Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella toiminta-alueittaisessa opetuksessa hyödynnettäviä pedagogisia periaatteita ja teorioita. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, millaisia pedagogisia periaatteita ja teorioita toiminta-alueittain opettavat opettajat noudattavat työssään sekä lisätä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kirmanen, Anni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91914
_version_ 1826225708438913024
author Kirmanen, Anni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kirmanen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kirmanen, Anni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kirmanen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella toiminta-alueittaisessa opetuksessa hyödynnettäviä pedagogisia periaatteita ja teorioita. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, millaisia pedagogisia periaatteita ja teorioita toiminta-alueittain opettavat opettajat noudattavat työssään sekä lisätä ymmärrystä, millaisin perusteluin opettajat tekevät valintojaan. Tutkimus oli osa INTO-hankkeen materiaalista tuotettuja tutkimuksia. Tutkimuksen aineisto koostui 96 toiminta-alueittain opettavan opettajan haastatteluista. Haastattelut toteutettiin vuosina 2018–2020. Tätä tutkimusta lähestyttiin laadullisin menetelmin ja aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysina. Toiminta-alueittaista opetusta ohjaavat pedagogiset periaatteet ja teoriat ovat moninaisia ja nimetyt periaatteet ja teoriat vaihtelivat opettajien välillä. Opettajat noudattivat työssään eniten positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisuuden, vuorovaikutuksen ja kommunikaation sekä oppimisen esteiden poistamiseen liittyviä pedagogisia periaatteita ja teorioita. Useimmin opettajat perustelivat periaatteen tai teorian tukevan oppilaiden työskentelyä ja oppimista sekä perustelivat valintaa oppilaiden tarpeilla, haasteilla ja diagnostisilla piirteillä tai yleisesti tärkeydellä. Tuloksista voidaan havaita, että toiminta-alueittaista opetusta opetetaan Suomessa erilaisin periaattein. Saadut tulokset olivat kuitenkin samansuuntaisia aiempien tutkimuksien kanssa. Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää lisää huomiota toiminta-alueittaisen opetuksen järjestämisen yhtenäistämiseen.
first_indexed 2023-11-14T21:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kirmanen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2023-11-14T07:05:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2023-11-14T07:05:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2023", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91914", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella toiminta-alueittaisessa opetuksessa hy\u00f6dynnett\u00e4vi\u00e4 pedagogisia periaatteita ja teorioita. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, millaisia pedagogisia periaatteita ja teorioita toiminta-alueittain opettavat opettajat noudattavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4, millaisin perusteluin opettajat tekev\u00e4t valintojaan.\n\nTutkimus oli osa INTO-hankkeen materiaalista tuotettuja tutkimuksia. Tutkimuksen aineisto koostui 96 toiminta-alueittain opettavan opettajan haastatteluista. Haastattelut toteutettiin vuosina 2018\u20132020. T\u00e4t\u00e4 tutkimusta l\u00e4hestyttiin laadullisin menetelmin ja aineiston analyysi toteutettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina.\n\nToiminta-alueittaista opetusta ohjaavat pedagogiset periaatteet ja teoriat ovat moninaisia ja nimetyt periaatteet ja teoriat vaihtelivat opettajien v\u00e4lill\u00e4. Opettajat noudattivat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n eniten positiivisen pedagogiikan ja vahvuusperustaisuuden, vuorovaikutuksen ja kommunikaation sek\u00e4 oppimisen esteiden poistamiseen liittyvi\u00e4 pedagogisia periaatteita ja teorioita. Useimmin opettajat perustelivat periaatteen tai teorian tukevan oppilaiden ty\u00f6skentely\u00e4 ja oppimista sek\u00e4 perustelivat valintaa oppilaiden tarpeilla, haasteilla ja diagnostisilla piirteill\u00e4 tai yleisesti t\u00e4rkeydell\u00e4.\n\nTuloksista voidaan havaita, ett\u00e4 toiminta-alueittaista opetusta opetetaan Suomessa erilaisin periaattein. Saadut tulokset olivat kuitenkin samansuuntaisia aiempien tutkimuksien kanssa. Tulevaisuudessa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 lis\u00e4\u00e4 huomiota toiminta-alueittaisen opetuksen j\u00e4rjest\u00e4misen yhten\u00e4ist\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2023-11-14T07:05:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2023-11-14T07:05:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2023", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen periaate", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202311147936", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminta-alueittain j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4 opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaativa erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teoriat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_91914
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2023-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2023
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bdd363d6-d7a6-4a08-afa2-029e1d169fee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202311147936.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2023
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kirmanen, Anni Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana pedagoginen periaate pedagoginen teoria Erityispedagogiikka Special Education 101 toiminta-alueittain järjestettävä opetus vaativa erityinen tuki erityisopettajat pedagogiikka teoriat
title Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana
title_full Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana
title_fullStr Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana
title_full_unstemmed Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana
title_short Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana
title_sort pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta alueittain opettavien opettajien raportoimana
title_txtP Pedagogiset periaatteet ja teoriat toiminta-alueittain opettavien opettajien raportoimana
topic pedagoginen periaate pedagoginen teoria Erityispedagogiikka Special Education 101 toiminta-alueittain järjestettävä opetus vaativa erityinen tuki erityisopettajat pedagogiikka teoriat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisopettajat pedagogiikka pedagoginen teoria pedagoginen periaate teoriat toiminta-alueittain järjestettävä opetus vaativa erityinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91914 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202311147936
work_keys_str_mv AT kirmanenanni pedagogisetperiaatteetjateoriattoimintaalueittainopettavienopettajienraportoimana