia rakenteita oppikirjojen kuvituksen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkittavana ilmi\u00f6n\u00e4 toimivat erilaiset v\u00e4hemmist\u00f6ihin liitett\u00e4v\u00e4t normit, stereotypiat sek\u00e4 moninaisuudet. Tarkastelun kohteena oli, kuinka ne ilmenev\u00e4t oppikirjojen kuvituksessa ja pyrit\u00e4\u00e4nk\u00f6 niit\u00e4 rikkomaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 eri v\u00e4hemmist\u00f6j\u00e4 on osana kuvitusta sek\u00e4 tarkastella normikriittisest\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, mit\u00e4 etnisyyteen, kulttuuriin, sukupuoleen, seksuaalisuuteen, toimintakykyyn ja kehollisuuteen liitett\u00e4vi\u00e4 moninaisuuksia hahmoihin on liitetty ja miten niit\u00e4 kuvataan. Tutkimuksen aineistona toimi alakoulun yhteiskuntaopin kirjasarja Me nyt ja sen seitsem\u00e4n kuvitettua hahmoa. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 toimi sis\u00e4ll\u00f6llinen kuva-analyysi. Analyysin tarkoituksena oli tehd\u00e4 sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 huomioita hahmojen ulkomuotoon liittyen ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en teoriasidonnaisesti hy\u00f6dyksi kahta normatiivisuuden ja stereotypioiden tarkasteluun tarkoitettua kysymyskehikkoa. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 kirjasarjan hahmoilla oli vain muutamia v\u00e4hemmist\u00f6ihin viittaavia piirteit\u00e4. Kirjoissa esiintyi kaksi etnisesti tai kulttuurisesti moninaista hahmoa sek\u00e4 yksi sateenkaariperhe. Kuvituksessa korostui ulkon\u00e4\u00f6llisesti valtav\u00e4est\u00f6\u00f6n kuuluminen. Kuvitus kuitenkin avarsi normeja siit\u00e4, kuka voidaan n\u00e4hd\u00e4 suomalaisena. Kirjasarjan hahmot eiv\u00e4t ilment\u00e4neet sukupuolellisia stereotypioita. Keholliseen, toimintakyvylliseen ja sukupuolen moninaisuuteen viittaavia piirteit\u00e4 ei l\u00f6ytynyt kuvituksesta lainkaan. Tutkimuksen perusteella erilaista normatiivisuutta problematisoivaa ja v\u00e4hemmist\u00f6j\u00e4 moninaisemmin huomioivaa kuvitusta kaivattaisiin lis\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-29T06:29:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-29T06:29:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "V\u00e4hemmist\u00f6t alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311298129", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuva-analyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stereotypiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "normit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92124
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6d475a07-af7f-4ccf-a41f-f3e7fc474a5e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311298129.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Sonja Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta? Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kuva-analyysi stereotypiat vähemmistöt kuvitukset normit oppikirjat sukupuoli monikulttuurisuus alakoulu
title Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
title_full Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
title_fullStr Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta? Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
title_full_unstemmed Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta? Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
title_short Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
title_sort vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa normeja stereotypioita vai moninaisuutta
title_txtP Vähemmistöt alakoulun yhteiskuntaopin oppikirjojen kuvituksessa - Normeja, stereotypioita vai moninaisuutta?
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kuva-analyysi stereotypiat vähemmistöt kuvitukset normit oppikirjat sukupuoli monikulttuurisuus alakoulu
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kuva-analyysi kuvitukset monikulttuurisuus normit oppikirjat stereotypiat sukupuoli vähemmistöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92124 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311298129
work_keys_str_mv AT salminensonja vähemmistötalakoulunyhteiskuntaopinoppikirjojenkuvituksessanormejastereotypioitava