Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa

Onnistuneen implementaation yhtenä edellytyksenä on henkilöstön motivaatio näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön suhtautumista ja sitoutumista tutkimusnäyttöön perustuvan Positiivisesti ryhmässä oppiva varhaiskasvatus (Pro...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viik-Ojala, Katja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92064
_version_ 1826225720321376256
author Viik-Ojala, Katja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viik-Ojala, Katja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viik-Ojala, Katja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viik-Ojala, Katja
datasource_str_mv jyx
description Onnistuneen implementaation yhtenä edellytyksenä on henkilöstön motivaatio näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön suhtautumista ja sitoutumista tutkimusnäyttöön perustuvan Positiivisesti ryhmässä oppiva varhaiskasvatus (ProVaka) –toimintamallin mukaisiin työtapoihin: yhteisön yhdenmukaiseen toimintaan ja käyttäytymisodotusten laadintaan, toivotun käyttäytymisen systemaattiseen opettamiseen sekä kohdennetun positiivisen palautteen avulla ohjaamiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston vuosina 2018–2019 järjestämää koulutuskokonaisuutta ”ProVaka – sosiaalisten taitojen tukeminen päiväkodin toimintakulttuuria kehittämällä”. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ProVaka-intervention alussa syksyllä 2018. Vastauksia haluttiin erityisesti siihen, miten henkilöstö suhtautuu ja sitoutuu jo aiemmin vaikuttavaksi todetun ProKoulu-toimintamallin mukaiseen toimintaan varhaiskasvatuksessa ja onko työtehtävällä yhteyttä suhtautumiseen ja sitoutumiseen. Tutkimukseen osallistui kaikki ProVaka-koulutushankkeen päiväkodit (20) ja vastaukset pyydettiin koko päiväkodin henkilöstöltä. Kyselyyn vastasi 305 henkilöä. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia ja Mann-Whitney U -testiä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöstä 93 % vastasi suhtautuvansa myönteisesti ja sitoutuvansa ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin. Tuloksissa havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero pedagogisessa vastuussa toimivien ja ei-pedagogisessa vastuussa toimivien työtehtävien välillä. Ryhmät erosivat toisistaan siten, että pedagogisessa vastuussa olevat suhtautuivat myönteisemmin ProVaka-toimintamalliin ja sitoutuivat vahvemmin ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viik-Ojala, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-24T07:26:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-24T07:26:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Onnistuneen implementaation yhten\u00e4 edellytyksen\u00e4 on henkil\u00f6st\u00f6n motivaatio n\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuvien menetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6n suhtautumista ja sitoutumista tutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuvan Positiivisesti ryhm\u00e4ss\u00e4 oppiva varhaiskasvatus (ProVaka) \u2013toimintamallin mukaisiin ty\u00f6tapoihin: yhteis\u00f6n yhdenmukaiseen toimintaan ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisodotusten laadintaan, toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen systemaattiseen opettamiseen sek\u00e4 kohdennetun positiivisen palautteen avulla ohjaamiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston vuosina 2018\u20132019 j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4 koulutuskokonaisuutta \u201dProVaka \u2013 sosiaalisten taitojen tukeminen p\u00e4iv\u00e4kodin toimintakulttuuria kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4\u201d. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella ProVaka-intervention alussa syksyll\u00e4 2018. Vastauksia haluttiin erityisesti siihen, miten henkil\u00f6st\u00f6 suhtautuu ja sitoutuu jo aiemmin vaikuttavaksi todetun ProKoulu-toimintamallin mukaiseen toimintaan varhaiskasvatuksessa ja onko ty\u00f6teht\u00e4v\u00e4ll\u00e4 yhteytt\u00e4 suhtautumiseen ja sitoutumiseen. Tutkimukseen osallistui kaikki ProVaka-koulutushankkeen p\u00e4iv\u00e4kodit (20) ja vastaukset pyydettiin koko p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6st\u00f6lt\u00e4. Kyselyyn vastasi 305 henkil\u00f6\u00e4. Aineiston analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin eksploratiivista faktorianalyysia ja Mann-Whitney U -testi\u00e4. Varhaiskasvatuksen henkil\u00f6st\u00f6st\u00e4 93 % vastasi suhtautuvansa my\u00f6nteisesti ja sitoutuvansa ProVaka-toimintamallin mukaisiin ty\u00f6tapoihin. Tuloksissa havaittiin tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero pedagogisessa vastuussa toimivien ja ei-pedagogisessa vastuussa toimivien ty\u00f6teht\u00e4vien v\u00e4lill\u00e4. Ryhm\u00e4t erosivat toisistaan siten, ett\u00e4 pedagogisessa vastuussa olevat suhtautuivat my\u00f6nteisemmin ProVaka-toimintamalliin ja sitoutuivat vahvemmin ProVaka-toimintamallin mukaisiin ty\u00f6tapoihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2023-11-24T07:26:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-24T07:26:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ProVaka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalisten taitojen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "implementointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatushenkil\u00f6st\u00f6n suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin ty\u00f6tapoihin varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311248079", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tavat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92064
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:31Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bdcefe20-162b-431f-8574-c1605cf9261d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311248079.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viik-Ojala, Katja Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa ProVaka sosioemotionaalisten taitojen tukeminen implementointi Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus päiväkodit sitoutuminen (toiminta) henkilöstö työtavat toimintamallit kehittäminen
title Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
title_full Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
title_short Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
title_sort varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen provaka toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
title_txtP Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
topic ProVaka sosioemotionaalisten taitojen tukeminen implementointi Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus päiväkodit sitoutuminen (toiminta) henkilöstö työtavat toimintamallit kehittäminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka ProVaka Special Education henkilöstö implementointi kehittäminen päiväkodit sitoutuminen (toiminta) sosioemotionaalisten taitojen tukeminen toimintamallit työtavat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92064 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311248079
work_keys_str_mv AT viikojalakatja varhaiskasvatushenkilöstönsuhtautuminenjasitoutuminenprovakatoimintamallinmukaisi