Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemusten perusteella, millaista yleistä tukea he ovat saaneet ja mistä he kokevat hyötyneensä. Suomessa koulujärjestelmän lähtökohtana on jokaisen oikeus laadukkaaseen perusopetukseen. Opetusta tulee tarjota jokaiselle huomioiden heidän ikänsä ja e...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karttunen, Pirjo, Björkbacka, Päivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91964
_version_ 1826225682868338688
author Karttunen, Pirjo Björkbacka, Päivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karttunen, Pirjo Björkbacka, Päivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karttunen, Pirjo Björkbacka, Päivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karttunen, Pirjo
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemusten perusteella, millaista yleistä tukea he ovat saaneet ja mistä he kokevat hyötyneensä. Suomessa koulujärjestelmän lähtökohtana on jokaisen oikeus laadukkaaseen perusopetukseen. Opetusta tulee tarjota jokaiselle huomioiden heidän ikänsä ja edellytyksensä. Samalla edistetään tervettä kasvua ja kehitystä. Jokaisella on oikeus heti tuen tarpeen ilmetessä riittävään oppimiseen ja koulunkäyntiin tukeen. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat erään koulun viidennen luokan oppilaat (n=4), tarkoittaen neljää oppilasta. Aineisto kerättiin kevään 2023 aikana oppilaiden oman koulun tiloissa ryhmähaastatteluna. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologinen, koska olemme kiinnostuneita siitä, miten oppilaat kokevat saamansa yleisen tuen oppitunneilla. Tarkastelemme tutkimusaineistoa kokonaisuutena. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysilla eli analyysi perustuu tutkimusaineistossa esiintyviin sisältöihin ja ilmiöihin. Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaat kokivat tärkeänä ammattihenkilöstön tuen vertais- ja kirjallisen tuen ohella. Itselleen hyödylliseksi oppilaat kokivat ammattihenkilöstön avun, eriyttämisen sekä osallisuuden. Opettajien ja muun henkilökunnan konkreettinen läsnäolo sekä heidän tapansa toteuttaa opetusta vaikuttavat oppilaiden koulunkäynnin tukeen. Tuen antamista ja eriyttämistä auttavat riittävät henkilöstöresurssit, monimuotoiset tilat ja opettajien vahva ymmärrys yleisen tuen toimivuudesta sekä sen toteuttamisesta.
first_indexed 2024-09-11T08:53:05Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karttunen, Pirjo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Bj\u00f6rkbacka, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-20T12:00:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-20T12:00:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91964", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden kokemusten perusteella, millaista yleist\u00e4 tukea he ovat saaneet ja mist\u00e4 he kokevat hy\u00f6tyneens\u00e4. Suomessa kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n l\u00e4ht\u00f6kohtana on jokaisen oikeus laadukkaaseen perusopetukseen. Opetusta tulee tarjota jokaiselle huomioiden heid\u00e4n ik\u00e4ns\u00e4 ja edellytyksens\u00e4. Samalla edistet\u00e4\u00e4n tervett\u00e4 kasvua ja kehityst\u00e4. Jokaisella on oikeus heti \ntuen tarpeen ilmetess\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4\u00e4n oppimiseen ja koulunk\u00e4yntiin tukeen. \nTutkimuksen kohderyhm\u00e4n\u00e4 ovat er\u00e4\u00e4n koulun viidennen luokan oppilaat (n=4), tarkoittaen nelj\u00e4\u00e4 oppilasta. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4n 2023 aikana oppilaiden oman koulun tiloissa ryhm\u00e4haastatteluna. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa on fenomenologinen, koska olemme kiinnostuneita siit\u00e4, miten oppilaat kokevat saamansa yleisen tuen oppitunneilla. Tarkastelemme tutkimusaineistoa kokonaisuutena. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla eli analyysi \nperustuu tutkimusaineistossa esiintyviin sis\u00e4lt\u00f6ihin ja ilmi\u00f6ihin.\nTutkimuksen tulosten perusteella oppilaat kokivat t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ammattihenkil\u00f6st\u00f6n tuen vertais- ja kirjallisen tuen ohella. Itselleen hy\u00f6dylliseksi oppilaat kokivat ammattihenkil\u00f6st\u00f6n avun, eriytt\u00e4misen sek\u00e4 osallisuuden.\nOpettajien ja muun henkil\u00f6kunnan konkreettinen l\u00e4sn\u00e4olo sek\u00e4 heid\u00e4n tapansa toteuttaa opetusta vaikuttavat oppilaiden koulunk\u00e4ynnin tukeen. Tuen antamista ja eriytt\u00e4mist\u00e4 auttavat riitt\u00e4v\u00e4t henkil\u00f6st\u00f6resurssit, monimuotoiset tilat ja opettajien vahva ymm\u00e4rrys yleisen tuen toimivuudesta sek\u00e4 sen toteuttamisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-20T12:00:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-20T12:00:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleinen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukea tarvitseva oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisest\u00e4 tuesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311207983", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukimuodot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaistuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91964
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karttunen, Pirjo Björkbacka, Päivi Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta yleinen tuki tukea tarvitseva oppilas oppimisen ja koulunkäynnin tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenologia tukeminen tukimuodot kolmiportainen tuki oppiminen eriyttäminen vertaistuki
title Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta
title_full Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta
title_fullStr Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta
title_full_unstemmed Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta
title_short Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta
title_sort oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta
title_txtP Oppilaiden kokemuksia oppitunneilla saamastaan yleisestä tuesta
topic yleinen tuki tukea tarvitseva oppilas oppimisen ja koulunkäynnin tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fenomenologia tukeminen tukimuodot kolmiportainen tuki oppiminen eriyttäminen vertaistuki
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eriyttäminen fenomenologia kolmiportainen tuki oppiminen oppimisen ja koulunkäynnin tuki tukea tarvitseva oppilas tukeminen tukimuodot vertaistuki yleinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91964 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311207983
work_keys_str_mv AT karttunenpirjo oppilaidenkokemuksiaoppitunneillasaamastaanyleisestätuesta