Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels

Suomalainen koulutusjärjestelmä on erittäin tunnettu maailmalla, sen tehokkuudesta ja monipuolisuudesta. Jokaisella lapsella on Suomessa pakollinen oppivelvollisuus, joka laajentui 18- ikävuoteen, vuonna 2021. Suomalainen perusopetus, joka on osana oppivelvollisuutta, on yksi opetuksen ja kasvatuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kangas, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92110
_version_ 1826225759627247616
author Kangas, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kangas, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kangas, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kangas, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Suomalainen koulutusjärjestelmä on erittäin tunnettu maailmalla, sen tehokkuudesta ja monipuolisuudesta. Jokaisella lapsella on Suomessa pakollinen oppivelvollisuus, joka laajentui 18- ikävuoteen, vuonna 2021. Suomalainen perusopetus, joka on osana oppivelvollisuutta, on yksi opetuksen ja kasvatuksen kokonaisuus, jonka tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisenä, opettaa tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä tukea oppilaiden kasvua yhteiskuntaan. Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaista kaksikielistä perusopetusta, sekä päämääränä on selvittää, saavatko opettajat millaista tukea oppimateriaalien suhteen ja onko tämä tuki riittävää. Tutkimuksessa keskitytään opettajien antamaan näkökulmaan, koska haluamme saada konkreettista tietoa materiaalien laadun ja määrän suhteen käytännössä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kaksikielistä opetusta ensin maailmanlaajuisesta näkökulmasta, jonka jälkeen siirrytään suomalaisen opetuksen pääpiirteisiin. On tärkeä ymmärtää suomalaisen koulutusjärjestelmän portaat ja järjestelmällisyys, jotta pystymme myöhemmin analysoimaan saatuja tuloksia. Kerätty tutkimusaineisto koostuu yhden kaksikielistä opettavan opettajan videohaastattelusta, sekä viiden kaksikielistä opettavan opettajan kyselylomakkeen vastauksista. Pidetty haastattelu on nauhoitettu osallistujan suostumuksella ja on tämän jälkeen litteroitu suomeksi. Sähköpostitse lähetetty kyselylomake, oli vastattavana Webropolissa, johon opettajat saivat suoran vastauslinkin. Saatuja tuloksia on analysoitu määrällisen, sekä laadullisen sisältöanalyysin avulla. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osioon: 1) johdantokysymykset 2) kielipoliittiset kysymykset 3) hallinnolliset kysymykset. Analysoitujen tuloksien perusteella opettajat ovat tällä hetkellä tyytyväisiä tämän hetkisiin materiaaleihin, joilla he pystyvät toteuttamaan kurssit ranskaksi. Opettajat eivät juurikaan saa kuitenkaan tukea materiaalien suhteen, vaan heiltä enemmänkin järjestöt vaativat asioita, kuin tukevat. Opettajat tekevät suuren työn materiaalien suhteen itse, koska sopivaa oppimismateriaalia ei ole valmiiksi tarjolla ranskaksi. Tämän hetkisistä oppikirjoista osa on kielellisesti näkökulmasta liian helppoja oppilaille, eikä kaikista ranskaksi opetetuista oppiaineista ole opettajilla valmiita opetusmateriaaleja. Opettajat toivoisivat materiaalien suhteen muun muassa yhteistä materiaalipankkia, joka olisi kaikkien ranskaksi opettavien opettajien käytössä.
first_indexed 2023-11-28T21:01:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangas, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-28T07:42:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-28T07:42:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92110", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalainen koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4 on eritt\u00e4in tunnettu maailmalla, sen tehokkuudesta ja \nmonipuolisuudesta. Jokaisella lapsella on Suomessa pakollinen oppivelvollisuus, joka laajentui 18-\nik\u00e4vuoteen, vuonna 2021. Suomalainen perusopetus, joka on osana oppivelvollisuutta, on yksi opetuksen \nja kasvatuksen kokonaisuus, jonka tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisen\u00e4, opettaa tarpeellisia \ntietoja ja taitoja sek\u00e4 tukea oppilaiden kasvua yhteiskuntaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkimme suomalaista \nkaksikielist\u00e4 perusopetusta, sek\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, saavatko opettajat millaista tukea \noppimateriaalien suhteen ja onko t\u00e4m\u00e4 tuki riitt\u00e4v\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n opettajien antamaan \nn\u00e4k\u00f6kulmaan, koska haluamme saada konkreettista tietoa materiaalien laadun ja m\u00e4\u00e4r\u00e4n suhteen \nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4. \nTutkielman teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 tarkastellaan kaksikielist\u00e4 opetusta ensin maailmanlaajuisesta \nn\u00e4k\u00f6kulmasta, jonka j\u00e4lkeen siirryt\u00e4\u00e4n suomalaisen opetuksen p\u00e4\u00e4piirteisiin. On t\u00e4rke\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 \nsuomalaisen koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4n portaat ja j\u00e4rjestelm\u00e4llisyys, jotta pystymme my\u00f6hemmin \nanalysoimaan saatuja tuloksia.\nKer\u00e4tty tutkimusaineisto koostuu yhden kaksikielist\u00e4 opettavan opettajan videohaastattelusta, sek\u00e4 \nviiden kaksikielist\u00e4 opettavan opettajan kyselylomakkeen vastauksista. Pidetty haastattelu on nauhoitettu \nosallistujan suostumuksella ja on t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen litteroitu suomeksi. S\u00e4hk\u00f6postitse l\u00e4hetetty kyselylomake, \noli vastattavana Webropolissa, johon opettajat saivat suoran vastauslinkin. Saatuja tuloksia on analysoitu \nm\u00e4\u00e4r\u00e4llisen, sek\u00e4 laadullisen sis\u00e4lt\u00f6analyysin avulla. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osioon: 1) \njohdantokysymykset 2) kielipoliittiset kysymykset 3) hallinnolliset kysymykset.\nAnalysoitujen tuloksien perusteella opettajat ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 tyytyv\u00e4isi\u00e4 t\u00e4m\u00e4n hetkisiin \nmateriaaleihin, joilla he pystyv\u00e4t toteuttamaan kurssit ranskaksi. Opettajat eiv\u00e4t juurikaan saa kuitenkaan \ntukea materiaalien suhteen, vaan heilt\u00e4 enemm\u00e4nkin j\u00e4rjest\u00f6t vaativat asioita, kuin tukevat. Opettajat \ntekev\u00e4t suuren ty\u00f6n materiaalien suhteen itse, koska sopivaa oppimismateriaalia ei ole valmiiksi tarjolla \nranskaksi. T\u00e4m\u00e4n hetkisist\u00e4 oppikirjoista osa on kielellisesti n\u00e4k\u00f6kulmasta liian helppoja oppilaille, eik\u00e4 \nkaikista ranskaksi opetetuista oppiaineista ole opettajilla valmiita opetusmateriaaleja. Opettajat \ntoivoisivat materiaalien suhteen muun muassa yhteist\u00e4 materiaalipankkia, joka olisi kaikkien ranskaksi \nopettavien opettajien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-28T07:42:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-28T07:42:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "41", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksikielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ranskankielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ranska-suomi opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Education de base bilingue dans les \u00e9coles finlandaises et l'exp\u00e9rience des enseignants avec ses mat\u00e9riels", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311288118", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92110
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/11f26277-47ff-4d28-87f7-5ee5f652c524\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311288118.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangas, Sanni Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels kaksikielinen opetus ranskankielinen opetus ranska-suomi opetus opettajien näkökulma Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli vieraskielinen opetus
title Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels
title_full Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels
title_fullStr Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels
title_full_unstemmed Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels
title_short Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels
title_sort education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l expérience des enseignants avec ses matériels
title_txtP Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels
topic kaksikielinen opetus ranskankielinen opetus ranska-suomi opetus opettajien näkökulma Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli vieraskielinen opetus
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology kaksikielinen opetus opettajien näkökulma ranska-suomi opetus ranskan kieli ranskankielinen opetus vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92110 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311288118
work_keys_str_mv AT kangassanni educationdebasebilinguedanslesecolesfinlandaisesetlexperiencedesenseignantsavecsesma