Differenzierende Aufgaben zu unregelmäßigen Verben im A-Deutsch- und A-Englischunterricht in der Sekundarstufe Materialpaket

Tämän maisterintutkielman pääsisältö on sen liitteessä oleva materiaalipaketti, joka sisältää eriyttävää oppimateriaalia yläkoulun A-saksan ja A-englannin opetukseen kielioppiteemasta epäsäännölliset verbit. Tutkielmassa käsiteltäviin aiheisiin lukeutuvat opetuksen eriyttäminen, suomalainen koulu- j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kukkola, Eeva-Kaisa
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92090
Description
Summary:Tämän maisterintutkielman pääsisältö on sen liitteessä oleva materiaalipaketti, joka sisältää eriyttävää oppimateriaalia yläkoulun A-saksan ja A-englannin opetukseen kielioppiteemasta epäsäännölliset verbit. Tutkielmassa käsiteltäviin aiheisiin lukeutuvat opetuksen eriyttäminen, suomalainen koulu- ja kieltenopetusjärjestelmä tavoitteineen sekä kielioppiopetuksen pedagogiikka. Tutkielman laatiminen aloitettiin syksynä 2022 ja saatettiin päätökseen syksynä 2023. Eriyttäminen, joka toimii tutkielman pedagogisena teoriapohjana, voidaan määritellä oppijoiden yksilöllisyyden huomioimiseksi, joka näkyy jokaisella opetuksen ja koulunkäynnin osa-alueella. Opettaja voi eriyttää muun muassa opetusmenetelmiään, opetustilaa, oppimateriaalia ja arviointia. Eriyttämistä edellytetään opettajilta valtiollisessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, myös osana kieltenopetusta. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitaan myös eriyttämisen olevan kahdensuuntaista: sekä edistyneemmille että heikommille oppijoille on mahdollistettava oppimisen eteneminen. Tutkielman liitteessä oleva materiaalipaketti sisältää kaksi tehtäväkokonaisuutta, jotka käsittelevät epäsäännöllisiä verbejä. Toinen kokonaisuus on tarkoitettu A-saksan opetukseen, toinen A-englannin opetukseen yläkoulussa. Tehtävät alkavat tunnistavalta tasolta ja etenevät tuottamiseen tarjoten joka vaiheessa vaihtoehtoisia ja eritasoisia työtapoja oppijoille. Tämä tekee oppimateriaalista eriyttävää. Tavoitteena on lopulta, että oppijat pystyvät tuottamaan kieltä luovasti.