Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä

Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on luoda yleiskuva seikkailukasvatuksesta resilienssin kehittäjänä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt tutkimukset käsittelevät 10–39-vuotiaita oppilaita ja opiskelijoita. Seikkailukasvatuksen yhteyksiä resilienssiin on sivuttu muutamassa kirjallisuuskatsauksessa,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Talja, Henry
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92072
_version_ 1826225806239596544
author Talja, Henry
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Talja, Henry Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Talja, Henry Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Talja, Henry
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on luoda yleiskuva seikkailukasvatuksesta resilienssin kehittäjänä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt tutkimukset käsittelevät 10–39-vuotiaita oppilaita ja opiskelijoita. Seikkailukasvatuksen yhteyksiä resilienssiin on sivuttu muutamassa kirjallisuuskatsauksessa, mutta aiempaa suoraa resilienssin ja seikkailukasvatuksen yhteyksiä tarkastelevaa kirjallisuuskatsausta ei ole tehty. Seikkailukasvatusta resilienssin kehittäjänä tarkasteltiin kahdesta näkökulmasta. Ensin seikkailukasvatusta resilienssin kehittäjänä tarkasteltiin systemaattisella haulla JYKDOK:n kansainvälisten artikkelien hakukantaan. Haulla löytyi 12 artikkelia, joista viisi valikoitui mukaan. Toisena näkökulmana seikkailukasvatusta tarkasteltiin resilienssin osa-alueiden kehittäjänä. Resilienssin osa-alueiksi valikoitu Hermanin ym. (2011, 258) tekemän jaottelun pohjalta hallintakäsitys, minäpystyvyys ja koettu pätevyys, itsetunto, optimismi sekä sosiaalinen tuki. Kirjallisuuskatsauksen systemaattisen osuuden kaikki viisi tutkimusta osoittivat seikkailukasvatuksen parantavan osallistujien resilienssiä. Tulokset eivät kuitenkaan olleet täysin yksimieliset, sillä yhdessä tutkimuksessa yhteys havaittiin tytöillä, mutta ei pojilla. Tämä tukee havaintoa kokemusmaailman merkityksestä resilienssin kehityksessä sekä mahdollista eroavaisuutta poikien ja tyttöjen resilienssin kehittymisessä. Kirjallisuuskatsauksen toisen näkökulman mukaan seikkailukasvatus tukee resilienssiä hallintakäsityksen, minäpystyvyyden ja koetun pätevyyden, optimismin sekä sosiaalisen tuen osa-alueiden kautta. Kirjallisuuskatsauksessa seikkailukasvatuksen yhteys itsetuntoon on ristiriitainen. Kirjallisuuskatsauksen yksi keskeinen rajoite on käsitteiden haastavuus. Käsitteenä seikkailukasvatus ei ole yksiselitteinen sillä siihen vaikuttaa esimerkiksi kulttuuri ja toiminnan toteuttajan koulutusala. Resilienssi käsitteen erilaiset jäsentelyt tuovat poikkeavuutta eri tutkimuksien välille. Aihetta käsittelevien tutkimuksien vähäisen määrän takia keskeiseksi rajoitteeksi osoittautui myös tutkittavien laaja ikäjakauma, kulttuurilliset tekijät ja erilaiset tavat toteuttaa seikkailukasvatusta.
first_indexed 2024-09-11T08:51:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huovinen, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Talja, Henry", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-24T08:22:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-24T08:22:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92072", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on luoda yleiskuva seikkailukasvatuksesta resilienssin kehitt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Kirjallisuuskatsauksessa k\u00e4ytetyt tutkimukset k\u00e4sittelev\u00e4t 10\u201339-vuotiaita oppilaita ja opiskelijoita. Seikkailukasvatuksen yhteyksi\u00e4 resilienssiin on sivuttu muutamassa kirjallisuuskatsauksessa, mutta aiempaa suoraa resilienssin ja seikkailukasvatuksen yhteyksi\u00e4 tarkastelevaa kirjallisuuskatsausta ei ole tehty. \n\nSeikkailukasvatusta resilienssin kehitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 tarkasteltiin kahdesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ensin seikkailukasvatusta resilienssin kehitt\u00e4j\u00e4n\u00e4 tarkasteltiin systemaattisella haulla JYKDOK:n kansainv\u00e4listen artikkelien hakukantaan. Haulla l\u00f6ytyi 12 artikkelia, joista viisi valikoitui mukaan. Toisena n\u00e4k\u00f6kulmana seikkailukasvatusta tarkasteltiin resilienssin osa-alueiden kehitt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Resilienssin osa-alueiksi valikoitu Hermanin ym. (2011, 258) tekem\u00e4n jaottelun pohjalta hallintak\u00e4sitys, min\u00e4pystyvyys ja koettu p\u00e4tevyys, itsetunto, optimismi sek\u00e4 sosiaalinen tuki. \n\nKirjallisuuskatsauksen systemaattisen osuuden kaikki viisi tutkimusta osoittivat seikkailukasvatuksen parantavan osallistujien resilienssi\u00e4. Tulokset eiv\u00e4t kuitenkaan olleet t\u00e4ysin yksimieliset, sill\u00e4 yhdess\u00e4 tutkimuksessa yhteys havaittiin tyt\u00f6ill\u00e4, mutta ei pojilla. T\u00e4m\u00e4 tukee havaintoa kokemusmaailman merkityksest\u00e4 resilienssin kehityksess\u00e4 sek\u00e4 mahdollista eroavaisuutta poikien ja tytt\u00f6jen resilienssin kehittymisess\u00e4. Kirjallisuuskatsauksen toisen n\u00e4k\u00f6kulman mukaan seikkailukasvatus tukee resilienssi\u00e4 hallintak\u00e4sityksen, min\u00e4pystyvyyden ja koetun p\u00e4tevyyden, optimismin sek\u00e4 sosiaalisen tuen osa-alueiden kautta. Kirjallisuuskatsauksessa seikkailukasvatuksen yhteys itsetuntoon on ristiriitainen. \n\nKirjallisuuskatsauksen yksi keskeinen rajoite on k\u00e4sitteiden haastavuus. K\u00e4sitteen\u00e4 seikkailukasvatus ei ole yksiselitteinen sill\u00e4 siihen vaikuttaa esimerkiksi kulttuuri ja toiminnan toteuttajan koulutusala. Resilienssi k\u00e4sitteen erilaiset j\u00e4sentelyt tuovat poikkeavuutta eri tutkimuksien v\u00e4lille. Aihetta k\u00e4sittelevien tutkimuksien v\u00e4h\u00e4isen m\u00e4\u00e4r\u00e4n takia keskeiseksi rajoitteeksi osoittautui my\u00f6s tutkittavien laaja ik\u00e4jakauma, kulttuurilliset tekij\u00e4t ja erilaiset tavat toteuttaa seikkailukasvatusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-11-24T08:22:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-24T08:22:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Seikkailukasvatus resilienssin kehitt\u00e4j\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311248087", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resilienssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92072
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1795dda6-4854-4b12-85d0-d8b84124c981\/download","text":"URN NBN fi jyu-202311248087.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Talja, Henry Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opiskelijat oppilaat seikkailukasvatus resilienssi kasvatus seikkailu kokemusoppiminen
title Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä
title_full Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä
title_fullStr Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä
title_full_unstemmed Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä
title_short Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä
title_sort seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä
title_txtP Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opiskelijat oppilaat seikkailukasvatus resilienssi kasvatus seikkailu kokemusoppiminen
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kasvatus kokemusoppiminen opiskelijat oppilaat resilienssi seikkailu seikkailukasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92072 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311248087
work_keys_str_mv AT taljahenry seikkailukasvatusresilienssinkehittäjänä