Building “Bridges” metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding

Tavanomaista sanastoa ja kuvastoa uusiin ja epätavanomaisiin konteksteihin muuntavat videopeliteokset tarjoavat digitaalisina teksteinä kiinnostavia kysymyksenasetteluja pelien multimodaalisesti tapahtuvan viestinnän rakenteen eheyden analysoinnille, sekä pelien tekstin liikkuvien osien erityispiirt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sollo, Niko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91969
_version_ 1826225728166821888
author Sollo, Niko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sollo, Niko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sollo, Niko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sollo, Niko
datasource_str_mv jyx
description Tavanomaista sanastoa ja kuvastoa uusiin ja epätavanomaisiin konteksteihin muuntavat videopeliteokset tarjoavat digitaalisina teksteinä kiinnostavia kysymyksenasetteluja pelien multimodaalisesti tapahtuvan viestinnän rakenteen eheyden analysoinnille, sekä pelien tekstin liikkuvien osien erityispiirteiden tarkasteluun. Tämän tutkielman tavoitteena oli havaita ja esitellä Death Stranding-pelin omakantaisen multimodaalisten viestintäelementtien organisoinnin logiikkaa. Death Stranding on tieteisseikkailupeli, jossa pelaaja matkaa kuriirin Sam Porter Bridgesin roolissa tehtävänään herättää henkiin raunioituneen maailman sisällä uusi symbolinen sekä infrakstrutuurillinen yhteistyöverkosto. Tämän kerronallisen miljöön sisällä pelissä esiintyy valikoima toistuvia käsitteitä jotka matkaavat ja mutatoituvat kontekstista toiseen epätavanomaisin tehokeinoin. Tutkielmassani yhdistin metonymian, koheesion ja systeemis-funktionaalisen kieliteorian informaatiorakenteen työkalut yhtenäiseksi, synteettiseksi näkökulmaksi lähilukuanalyysiä varten. Valitsin kolme avainkäsitettä seurattavaksi pelin keskeisestä sisällöstä tarkastellakseni niiden vaikutuksia pelin koheesioon tekstinä. Nämä olivat pelissä aluksi erisniminä esitellyt ”Bridges”, ”Porter” ja ”Strand”, jotka muovautuivat pelin edetessä monitulkinnallisemmiksi lekseemeiksi. Tutkimukseni osoittaa, että levittämällä epätavallisesti käyttäytyviä avainkäsitteitänsä yhtäaikaisesti pelin eri modaliteettien kehystettäväksi Death Stranding tuo kerrontaansa merkittävästi liikevoimaa ja koheesiota. Pelin päähahmon seikkailua sponsoroiva ja fasilitoiva Bridges-logistiikkayhtiö osoittautuu toimivansa pelissä metonyyminä kansalliselle uudelleenrakennusprojektille kataklysmin jäljiltä. Tutkimuksessa seurattu sanasto osoittautuu järjestäytyvän pelissä dynaamisesti merkitsemään pelimaailman keskeisiä toimijoita ja konsepteja tavanomaisen yleis- ja erisnimitason lisäksi myös sen ulkopuolelta kiihtyvällä tahdilla.
first_indexed 2023-11-21T21:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sollo, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-21T06:54:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-21T06:54:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91969", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tavanomaista sanastoa ja kuvastoa uusiin ja ep\u00e4tavanomaisiin konteksteihin muuntavat videopeliteokset tarjoavat digitaalisina tekstein\u00e4 kiinnostavia kysymyksenasetteluja pelien multimodaalisesti tapahtuvan viestinn\u00e4n rakenteen eheyden analysoinnille, sek\u00e4 pelien tekstin liikkuvien osien erityispiirteiden tarkasteluun. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena oli havaita ja esitell\u00e4 Death Stranding-pelin omakantaisen multimodaalisten viestint\u00e4elementtien organisoinnin logiikkaa. Death Stranding on tieteisseikkailupeli, jossa pelaaja matkaa kuriirin Sam Porter Bridgesin roolissa teht\u00e4v\u00e4n\u00e4\u00e4n her\u00e4tt\u00e4\u00e4 henkiin raunioituneen maailman sis\u00e4ll\u00e4 uusi symbolinen sek\u00e4 infrakstrutuurillinen yhteisty\u00f6verkosto. T\u00e4m\u00e4n kerronallisen milj\u00f6\u00f6n sis\u00e4ll\u00e4 peliss\u00e4 esiintyy valikoima toistuvia k\u00e4sitteit\u00e4 jotka matkaavat ja mutatoituvat kontekstista toiseen ep\u00e4tavanomaisin tehokeinoin.\nTutkielmassani yhdistin metonymian, koheesion ja systeemis-funktionaalisen kieliteorian informaatiorakenteen ty\u00f6kalut yhten\u00e4iseksi, synteettiseksi n\u00e4k\u00f6kulmaksi l\u00e4hilukuanalyysi\u00e4 varten. Valitsin kolme avaink\u00e4sitett\u00e4 seurattavaksi pelin keskeisest\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6st\u00e4 tarkastellakseni niiden vaikutuksia pelin koheesioon tekstin\u00e4. N\u00e4m\u00e4 olivat peliss\u00e4 aluksi erisnimin\u00e4 esitellyt \u201dBridges\u201d, \u201dPorter\u201d ja \u201dStrand\u201d, jotka muovautuivat pelin edetess\u00e4 monitulkinnallisemmiksi lekseemeiksi. Tutkimukseni osoittaa, ett\u00e4 levitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ep\u00e4tavallisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyvi\u00e4 avaink\u00e4sitteit\u00e4ns\u00e4 yht\u00e4aikaisesti pelin eri modaliteettien kehystett\u00e4v\u00e4ksi Death Stranding tuo kerrontaansa merkitt\u00e4v\u00e4sti liikevoimaa ja koheesiota. Pelin p\u00e4\u00e4hahmon seikkailua sponsoroiva ja fasilitoiva Bridges-logistiikkayhti\u00f6 osoittautuu toimivansa peliss\u00e4 metonyymin\u00e4 kansalliselle uudelleenrakennusprojektille kataklysmin j\u00e4ljilt\u00e4. Tutkimuksessa seurattu sanasto osoittautuu j\u00e4rjest\u00e4ytyv\u00e4n peliss\u00e4 dynaamisesti merkitsem\u00e4\u00e4n pelimaailman keskeisi\u00e4 toimijoita ja konsepteja tavanomaisen yleis- ja erisnimitason lis\u00e4ksi my\u00f6s sen ulkopuolelta kiihtyv\u00e4ll\u00e4 tahdilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-21T06:54:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-21T06:54:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "systemic functional linguistics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ludology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Hideo Kojima", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Death Stranding", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interactive", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Building \u201cBridges\u201d : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311217989", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metonymia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sidoksisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "metonymy", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "cohesion (linguistics)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91969
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:30Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a4ff5c47-3d1f-49fc-8943-bd8b28ba2f82\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311217989.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sollo, Niko Building “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding systemic functional linguistics ludology Hideo Kojima Death Stranding interactive Englannin kieli English 301 videopelit diskurssianalyysi metonymia englannin kieli digitaaliset pelit multimodaalisuus sidoksisuus pelit video games discourse analysis metonymy English language digital games multimodality cohesion (linguistics) games
title Building “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding
title_full Building “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding
title_fullStr Building “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding Building “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding
title_full_unstemmed Building “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding Building “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding
title_short Building “Bridges”
title_sort building bridges metonymy and the integrity of cohesion in the video game death stranding
title_sub metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding
title_txtP Building “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding
topic systemic functional linguistics ludology Hideo Kojima Death Stranding interactive Englannin kieli English 301 videopelit diskurssianalyysi metonymia englannin kieli digitaaliset pelit multimodaalisuus sidoksisuus pelit video games discourse analysis metonymy English language digital games multimodality cohesion (linguistics) games
topic_facet 301 Death Stranding Englannin kieli English English language Hideo Kojima cohesion (linguistics) digitaaliset pelit digital games discourse analysis diskurssianalyysi englannin kieli games interactive ludology metonymia metonymy multimodaalisuus multimodality pelit sidoksisuus systemic functional linguistics video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91969 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311217989
work_keys_str_mv AT solloniko buildingbridgesmetonymyandtheintegrityofcohesioninthevideogamedeathstranding