Yhteenveto: | Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli havainnoida ja avata syrjiviä yhteiskunnallisia rakenteita oppikirjojen kuvituksen näkökulmasta. Tutkittavana ilmiönä toimivat erilaiset vähemmistöihin liitettävät normit, stereotypiat sekä moninaisuudet. Tarkastelun kohteena oli, kuinka ne ilmenevät oppikirjojen kuvituksessa ja pyritäänkö niitä rikkomaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä eri vähemmistöjä on osana kuvitusta sekä tarkastella normikriittisestä näkökulmasta, mitä etnisyyteen, kulttuuriin, sukupuoleen, seksuaalisuuteen, toimintakykyyn ja kehollisuuteen liitettäviä moninaisuuksia hahmoihin on liitetty ja miten niitä kuvataan. Tutkimuksen aineistona toimi alakoulun yhteiskuntaopin kirjasarja Me nyt ja sen seitsemän kuvitettua hahmoa. Tutkimusmenetelmänä toimi sisällöllinen kuva-analyysi. Analyysin tarkoituksena oli tehdä sekä aineistolähtöisiä huomioita hahmojen ulkomuotoon liittyen että käyttäen teoriasidonnaisesti hyödyksi kahta normatiivisuuden ja stereotypioiden tarkasteluun tarkoitettua kysymyskehikkoa. Tutkimus osoitti, että kirjasarjan hahmoilla oli vain muutamia vähemmistöihin viittaavia piirteitä. Kirjoissa esiintyi kaksi etnisesti tai kulttuurisesti moninaista hahmoa sekä yksi sateenkaariperhe. Kuvituksessa korostui ulkonäöllisesti valtaväestöön kuuluminen. Kuvitus kuitenkin avarsi normeja siitä, kuka voidaan nähdä suomalaisena. Kirjasarjan hahmot eivät ilmentäneet sukupuolellisia stereotypioita. Keholliseen, toimintakyvylliseen ja sukupuolen moninaisuuteen viittaavia piirteitä ei löytynyt kuvituksesta lainkaan. Tutkimuksen perusteella erilaista normatiivisuutta problematisoivaa ja vähemmistöjä moninaisemmin huomioivaa kuvitusta kaivattaisiin lisää.
|