Luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta

Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta. Tutkimuksessa etsittiin vastausta seuraavaan tutkimuskysymykseen: “Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn rajaamisesta?” Aiheen valintaa ohjasi ajankohtainen tilanne opetusalalla, jolla työajat ovat epäselviä ja ty...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karkinen, Mervi, Kokki, Sirja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92025
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien kokemuksia työn rajaamisesta. Tutkimuksessa etsittiin vastausta seuraavaan tutkimuskysymykseen: “Millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn rajaamisesta?” Aiheen valintaa ohjasi ajankohtainen tilanne opetusalalla, jolla työajat ovat epäselviä ja työn rajaamiseen liittyy haasteita. Otanta rajattiin luokanopettajiin, koska heidän ammatti-ryhmässään työpäivien rakenne on pääosin samankaltainen. Tutkimuksen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla 11 luokanopettajana työskennellyttä henkilöä. Haastattelut toteutettiin Zoom-videosovelluksen avulla helmi-huhtikuussa 2023. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Liinamaan (2014) sekä Toikkasen ja Virtasen (2018) kuvailevan fenomenologisen analyysin mallia, jotka pohjautuvat Perttulan (1995) fenomenologisen psykologian analyysimalliin. Tutkimus osoitti, että opettaja kokee olevansa työssään ikään kuin kahden tulen välissä, sillä työn rajaaminen tapahtuu autonomian ja tunnollisuuden välimaastossa. Tunnollisuudella oli merkitystä opettajan suhtautumiseen työhönsä ja työntekoonsa. Työn rajaaminen vaatii yksilön vastuuta, mutta autonomia antaa vapauden sen toteuttamiseen. Työolosuhteet puolestaan luovat raamit työn rajaamiselle. Koska työn rajaamisen vastuu vaikutti olevan opettajalla, haastateltavat pohtivat, voisiko opettajankoulutus tai työnantaja valmistaa opettajia rajaamaan työtään, tai voisiko ohjeistusta selkeyttää. Asia oli heidän mielestään merkittävä alan tulevaisuuden ja vetovoiman kannalta.