Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta

Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta. Tutkimuksessa etsittiin vastausta seuraavaan tutkimuskysymykseen: “Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn rajaamisesta?” Aiheen valintaa ohjasi ajankohtainen tilanne opetusalalla, jolla työajat ovat epäselviä ja ty...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Karkinen, Mervi, Kokki, Sirja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2023
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92025
_version_ 1826225706628022272
author Karkinen, Mervi Kokki, Sirja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karkinen, Mervi Kokki, Sirja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karkinen, Mervi Kokki, Sirja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karkinen, Mervi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta. Tutkimuksessa etsittiin vastausta seuraavaan tutkimuskysymykseen: “Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn rajaamisesta?” Aiheen valintaa ohjasi ajankohtainen tilanne opetusalalla, jolla työajat ovat epäselviä ja työn rajaamiseen liittyy haasteita. Otanta rajattiin luokanopettajiin, koska heidän ammatti-ryhmässään työpäivien rakenne on pääosin samankaltainen. Tutkimuksen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla 11 luokanopettajana työskennellyttä henkilöä. Haastattelut toteutettiin Zoom-videosovelluksen avulla helmi-huhtikuussa 2023. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Liinamaan (2014) sekä Toikkasen ja Virtasen (2018) kuvailevan fenomenologisen analyysin mallia, jotka pohjautuvat Perttulan (1995) fenomenologisen psykologian analyysimalliin. Tutkimus osoitti, että opettaja kokee olevansa työssään ikään kuin kahden tulen välissä, sillä työn rajaaminen tapahtuu autonomian ja tunnollisuuden välimaastossa. Tunnollisuudella oli merkitystä opettajan suhtautumiseen työhönsä ja työntekoonsa. Työn rajaaminen vaatii yksilön vastuuta, mutta autonomia antaa vapauden sen toteuttamiseen. Työolosuhteet puolestaan luovat raamit työn rajaamiselle. Koska työn rajaamisen vastuu vaikutti olevan opettajalla, haastateltavat pohtivat, voisiko opettajankoulutus tai työnantaja valmistaa opettajia rajaamaan työtään, tai voisiko ohjeistusta selkeyttää. Asia oli heidän mielestään merkittävä alan tulevaisuuden ja vetovoiman kannalta.
first_indexed 2023-11-23T21:02:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karkinen, Mervi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kokki, Sirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-23T06:17:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-23T06:17:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92025", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6n rajaamisesta. Tutkimuksessa etsittiin vastausta seuraavaan tutkimuskysymykseen: \u201cMillaisia kokemuksia luokanopettajilla on ty\u00f6n rajaamisesta?\u201d Aiheen valintaa ohjasi ajankohtainen tilanne opetusalalla, jolla ty\u00f6ajat ovat ep\u00e4selvi\u00e4 ja ty\u00f6n rajaamiseen liittyy haasteita. Otanta rajattiin luokanopettajiin, koska heid\u00e4n ammatti-ryhm\u00e4ss\u00e4\u00e4n ty\u00f6p\u00e4ivien rakenne on p\u00e4\u00e4osin samankaltainen. \nTutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla 11 luokanopettajana ty\u00f6skennellytt\u00e4 henkil\u00f6\u00e4. Haastattelut toteutettiin Zoom-videosovelluksen avulla helmi-huhtikuussa 2023. Aineiston analyysissa hy\u00f6dynnettiin Liinamaan (2014) sek\u00e4 Toikkasen ja Virtasen (2018) kuvailevan fenomenologisen analyysin mallia, jotka pohjautuvat Perttulan (1995) fenomenologisen psykologian analyysimalliin. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 opettaja kokee olevansa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ik\u00e4\u00e4n kuin kahden tulen v\u00e4liss\u00e4, sill\u00e4 ty\u00f6n rajaaminen tapahtuu autonomian ja tunnollisuuden v\u00e4limaastossa. Tunnollisuudella oli merkityst\u00e4 opettajan suhtautumiseen ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 ja ty\u00f6ntekoonsa. Ty\u00f6n rajaaminen vaatii yksil\u00f6n vastuuta, mutta autonomia antaa vapauden sen toteuttamiseen. Ty\u00f6olosuhteet puolestaan luovat raamit ty\u00f6n rajaamiselle.\nKoska ty\u00f6n rajaamisen vastuu vaikutti olevan opettajalla, haastateltavat pohtivat, voisiko opettajankoulutus tai ty\u00f6nantaja valmistaa opettajia rajaamaan ty\u00f6t\u00e4\u00e4n, tai voisiko ohjeistusta selkeytt\u00e4\u00e4. Asia oli heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4 alan tulevaisuuden ja vetovoiman kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-23T06:17:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-23T06:17:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rajaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6n rajaamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311238041", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_92025
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:30Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c1edc62-ea5e-46ae-938b-81fdc2e70f05\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311238041.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karkinen, Mervi Kokki, Sirja Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta rajaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työ luokanopettajat kokemukset
title Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
title_full Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
title_short Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
title_sort luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta
topic rajaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työ luokanopettajat kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kokemukset luokanopettajat rajaaminen työ
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92025 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311238041
work_keys_str_mv AT karkinenmervi luokanopettajienkokemuksiatyönrajaamisesta