Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kuluttajan sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy ja millaisia vaikutuksia sillä on brändille. Kuluttajien sitoutuminen on eri muodoissaan yrityksille tärkeä voimavara, joka vaikuttaa asiakassuhteiden pitkäikäisyyteen ja asiakkaiden lojaaliuuteen, sekä ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarihuhta, Sauli
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92111
_version_ 1826225728167870464
author Saarihuhta, Sauli
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saarihuhta, Sauli Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saarihuhta, Sauli Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saarihuhta, Sauli
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kuluttajan sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy ja millaisia vaikutuksia sillä on brändille. Kuluttajien sitoutuminen on eri muodoissaan yrityksille tärkeä voimavara, joka vaikuttaa asiakassuhteiden pitkäikäisyyteen ja asiakkaiden lojaaliuuteen, sekä kannustaa kuluttajia suosittelemaan brändiä muille. Lisäksi sillä voidaan saavuttaa positiivisempia tuloksia markkinoinnille, sekä vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja täten myös yrityksen tuottavuuteen. Tänä päivänä sosiaalinen media on yksi parhaista väylistä yrityksille sitouttaa kuluttajia brändeihin. Kun ymmärretään, miten sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy, on mahdollista toteuttaa toimia brändin markkinoinnissa, jotka johtavat vahvempaan kuluttajien sitoutumiseen sosiaalisessa mediassa. Kun puolestaan ymmärretään, millaisia vaikutuksia sosiaalisessa mediassa sitoutumisella on brändille ja asiakkaille, voidaan ymmärtää sen arvo yrityksille. Sosiaalisessa mediassa sitoutumisen syntymistä tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointi-muuttujan avulla. Kyseinen muuttuja kuvaa sosiaalisen median markkinoinnin toimia, jotka vastaavat kuluttajan motivaatioihin käyttää brändin sosiaalista mediaa. Tarkasteltuja sosiaalisessa mediassa sitoutumisen vaikutuksia tässä tutkimuksessa puolestaan olivat brändisitoutuminen ja brändipääoma, jotka molemmat ovat brändin menestymisen kannalta tärkeitä mittareita. Myös taustatekijöiden, eli iän, sukupuolen, seuratun brändin toimialan ja seuraamiseen käytetyn sosiaalisen median alustan vaikutuksia testattiin muuttujiin. Tutkimusaineiston kerääminen toteutettiin kvantitatiivisin metodein verkkokyselylomakkeella, johon saatiin 74 vastausta. Tutkimusaineiston analysointi suoritettiin IBM SPSS-ohjelmalla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sosiaalisen median markkinoinnin toimilla on positiivinen vaikutus kaikkiin sosiaalisessa mediassa sitoutumisen osa-alueisiin. Sosiaalisessa mediassa sitoutumisen osa-alueista puolestaan kuluttamisella ja osallistumisella todettiin olevan positiivinen vaikutus kognitiivis-emotionaaliseen brändisitoutumiseen sekä kokonaisbrändipääomaan.
first_indexed 2023-11-28T21:01:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarihuhta, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-28T07:43:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-28T07:43:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92111", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kuluttajan sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy ja millaisia vaikutuksia sill\u00e4 on br\u00e4ndille. Kuluttajien sitoutuminen on eri muodoissaan yrityksille t\u00e4rke\u00e4 voimavara, joka vaikuttaa asiakassuhteiden pitk\u00e4ik\u00e4isyyteen ja asiakkaiden lojaaliuuteen, sek\u00e4 kannustaa kuluttajia suosittelemaan br\u00e4ndi\u00e4 muille. Lis\u00e4ksi sill\u00e4 voidaan saavuttaa positiivisempia tuloksia markkinoinnille, sek\u00e4 vaikuttaa kuluttajien ostok\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja t\u00e4ten my\u00f6s yrityksen tuottavuuteen. T\u00e4n\u00e4 p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 sosiaalinen media on yksi parhaista v\u00e4ylist\u00e4 yrityksille sitouttaa kuluttajia br\u00e4ndeihin. Kun ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n, miten sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy, on mahdollista toteuttaa toimia br\u00e4ndin markkinoinnissa, jotka johtavat vahvempaan kuluttajien sitoutumiseen sosiaalisessa mediassa. Kun puolestaan ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n, millaisia vaikutuksia sosiaalisessa mediassa sitoutumisella on br\u00e4ndille ja asiakkaille, voidaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 sen arvo yrityksille.\nSosiaalisessa mediassa sitoutumisen syntymist\u00e4 tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointi-muuttujan avulla. Kyseinen muuttuja kuvaa sosiaalisen median markkinoinnin toimia, jotka vastaavat kuluttajan motivaatioihin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 br\u00e4ndin sosiaalista mediaa. Tarkasteltuja sosiaalisessa mediassa sitoutumisen vaikutuksia t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa puolestaan olivat br\u00e4ndisitoutuminen ja br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oma, jotka molemmat ovat br\u00e4ndin menestymisen kannalta t\u00e4rkeit\u00e4 mittareita. My\u00f6s taustatekij\u00f6iden, eli i\u00e4n, sukupuolen, seuratun br\u00e4ndin toimialan ja seuraamiseen k\u00e4ytetyn sosiaalisen median alustan vaikutuksia testattiin muuttujiin. Tutkimusaineiston ker\u00e4\u00e4minen toteutettiin kvantitatiivisin metodein verkkokyselylomakkeella, johon saatiin 74 vastausta. Tutkimusaineiston analysointi suoritettiin IBM SPSS-ohjelmalla. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 sosiaalisen median markkinoinnin toimilla on positiivinen vaikutus kaikkiin sosiaalisessa mediassa sitoutumisen osa-alueisiin. Sosiaalisessa mediassa sitoutumisen osa-alueista puolestaan kuluttamisella ja osallistumisella todettiin olevan positiivinen vaikutus kognitiivis-emotionaaliseen br\u00e4ndisitoutumiseen sek\u00e4 kokonaisbr\u00e4ndip\u00e4\u00e4omaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-28T07:43:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-28T07:43:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisessa mediassa sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndisitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset br\u00e4ndille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311288119", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92111
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/211ef2ef-0c8f-4e1f-adcb-3a82e6db8c87\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311288119.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarihuhta, Sauli Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille sosiaalisessa mediassa sitoutuminen brändisitoutuminen brändipääoma Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media brändit markkinointi sitoutuminen (toiminta)
title Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
title_full Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
title_fullStr Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
title_full_unstemmed Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
title_short Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
title_sort kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
title_txtP Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
topic sosiaalisessa mediassa sitoutuminen brändisitoutuminen brändipääoma Markkinointi Marketing 20423 sosiaalinen media brändit markkinointi sitoutuminen (toiminta)
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi brändipääoma brändisitoutuminen brändit markkinointi sitoutuminen (toiminta) sosiaalinen media sosiaalisessa mediassa sitoutuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92111 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311288119
work_keys_str_mv AT saarihuhtasauli kuluttajansitoutumisenmuodostuminensosiaalisessamediassajavaikutuksetbrändille