Education de base bilingue dans les écoles finlandaises et l'expérience des enseignants avec ses matériels

Suomalainen koulutusjärjestelmä on erittäin tunnettu maailmalla, sen tehokkuudesta ja monipuolisuudesta. Jokaisella lapsella on Suomessa pakollinen oppivelvollisuus, joka laajentui 18- ikävuoteen, vuonna 2021. Suomalainen perusopetus, joka on osana oppivelvollisuutta, on yksi opetuksen ja kasvatuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kangas, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92110
Description
Summary:Suomalainen koulutusjärjestelmä on erittäin tunnettu maailmalla, sen tehokkuudesta ja monipuolisuudesta. Jokaisella lapsella on Suomessa pakollinen oppivelvollisuus, joka laajentui 18- ikävuoteen, vuonna 2021. Suomalainen perusopetus, joka on osana oppivelvollisuutta, on yksi opetuksen ja kasvatuksen kokonaisuus, jonka tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisenä, opettaa tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä tukea oppilaiden kasvua yhteiskuntaan. Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaista kaksikielistä perusopetusta, sekä päämääränä on selvittää, saavatko opettajat millaista tukea oppimateriaalien suhteen ja onko tämä tuki riittävää. Tutkimuksessa keskitytään opettajien antamaan näkökulmaan, koska haluamme saada konkreettista tietoa materiaalien laadun ja määrän suhteen käytännössä. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kaksikielistä opetusta ensin maailmanlaajuisesta näkökulmasta, jonka jälkeen siirrytään suomalaisen opetuksen pääpiirteisiin. On tärkeä ymmärtää suomalaisen koulutusjärjestelmän portaat ja järjestelmällisyys, jotta pystymme myöhemmin analysoimaan saatuja tuloksia. Kerätty tutkimusaineisto koostuu yhden kaksikielistä opettavan opettajan videohaastattelusta, sekä viiden kaksikielistä opettavan opettajan kyselylomakkeen vastauksista. Pidetty haastattelu on nauhoitettu osallistujan suostumuksella ja on tämän jälkeen litteroitu suomeksi. Sähköpostitse lähetetty kyselylomake, oli vastattavana Webropolissa, johon opettajat saivat suoran vastauslinkin. Saatuja tuloksia on analysoitu määrällisen, sekä laadullisen sisältöanalyysin avulla. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osioon: 1) johdantokysymykset 2) kielipoliittiset kysymykset 3) hallinnolliset kysymykset. Analysoitujen tuloksien perusteella opettajat ovat tällä hetkellä tyytyväisiä tämän hetkisiin materiaaleihin, joilla he pystyvät toteuttamaan kurssit ranskaksi. Opettajat eivät juurikaan saa kuitenkaan tukea materiaalien suhteen, vaan heiltä enemmänkin järjestöt vaativat asioita, kuin tukevat. Opettajat tekevät suuren työn materiaalien suhteen itse, koska sopivaa oppimismateriaalia ei ole valmiiksi tarjolla ranskaksi. Tämän hetkisistä oppikirjoista osa on kielellisesti näkökulmasta liian helppoja oppilaille, eikä kaikista ranskaksi opetetuista oppiaineista ole opettajilla valmiita opetusmateriaaleja. Opettajat toivoisivat materiaalien suhteen muun muassa yhteistä materiaalipankkia, joka olisi kaikkien ranskaksi opettavien opettajien käytössä.